Hva sier tidligere studenter?

Hva sier tidligere studenter?


Magnus Mundal

Museumsvert og formidlerMagnus Mundal. Foto

Jeg bruker kompetansen fra både historiestudiene og språkstudiene under formidling og kommunikasjon med besøkende. 

Navn: Magnus Mundal 

Arbeidsgiver: NTNU

Utdanning: 

  • Mastergrad i Historie, NTNU
  • Bachelorgrad i Tysk, NTNU

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Publikumsbehandling, postmottak, formidling, kassearbeid og sikring.

Hva er det beste ved jobben din?

Det beste ved jobben min er kollegene mine og å kunne formidle til besøkende.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg søkte først på en lignende stilling hos samme arbeidsgiver mens jeg fortsatt studerte. Jeg fikk ikke stilling da, men en åpning åpnet seg hos samme arbeidsgiver høsten etter at jeg var ferdig med å studere. Jeg har jobbet der siden jeg var ferdig med studiene.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jeg bruker kompetansen fra både historiestudiene og språkstudiene under formidling og kommunikasjon med besøkende. Kompetansen fra tyskstudiene er nyttig når det kommer tyskspråklige besøkende.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Under studietiden jobbet jeg som formidler i Lom Stavkirke, som læringsassisten ved ILU og på bibliotek. Disse var relevante ved å bygge opp kompetanse innen kundebehandling og formidling. De bidro til å få jobb ved oppbygging av erfaring og kompetanse.

Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?

Bygg dere opp jobberfaring og skaff dere kontakter tidlig.


Anette Sivertstøl

Prosjektleder og nasjonal pådriver
Anette Sivertstøl. Foto

Fra studiene har jeg derfor med meg kompetansen i å finne og lese forskning. Samtidig er det å lese store mengder med tekster og kunne hente ut det viktigste, noe jeg har tatt med meg fra historieutdanningen

Navn: Anette Sivertstøl

Arbeidssted: Lykkepromille 

Utdanning:

  • Mastergrad i historie, NTNU

Hva er dine arbeidsoppgaver?  

Jeg er i dag prosjektleder og nasjonal pådriver for Lykkepromille. Det er et rusforebyggende prosjekt som jobber for at studentmiljøet skal få en mer bærekraftig alkoholkultur. Jeg jobber tett med studentfrivilligheten i Trondheim, Ålesund og Gjøvik, hvor jeg blant annet holder kurs, workshops og arrangerer større seminarer.

Hva er det beste med jobben din?

Det beste med jobben er at jeg får møtt mange engasjerte studenter og at jeg får bidra til at studentfrivilligheten får en tryggere og mer inkluderende festkultur. Samtidig er det fantastisk gøy å være kreativ i hvordan jeg skal formidle et budskap under kursene og workshopene jeg har. 

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene? 

Gjennom hele studietiden min har jeg hatt verv, frilansjobber og sommerjobber, som har gjort at jeg hele tiden har utvidet kompetansen min. Fordi jeg hele vegen har opparbeidet meg erfaring på siden av studiet, gikk jeg rett fra studier til jobb i NRK P3. Her jobbet jeg i en periode før jeg fikk jeg fikk et fem månedsvikariat hos Institutt for moderne samfunnshistorie. Etter fem måneder fikk jeg jobben som prosjektleder i Lykkepromille, som er en del av Sit. 

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din? 

I min nåværende jobb må jeg være oppdatert på den siste forskningen om alkohol og rus. Fra studiene har jeg derfor med meg kompetansen i å finne og lese forskning. Samtidig er det å lese store mengder med tekster og kunne hente ut det viktigste, noe jeg har tatt med meg fra historieutdanningen.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene? 

Jeg var aktiv i Studentmediene, som er en gjeng på Studentersamfundet. Her var jeg frivillig i fem år, hvor jeg jobbet som journalist. Jeg tok også på meg større verv, som for eksempel nestleder i Under Dusken og ansvarlig redaktør i Studentmediene. Dette var verdifull erfaring, da jeg fikk innblikk i hvordan studentfrivilligheten fungerer. Samtidig fikk jeg ledererfaring, kjent på hvordan det er å ta store beslutninger og erfaring med hvor krevende og gøy et tungt verv kan være. Disse erfaringene bruker jeg i jobben min da jeg jobber tett med studentfrivilligheten i dag. (Her kan eg utvide viss det er ønskeleg)

Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag? 

