innledning
11
BAKGRUNN OG OVERORDNEDE PROBLEMSTILLINGER
Dette forskningsprosjektet ble igangsatt på bakgrunn
av en erkjennelse av at vi faktisk ikke har et norsk
forskningsgrunnlag for å si noe om forekomst av
psykiske lidelser hos barn og unge som er plassert
i barneverninstitusjoner. Samtidig ønsket vi et
bredere kunnskapsgrunnlag enn kun å kartlegge
psykiske lidelser. Generelt sett har alle barn og
ungdommer medfødte disposisjoner, sårbarheter
og potensialer, som deretter har påvirket og
blitt påvirket av omsorg, erfaringer og livsvilkår
gjennom mange år (Sameroff, 2009). Slik er det
også for barn og unge i barneverninstitusjoner.
Ressurser og beskyttende faktorer har også inngått
i dette dynamiske utviklingsforløpet fram mot den
helsetilstanden og situasjonsbeskrivelsen vi har møtt
barna og ungdommene i. Helsetilstand, livskvalitet
og fungering i dag og i framtida avhenger av hvordan
hver enkelt ungdom med sin unike væremåte og
individuelle historie møtes av institusjonsmiljø,
skole, annet fagpersonell, personlig nettverk og
opprinnelsesfamilie. Forskningsprosjektet «Psykisk
helse hos barn og unge i barneverninstitusjoner»
inneholder derfor en bred, tverrfaglig kartlegging av
hvordan ungdommer i barneverninstitusjoner har det.
I tillegg til fokus på en reliabel og valid diagnostisk
vurdering av psykisk helse, er det inkludert en
karlegging av hvilke resurser ungdommene
har og hvilken støtte de opplever å få. Dette
omfatter også en vurdering av institusjonsklima,
livskvalitet og skoletilbud. Tilsammen gir dette
store muligheter for å beskrive og analysere det
komplekse samspillet mellom mange faktorer
som har betydning for nåværende og framtidig
psykisk helse. Denne sluttrapporten begrenser
seg til imidlertid til en beskrivelse av noen utvalgte
hovedtemaer for å besvare de tre hovedmålsettingene
i forskningsprosjektet:
1.
Å få kunnskap om barn og unge i aldersgruppen
12–20 år som er plassert i barneverninstitusjon
med fokus på psykiske lidelser og ungdommenes
livskvalitet.
2.
Å få kunnskap om barnas og ungdommenes
behov for og bruk av helsetjenester for psykiske
helseplager.
3.
Å identifisere forhold ved institusjonen som kan
ha betydning for barna og ungdommenes helse
og tilpasning.
Rapporten er bygget opp med en generell del der
den teoretiske bakgrunnen for problemstillingene
blir presentert. Deretter følger en metodedel. Så
presenteres resultatene tematisk med en påfølgende
diskusjon rundt hvert tema. Rapporten avsluttes med
en samlet diskusjon og konklusjon.
ORGANISERING AV PROSJEKTET
Forskningsprosjektet har vært organisert med en
prosjektleder og en prosjektgruppe, så det har vært
mange forskere som har jobbet sammen.
I skrivende stund består prosjektgruppen av:
Førsteamanuensis Nanna Sønnichsen Kayed
prosjektleder
Førsteamanuensis Thomas Jozefiak
RKBU/NTNU, St Olavs Hospital
Førsteamanuensis Tormod Rimehaug
RKBU/NTNU
Professor emerita Ann-Mari Brubakk
Institutt for laboratoriemedisin, barne- og
kvinnesykdommer, NTNU
Professor May Britt Drugli
RKBU/NTNU
Professor Hans Grietens
Universitet i Groningen, RKBU/NTNU
Forsker Jim Lurie
RKBU/NTNU
Seniorrådgiver Torill Tjelflaat
RKBU/NTNU
Professor Lars Wichstrøm
Psykologisk institutt/NTNU
Psykolog Anne Kristine Wormdal
St Olavs Hospital
Forskningsassistenter:
Simona Georgescu
Helen Holme
Ingvild Lange
Anne Siri Stornes
INNLEDNING