Hva lærer du?

Psykologi - master

Hva lærer du?

To studenter diskuterer fag
Foto: Elin Iversen / NTNU

Studieretningen i samfunns-, helse- og miljøpsykologi handler om hvordan psykologi kan brukes til å forstå og løse komplekse samfunnsutfordringer. Gjennom studiet vil studentene tilegne seg den kunnskapen og de ferdighetene som trengs for å bidra til positiv endring og utvikling i samfunnet, både på individnivå og i større samfunnsmessige sammenhenger. Studentene vil utvikle ferdigheter til å analysere, designe og implementere løsninger på problemer knyttet til samfunnsutvikling, folkehelse, sosial ulikhet og bærekraftig utvikling. 

Studieretningen dekker en bredde av psykologiske fagdisipliner, inkludert helsepsykologi, samfunnspsykologi, miljøpsykologi og forskningsmetodikk. Studentene tilegner seg avansert kunnskap i både kvalitativ og kvantitativ forskningsmetodikk, og lærer å bruke disse metodene for å utføre selvstendige forsknings- og utviklingsprosjekter.

Studentene vil lære å integrere kunnskap fra disiplinene helsepsykologi, samfunnspsykologi, miljøpsykologi og forskningsmetodikk for å forstå samspillet mellom individ, samfunn og miljø. Dette omfatter forståelsen av hvordan psykiske og sosiale faktorer påvirker helse og velvære, samt hvordan menneskelig atferd kan bidra til eller motvirke bærekraftig utvikling. Bærekraftperspektivet er sentralt i studieretningen, og studentene lærer hvordan psykologiske prinsipper kan brukes til å fremme bærekraftig atferd og samfunnsengasjement. Innovasjon er også en viktig del av programmet; studentene utfordres til å tenke kritisk og kreativt for å finne nye måter å løse problemer på, med særlig vekt på sosialt entreprenørskap og praksis nær forskning og utviklingsarbeid.

Gjennom en kombinasjon av teori og praksis får studentene erfaring med evidensbaserte intervensjoner, forskningsdesign og praktiske prosjekter. Dette inkluderer arbeid med samfunnspsykologiske prosesser, helseforebyggende tiltak, miljøbevisst og bærekraftige atferdsintervensjoner og evaluering av politiske og sosiale intervensjoner. Praktisk erfaring fra obligatorisk praksis gir studentene innsikt i arbeidslivet og bygger bro mellom akademia og profesjonelle roller. 

 

Læringsutbytte


En student som har fullført master i psykologi, studieretning Samfunns-, Helse, og Miljøpsykologi forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap

Kandidaten

  • Har avansert kunnskap om sentrale temaer innen samfunns-, helse- og miljøpsykologi
  • har inngående innsikt i teorier og perspektiver knyttet til psykisk helse, samfunnspsykologi og bærekraftig utvikling, med fokus på hvordan disse påvirker individer og samfunnet rundt dem
  • har inngående kunnskap om samspillet mellom individ, samfunn og miljø, inkludert hvordan menneskers atferd påvirker og påvirkes av sosiale og miljømessige faktorer
  • har inngående kunnskap om prosjektdesign, evaluering av praktiske intervensjoner og forskningsmetoder som er essensielle for å håndtere helse -, samfunns- og bærekraftsutfordringer på en vitenskapelig og evidensbasert måte

Ferdigheter

Kandidaten

  • har evne til kritisk refleksjon omkring sentrale vitenskapelige prinsipper innenfor psykologien
  • har evne til å reflektere omkring ulike tema og teorier innenfor moderne psykologi
  • har evne til å diskutere sammenhengen mellom aktuelle teorier og empiri med fokus på deres relevans for bærekraft og samfunns- og helseutfordringer
  • har evne til å planlegge et forskningsdesign på en selvstendig måte, samt gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan gjøre rede for svakheter og styrker ved de metoder som anvendes
  • kan formidle fagkunnskap og empirisk forskning muntlig og skriftlig med evnen til å engasjere i tverrfaglig dialog og bidra til bærekraftige og samfunnsrelevante løsninger
  • har evne til kritisk refleksjon over sentrale vitenskapelige prinsipper innen samfunns-, helse- og miljøpsykologi
  • kan vurdere styrker og svakheter ved metoder som benyttes i forskning innen samfunns-, helse- og miljøpsykologi
  • har evne til å reflektere over ulike temaer og teorier innen samfunns-, helse- og miljøpsykologi, med forståelse for hvordan disse temaene påvirker og samvirker rundt individ og samfunn
  • har evne til å diskutere sammenhengen mellom aktuelle teorier og empiri med fokus på deres relevans for bærekraft og samfunns- og helseutfordringer
  • har evne til å planlegge prosjekter og forskning på en selvstendig måte og gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan formidle fagkunnskap og empirisk forskning muntlig og skriftlig, med evne til å engasjere i tverrfaglig dialog og bidra til bærekraftige og samfunnsrelevante løsninger

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har avansert kompetanse om sentrale temaer og teorier innenfor moderne psykologi, og samspillet mellom individet og dets omgivelser med en forståelse for deres betydning i kontekst av bærekraft og samfunns- og helseutfordringer
  • har avansert kompetanse om design og utvikling av forskningsprosjekter med relevans for komplekse miljø-, samfunns- og helseproblemer 
  • kan anvende sin kunnskap for å gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • har kunnskap i vitenskapsteori og forskningsmetode for kritisk å kunne vurdere og anvende kvalitativ og kvantitativ forskning innenfor fagfeltet
  • er dyktige i å formidle kunnskap og empirisk forskning både muntlig og skriftlig, med evnen til å tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper
  • kan aktivt bidra til nytenkning og innovasjon innenfor fagfeltet, med spesiell vekt på å utvikle bærekraftige og samfunnsrelevante løsninger