Engasjer deg i et frivillig verv, uansett hva det måtte være. I studentfrivilligheten får du verdifull erfaring som du ikke får andre steder mens du er student. I frivilligheten får du mulighet til å lære og feile i trygge rammer, samtidig er det lavterskel å prøve ut akkurat det du vil. Med verv tilegner du deg en bred kompetanse som arbeidslivet setter stor pris på.


Tonje Lindsøe Vårdal

Lektor og avdelingsleder ved Den norske skole Costa BlancaTonje Lindsøe Vårdal. Foto

Kompetansen fra studiene bruker jeg hver dag gjennom fagene jeg underviser 

Navn: Tonje Lindsøe Vårdal

Arbeidssted: Den norske skole Costa Blanca

Utdanning:  

  • Mastergrad i historie
  • Årsstudium i spansk
  • PPU

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Jeg underviser på vgs i historie, religion, spansk og historie og filosofi. I tillegg til å være avdelingsleder for hele vgs.

Hva er det beste ved jobben din?

Å få lov til å jobbe med fagene mine sammen med elevene og se at de også ser gleden ved det, innimellom. Det er selvfølgelig også veldig fint å ha en norsk jobb i Spania.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg jobbet som vikar under studiene og hadde dermed litt erfaring fra skolen. Frivillig arbeid i studietiden veide også tungt.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Den bruker jeg hver dag gjennom fagene jeg underviser.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg satt i styret i linjeforeningen og på studenterhjemmet jeg bodde på. Det at jeg hadde vært aktiv i studietiden var avgjørende for at jeg fikk jobben.

Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?

Vær frivillig og engasjer deg! Da viser du at du er villig til å gi det lille ekstra.


Marcus Helgesson Svenning

 Museumspedagog ved MiST - Museene i Sør-TrøndelagMarcus Helgesson Svenning. Foto

Jeg bruker ikke bare kunnskap om realhistorie fra studiene, men også mange av de verktøyene en får på historie-studiet

Navn: Marcus Helgesson Svenning

Arbeidssted: MiST - Museene i Sør-Trøndelag

Utdanning: 

  • Mastergrad i historie
  • 1 årig årstudium - Praktisk-pedagogisk utdanning

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Som museumspedagog forbereder, og gjennomfører du forskjellige opplegg for barn, og voksne.

Hva er det beste ved jobben din?

Det beste med jobben min er at jeg får jobbe med faget mitt hver dag, og anvende det jeg har lært på en måte som også gir andre innsikt og interesse for historie. Det er også selvsagt verdt å nevne at å få jobbe med barn, og deres forståelse av fortiden er både morsomt, og veldig givende.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Etter gjennomført PPU (praktisk-pedagogisk utdannelse) søkte jeg jobb som muesmspedagog, ettersom jeg ikke umiddelbart ønsket å arbeide som lærer.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jeg bruker ikke bare kunnskap om realhistorie fra studiene, men også mange av de verktøyene en får på historie-studiet. Spesielt fokuset, og kunnskapen rundt bruk av kilder er veldig relevant for arbeid innen museum. Det finnes få institusjoner med så store muligheter for å anvende kilder i formidling til et større publikum.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg var instituttillitsvalgt ved institutt for historiske studier, og senere ved institutt for historiske og klassiske studier. Samtidig var jeg også tillitsvalgt i styret for NTNUI Amerikansk fotball. Disse tillitsvervene ga meg mye kunnskap om hvordan en bygger organisasjoner, og uvurdelig kunnskap om meg selv. Å bli tillitsvalgt er en fin måte å lære seg hva ens egne begrensninger er, og hva en virkelig er flink i.

Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?

Mine tips vil være å finne en jobb som du tror du kommer til å trives i. Det er virkelig noe sant i at om en finner en jobb en synes er gøy, så jobber man nesten ikke en eneste dag. Videre vil jeg anbefale å undersøke potensielle arbeidsgivere. Hva slags folk jobber der? Ønsker de deg som arbeidskapital, eller ønsker de kompetansen din? Hva er dine muligheter for videre faglig vekst?
Mitt siste tips er at du ikke må være redd for å stille krav. Du har akkurat utdannet deg ved universitet. Det krever at arbeidsgivere bør lytte til dine synspunkt og ønsker.


Andreas Eliassen Grini

Stipendiat ved NTNUAndreas Eliassen Grini. Foto

Tverrfaglighet er uvurderlig

Navn: Andreas Eliassen Grini

Arbeidssted: NTNU

Utdanning: 

  • Mastergrad i historie, NTNU
  • Bachelorgrad i tysk, NTNU

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Som stipendiat er min primære arbeidsoppgave å gjennom et doktorgradsprosjekt produsere ny kunnskap i forskningsfeltet, samtidig som at jeg underviser studenter i diverse tema i forskningsfeltet.

