Hva kan jeg bli?

Historie - masterstudium

Hva kan du bli?

Mastergraden i historie vil utvikle dine evner til å arbeide med historiske problemer, forskningslitteratur og kilder på en selvstendig måte. Slike ferdigheter er overførbare til mange andre områder enn historiefaget. Gjennom masteroppgaven oppøves også grunnleggende ferdigheter i kritisk analyse av store informasjonsmengder og evne til skriftlig fremstilling av komplekse saksforhold. Du blir dessuten en god formidler. Masterstudiet gir altså en kompetanse som gjør at du kan utføre viktige og varierte arbeidsoppgaver. Dette er noe enhver arbeidsgiver vil sette stor pris på. Kort sagt, en mastergrad i historie gjør deg attraktiv på arbeidsmarkedet, både i privat og offentlig sektor.

Hvilke erfaringer med arbeidsmarkedet har masterkandidater i historie? Hvilke jobbmuligheter har de sett? Du finner noen eksempler i boksen til høyre.

Tidligere studenter med en master i historie har gått ut i mange forskjellige yrker. De arbeider nå bl.a.

  • som journalister
  • ved museer
  • i arkiv
  • som lærere og lektorer
  • som forfattere
  • som forskere
  • som informasjonskonsulenter
  • innen administrasjon og forvaltning
  • som saksbehandlere
  • i prosjektarbeid
  • i utredningsarbeid
  • ved norske ambassader
  • i norske frivillige organisasjoner (NGOer)
  • på NTNU

Les mer om kompetanse, jobb og karriere

Karriereintervju Tony C. Tiller


Hør fra tidligere studenter

Hør fra tidligere studenter

Magnus er museumsvert og formidler

Jeg bruker kompetansen fra både historiestudiene og språkstudiene under formidling og kommunikasjon med besøkende.

Anette er prosjektleder og nasjonal pådriver

Fra studiene har jeg derfor med meg kompetansen i å finne og lese forskning. Samtidig er det å lese store mengder med tekster og kunne hente ut det viktigste, noe jeg har tatt med meg fra historieutdanningen

Tonje er lektor og avdelingsleder ved Den norske skole Costa Blanca

Kompetansen fra studiene bruker jeg hver dag gjennom fagene jeg underviser

Marcus er museumspedagog ved MiST - Museene i Sør-Trøndelag

Jeg bruker ikke bare kunnskap om realhistorie fra studiene, men også mange av de verktøyene en får på historie-studiet

Andreas er Stipendiat ved NTNU

Tverrfaglighet er uvurderlig

Daniel er lektor med opprykk

Jeg liker at man skal stille spørsmål og være undrende som historiker

Eskil er forvaltningsrevisor ved Revisjon Øst IKS

Kompetanse knyttet til kildekritikk og tilegne seg ny kunnskap på en effektiv måte er egenskaper som veier svært tungt

Mathilde er lektor med tilleggsutdanning

Jeg oppdager stadig vekk å måtte hente frem kunnskap og erfaring i fra ulike emner jeg tok i løpet av både masterutdanning og årsstudier

Rebekka er lektor med tilleggsutdanning

Det å kunne studere kildemateriale og finne god informasjon i et hav av middelmådig informasjon er god egenskap fra historiestudiene

Daniel er lektor ved Blussuvoll skole

Om man tenker på å arbeide i skolen - forsøk å få praksis så tidlig som mulig

Martin er forsker ved institutt for forsvarsstudier

Det er utrolig spennende å åpne en arkivboks og lese ting som ingen har lest siden den dagen det ble skrevet eller sendt.

Magnus er lektor med opprykk

Det beste med jobben som lærer er å se utviklingen til elevene. Å kunne bidra i den faglige utviklingen innenfor fagene samfunnsfag og engelsk er svært givende

Jon er phd-student

Grip sjansene rundt deg!