Previous Page  47 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 222 Next Page
Page Background

47

Kapittel 4.

Kartleggingsverktøy

I utgangspunktet går all rådgiving ut på å få barnet med i så mye allsidig aktivitet

som mulig. Når barnet enda fungerer forholdsvis godt, vil dette være relativt

uproblematisk, spesielt for foreldre og andre personer som står nær barnet i hverdagen

og dermed er i stand til å observere eventuelle endringer i funksjon og påvirke det i

henhold til dette. I tillegg til generell aktivitet vil det også være behov for situasjoner

med mer systematisk trening og stimulering, som f.eks. i kroppsøvingstimer og

ulike andre situasjoner med målsetning om å påvirke barnets/ungdommens fysiske

funksjon. For å vite hvordan man skal legge til rette for fysisk aktivitet, både

generell og spesifikk, bør man ha en oversikt over hvordan barnet/ungdommen

fungerer. Funksjonen vil indikere hva man skal prioritere i øyeblikket, og likeså angi

muligheter/begrensninger.

I det foregående kapitlet er det kort gjort rede for enkelte funksjoner som blir

berørt ved utviklingen av NCL. Dette gjelder motorisk funksjon, som bevegelse og

stillingskontroll, og sansesystemets funksjon i sammenheng med dette. Dessuten

påpekes også den virkning sykdommen har på høyere kognitive funksjoner, som

språk, hukommelse og læring, begge deler vesentlige elementer i tilegnelsen av

ferdigheter og for opprettholdelse av en fruktbar kommunikasjon.

Kartleggingsprosessen berører hovedsakelig funksjoner som omfatter bevegelse og

sansefunksjon, men tangerer også funksjonsområder som naturlig har elementer av

bevegelse, f.eks. personlig hygiene, av/påkledning m.m.

4.1 Undersøkelse av motilitet

Inspeksjon

Dette gjøres ved at eleven er såpass avkledd at ryggen, armer og ben er synlige. I

utgangspunktet skal eleven stå. Dersom det ikke er mulig, observer fra sittende eller

liggende stilling. Se etter eventuelle holdningsavvik og/eller feilstillinger i ledd.

Er det f.eks. nakkedreining og sammenfall av øvre del av kroppen som følge av

synsnedsettelse/synstap? Er bena bøyde/roterte? Er det forskjell mellom venstre og

høyre kroppshalvdel? Annet?