Hva er det beste ved jobben din?

Det beste med å være stipendiat er nok fleksibiliteten, da man står svært fritt til hvordan man planlegger og gjennomfører gitte arbeidsoppgaver - så lenge de blir gjort til tiden og på en akseptabel måte.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Stillingen som stipendiat fikk jeg gjennom en søknad skrevet til Humanistisk Fakultet. Det er mye konkurranse om disse stipendene, så søknaden krevde en del arbeid, men med god hjelp ble den akseptert.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Da stillingen som stipendiat på enkelte måter ligner på rollen som masterstudent foreligger det en kontinuitet i mange av arbeidsoppgavene, være seg i presentasjonen av arbeid, undervisning eller produksjon av tekst.

Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?

Tverrfaglighet er uvurderlig. Ta emner fra andre disipliner som du synes er interessante. Ikke bare gir det deg en bedre forståelse av ditt eget fagfelt, men du vil også kunne tilby kompetanse fra ulike felt.


Daniel Nyaas Røhme

Lektor med opprykkDaniel Nyaas. Foto

Jeg liker at man skal stille spørsmål og være undrende som historiker

Navn: Daniel Nyaas Røhme

Arbeidssted: Stor-Elvdal Ungdomsskole

Utdanning: 

  • Mastergrad i historie
  • Årsstudium religion
  • PPU

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Lærer i samfunnsfag, religion og engelsk.

Hva er det beste ved jobben din?

Jeg liker å undervise spesielt i historie og religion. Skolen er fleksibel og man kan styre deler av arbeidsdagen selv. Jeg synes arbeidsoppgavene er fleksible, fordi det ikke er masse papirarbeid og hele tiden stillesittende arbeid.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg jobbet som vikarlærer i 2022 og det tok ca 1 år før jeg fikk fast stilling.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jeg liker at man skal stille spørsmål og være undrende som historiker. Man må også finne bevis for sine argumenter. Det skal være faktabasert det man underviser, samtidig stille spørsmål til avsender og potensielle bias. Også må man akseptere andres synspunkter, dersom de er velbegrunnet.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Ingen verv, men hadde relevante deltidsjobber.

Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?

Du må vise at du er villig til å gi en innsats. Noen ganger hender det at man mister dette fokuset og da er det viktig å ikke gi opp. Dersom du skal bli lærer så lønner det seg å vise god arbeidsinnsats. Men pass på å balansere jobblivet og studielivet. Jeg fullførte ikke på normert tid på grunn av dette.


Eskil Kristiansen

Forvaltningsrevisor ved Revisjon Øst IKSEskil Kristiansen. Foto

Kompetanse knyttet til kildekritikk og tilegne seg ny kunnskap på en effektiv måte er egenskaper som veier svært tungt

Navn: Eskil Kristiansen

Arbeidssted: Revisjon Øst IKS

Utdanning: 

  • Mastergrad i historie

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Å gjennomføre forvaltningsrevisjonsprosjekter for 16 kommuner på Innlandet.

Hva er det beste ved jobben din?

At ethvert nytt prosjekt tar for seg en unik tematikk, slik at man kontinuerlig utvikler sin egen kompetanse innen offentlig forvaltning.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Jeg jobber 8 måneder i et vikariat i samme bransjen (kontrollutvalgssekretariat) som åpnet døren for min nåværende jobb, ettersom jeg ble kjent med mine nåværende kollegaer.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Kompetanse knyttet til kildekritikk og tilegne seg ny kunnskap på en effektiv måte er egenskaper som veier svært tungt.

Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?

Dersom man studerer samfunnsvitenskapelige/humanistiske fag mener jeg det er viktig å ikke bli for satt i et spor. Vær åpen for mange muligheter etter endt studie, det finnes veldig mange bransjer og yrker du ikke har hørt om før du er ferdig å begynner å søke. Jeg tror også mange er for opphengt i masteravhandlingen sin og tematikken man arbeider med i denne. Jeg mener man burde se på en mastergrad som en inngangsbillett til jobbintervjuer, snarere enn at man "låser seg" til et fagfelt.


