47
Kapittel 4.
Kartleggingsverktøy
I utgangspunktet går all rådgiving ut på å få barnet med i så mye allsidig aktivitet
som mulig. Når barnet enda fungerer forholdsvis godt, vil dette være relativt
uproblematisk, spesielt for foreldre og andre personer som står nær barnet i hverdagen
og dermed er i stand til å observere eventuelle endringer i funksjon og påvirke det i
henhold til dette. I tillegg til generell aktivitet vil det også være behov for situasjoner
med mer systematisk trening og stimulering, som f.eks. i kroppsøvingstimer og
ulike andre situasjoner med målsetning om å påvirke barnets/ungdommens fysiske
funksjon. For å vite hvordan man skal legge til rette for fysisk aktivitet, både
generell og spesifikk, bør man ha en oversikt over hvordan barnet/ungdommen
fungerer. Funksjonen vil indikere hva man skal prioritere i øyeblikket, og likeså angi
muligheter/begrensninger.
I det foregående kapitlet er det kort gjort rede for enkelte funksjoner som blir
berørt ved utviklingen av NCL. Dette gjelder motorisk funksjon, som bevegelse og
stillingskontroll, og sansesystemets funksjon i sammenheng med dette. Dessuten
påpekes også den virkning sykdommen har på høyere kognitive funksjoner, som
språk, hukommelse og læring, begge deler vesentlige elementer i tilegnelsen av
ferdigheter og for opprettholdelse av en fruktbar kommunikasjon.
Kartleggingsprosessen berører hovedsakelig funksjoner som omfatter bevegelse og
sansefunksjon, men tangerer også funksjonsområder som naturlig har elementer av
bevegelse, f.eks. personlig hygiene, av/påkledning m.m.
4.1 Undersøkelse av motilitet
Inspeksjon
Dette gjøres ved at eleven er såpass avkledd at ryggen, armer og ben er synlige. I
utgangspunktet skal eleven stå. Dersom det ikke er mulig, observer fra sittende eller
liggende stilling. Se etter eventuelle holdningsavvik og/eller feilstillinger i ledd.
Er det f.eks. nakkedreining og sammenfall av øvre del av kroppen som følge av
synsnedsettelse/synstap? Er bena bøyde/roterte? Er det forskjell mellom venstre og
høyre kroppshalvdel? Annet?