Mathilde Østgård Sjåvik

 Lektor med tilleggsutdanning Mathilde Østgård Sjåvik. Foto

Jeg oppdager stadig vekk å måtte hente frem kunnskap og erfaring i fra ulike emner jeg tok i løpet av både masterutdanning og årsstudier

Navn: Mathilde Østgård Sjåvik

Arbeidssted: Møre og Romsdal fylkeskommune

Utdanning: 

  • Mastergrad i historie, NTNU
  • 1 årsstudium nordisk, Høgskulen i Volda
  • 1 årsstudium PPU, Høgskulen i Volda
  • 1 år journalistikk, Høgskulen Kristiania

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Kontaktlærer for påbygning i videregående opplæring, lærer i norsk og historie. Timeplanlegging, undervisning, oppfølging av elever.

Hva er det beste ved jobben din?

Å se den personlige og faglige utviklingen til elevene mine er definitivt det beste med jobben min. Påbygningselevene er gjerne en gruppe elever fra helt ulike faglige retninger og har et intensivt teoretisk år foran seg, som står i kontrast til den praktiske retningen de kom fra. Å se hvordan de oppdager nye faglige interesser og engasjement, og jobber for å nå målene om høyere utdanning, er veldig motiverende for meg som læreren deres.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Etter at jeg var ferdig med mastergraden min fikk jeg en prosjektstilling, som jeg startet i før utdanningen var ferdig. Den varte noen måneder, og da jeg var ferdig med den, så var verden helt åpen med tanke på hva jeg skulle gjøre og hvor jeg skulle. Jeg hadde egentlig aldri vurdert læreryrket, men omstendighetene gjorde at jeg likevel fikk med jobb som vikarlærer på ungdomsskole. På tross av mye jobb og det velkjente "lærersjokket", som mange får i første møte med skolen, så kjente jeg at dette var riktig og jeg bestemte meg for å ta PPU for å få en godkjent lærerutdanning og bli lærer på "ordentlig". Etter et par år i ungdomsskolen fikk jeg meg jobb i VGS og det er her jeg trives aller best, med mer faglig fokus og eldre elever. Jeg ville ikke vært erfaringen fra ungdomsskolen foruten, den har vært med å forme meg i yrkeslivet.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jeg føler at jeg får brukt hele bredden i utdanningen min i jobben min som lærer. Jeg har tatt mange år med høyere utdanning, men oppdager stadig vekk å måtte hente frem kunnskap og erfaring i fra ulike emner jeg tok i løpet av både masterutdanning og årsstudier. Jeg er likevel ikke ferdig utlært, og det tror jeg ikke en kan bli. Det er gjerne de praktiske aspektene ved yrket som jeg ikke tror noen teoretisk utdanning kan forberede en på, men som en er nødt til å erfare. Dette er ikke noe negativt synes jeg, men heller et tegn på at yrket mitt er levende.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

I studietiden jobbet jeg som formidler på museum og jobbet tett opp mot skoler og den kulturelle skolesekken. Her laget jeg og gjennomførte tverrfaglige undervisningsopplegg for barn og unge i alle aldre. Dette var første møte med undervisning for min del, selv om det skiller seg fra jobb i skolen i både form og innhold. Dette vakte interessen min for arbeid i skolen, og kanskje enda viktigere; det førte til at jeg tok med meg erfaringen og interessen fra undervisning utenfor klasserommet. Jeg har sett hvordan elever responderer på læring på museum og jeg tar veldig gjerne med meg egne elever på museum, byvandringer og utstillinger, så fort sjansen byr seg.

Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?

Veien min til jobb og utdanning har ikke vært en rett linje fra A til B, slik mange som starter å studere kanskje tror. Jeg har fulgt magefølelsen, tatt emner jeg interesserte meg for og ikke hatt noen klar visjon om hva som ventet i den andre enden med tanke på karriere. Det førte til en veldig interessant og spennende studietid, men selvfølgelig mye usikkerhet og utprøvning da jeg skulle begynne i arbeidslivet. Jeg vil derfor råde en til å tørre å prøve seg fram; søk på relevante jobber, ha gjerne en deltidsjobb når du studerer og ikke vær redd for å skifte retning, om du ikke trives der du er. Ingen erfaring er bortkastet og du vet aldri om en tilfeldig vikarjobb plutselig ender opp med å bli inngangen til en hel karriere.


Rebekka Brandtzæg Morset

 Lektor med tilleggsutdanningRebekka Morset. Foto

Det å kunne studere kildemateriale og finne god informasjon i et hav av middelmådig informasjon er god egenskap fra historiestudiene

Navn: Rebekka Brandtzæg Morset

Arbeidssted: Skjetlein videregående skole

Utdanning: 

  • Mastergrad i historie, NTNU
  • Bachelorgrad i medievitenskap, NTNU
  • PPU, NTNU
  • Atferdskonsulent for hund og katt, samt Dyreassisterte intervensjoner, Universitetet for miljø- og biovitenskap

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Yrkesfaglærer for hunde- og hestefag. Skriver også faglitteratur for vg1 og vg2 heste- og dyrefaget vis Fagbokforlaget. Jobber som hundeinstruktør og atferdskonsulent i samarbeid med Trondheim Hundeskole.

Hva er det beste ved jobben din?

Kunne jobbe med interessene sine i en praktisk hverdag med elever.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Startet direkte som adjunkt med tilleggsutdanning på Stend vgs utenfor Bergen etter PPU. Jobbet der i tre år før det ble 1 år med reising. Har så jobbet på ulike videregående skoler og 1 år på folkehøyskole. Startet på masterutdanningen innenfor historie samtidig som jeg jobbet 80% som lærer. Det fungerte fint, med god veileder.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Det å kunne studere kildemateriale og finne god informasjon i et hav av middelmådig informasjon er god egenskap fra historiestudiene. Har i perioder undervist i historie, men ikke så mye som jeg kunne ønsket. Har brukt studieteknikker og formidling når jeg har skrevet faglitteratur.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg jobbet alltid deltid under studiene, fra butikk til hundeinstruktør. Gikk også ulike kurs og fagkombinasjoner. Dette gjorde at jeg gikk direkte inn i faststilling som lærer før jeg hadde fullført Ppu-utdanningen. Mitt inntrykk er at arbeidsgivere ønsker å ansette de med bred erfaring og arbeidserfaring fremfor de med toppkarakterer.

Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?

Skaff deg deltidsjobb, helst faststilling innenfor offentlig eller noe som kan relatere til det du ønsker å jobbe med. Undersøk hva som kan gi deg ansiennitet videre i arbeidslivet. En liten faststilling er bedre enn å være ringevikar. Be om gode attester og ta vare på de. Det kan betyr stor forskjell i lønn senere. Forhandle lønn ved første ansettelse og krev å få ansienniteten du har krav på.


Daniel Gauseth

Lektor ved Blussuvoll skoleDaniel Gauseth. Foto

Om man tenker på å arbeide i skolen - forsøk å få praksis så tidlig som mulig

Navn: Daniel Gauseth

Arbeidssted: Lektor i Trondheim kommune ved Blussuvoll skole

Utdanning:

  • Mastergrad i historie, NTNU
  • Bachelor med fordypning i historie og engelsk, NTNU
  • Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), NTNU

Hva jobber du med?

Jobber som lektor ved en ungdomsskole i Trondheim i fagene engelsk og samfunnsfag.

Hva er det beste ved jobben din?

Interaktiv læring med elever, og formidling av historiefaget.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Bachelorgrad med fordypning i engelsk og historie, fulgt av PPU, etterfulgt av mastergrad mens jeg arbeidet i skolen.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Kunnskap fra studiene i historie gir faglig trygghet og muliggjør gode fordypningsoppgaver for elevene - f. eks ved å bruke mikrohistorie til å belyse noe i en større sammenheng. Erfaringsmessig er det lettere for elevene å få et forhold til en tidsepoke gjennom kjennskap til enkeltpersoners skjebne gjennom historien. Hva angår engelsk er kjennskap til det engelske samfunn, engelsk litteratur, tekst og prosaanalyse gode utgangspunkt for undervisning i engelsk både ved ungdomsskole og videregående.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Etter fullført bachelorgrad jobbet jeg deltid i skolen gjennom resten av studiene.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Om man tenker på å arbeide i skolen - forsøk å få praksis så tidlig som mulig. Dersom man ikke trives i klasserommet - som klasseleder og i relasjon med ungdom - velg bort læreryrket. Svaret på dette får man gjennom praksis i skolen.


Martin Lau Slåtten

 Forsker ved institutt for forsvarsstudier Martin Lau Slåtten. Foto

Det er utrolig spennende å åpne en arkivboks og lese ting som ingen har lest siden den dagen det ble skrevet eller sendt.

Navn: Martin Lau Slåtten

Arbeidssted: Institutt for forsvarsstudier (IFS)

Utdanning: 

  • Mastergrad i historie, NTNU

Hva jobber du med?

Jeg forsker på Norges militære engasjement i FN- og Nato-operasjonene på Balkan i perioden 1992-2005. 

Sentrale spørsmål i forskningsprosjektet er: Hvorfor sendte Norge så mange soldater til disse operasjonene? Hvilke militære kapasiteter sendte Forsvaret til Balkan, og hvorfor endret bidragene seg til stadig mer robuste styrker utover i perioden? Og, ikke minst, hvordan var soldathverdagen på bakken? 

Med meg på prosjektet har jeg seniorforsker Håkon Lunde Saxi. Saxi har ph.d. i statsvitenskap og mastergrad i historie og regnes som en av de fremste ekspertene på norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk. For meg som er ny i forskeryrket har samarbeidet med Håkon vært utrolig lærerikt. 

Forskningsprosjektet er den første helhetlige og forskningsbaserte historien om dette kapittelet i norsk forsvars- og militærhistorie. Prosjektet kulminerer med bokutgivelse i 2019.

Hva er det beste ved jobben din?

Å jobbe i arkiv. Det er utrolig spennende å åpne en arkivboks og lese ting som ingen har lest siden den dagen det ble skrevet eller sendt.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Etter at jeg var ferdig med mastergraden min fikk jeg tilbud av IFS om å skrive en publikasjon basert på masteroppgaven min. Dette ga meg en mulighet til å gå enda mer i dybden av enkelte tematikker som jeg var nysgjerrig på. Denne studien kom ut i 2015.

Etter dette fikk jeg tilbud om å fortsette hos IFS, som vitenskapelig assistent på Balkanprosjektet. Etter omtrent et halvt fikk jeg tilbud tilbud om å bli med som forsker på prosjektet.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Det å tenke kildekritisk er svært viktig for meg. Det gir en egen glede og følelse av mestring å lete opp kilder som kan bekrefte, avkrefte, modifisere og nyansere våre oppfatninger av historien.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

I nesten hele studietiden jobbet jeg i Studentsamskipnadens boligavdeling. Dette var et ungt, flott og sosialt miljø hvor jeg fikk mange venner. Jeg var ikke involvert i noen fagrelaterte foreninger eller tillitsverv. Jeg var nok mer glad i å sitte på lesesalen. Dette var litt dumt, for da jeg startet på mastergraden i historie kjente jeg ingen andre som studerte historie. Det gikk imidlertid bra. Mastermiljøet var så lite og tett sammensveiset at det ikke var noen problem å få nye historikervenner.

Det som betydde mest var nok likevel at jeg var tilknyttet Institutt for forsvarsstudier som mastergradsstipendiat under mastergraden. Dette stipendet eksisterer den dag i dag og kan søkes av alle som skriver en historieoppgave om militær-, forsvars-, eller sikkerhetspolitiskhistorie

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Les mye og les bredt. Det er mye spennende litteratur som ikke står på pensumlisten!


Magnus Ryen

Lektor med opprykk Magnus Ryen. Foto

Det beste med jobben som lærer er å se utviklingen til elevene. Å kunne bidra i den faglige utviklingen innenfor fagene samfunnsfag og engelsk er svært givende.

Navn: Magnus Ryen

Arbeidssted: Hov Ungdomsskole

Utdanning: 

  • Mastergrad i historie, NTNU
  • Årsstudium i engelsk
  • Praktisk-Pedagogisk Utdanning (PPU)

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Mine arbeidsoppgaver på ungdomsskolen er i stor grad rettet mot elevene som går der. Med faglig forankring skal elevene både kvalifiseres og sosialiseres, så vel som å lære å være seg selv og hva det innebærer. I samarbeid med kollegaer, foreldre og samfunnet rundt skolen lager vi tverrfaglig opplegg, fagdager og utflukter som skaper en variert hverdag. En sentral arbeidsoppgave for en lærer er å skape en god relasjon til alle elevene en har ansvar for, og fremme læring og en tro på seg selv. Om en har kontaktlæreransvar er en også mye tettere på elevene og familien rundt,  Oppsummerende er formålet med en skole å produsere dannede og deltakende samfunnsborgere som klarer å håndtere livets opp og nedturer.

Hva er det beste ved jobben din?

Det beste med jobben som lærer er å se utviklingen til elevene. Å kunne bidra i den faglige utviklingen innenfor fagene samfunnsfag og engelsk er svært givende. Men noe jeg ville ment er viktigst, og mest givende, er å kunne være en støttende voksen som kan bidra til økt lærelyst og gi verktøy for å kunne håndtere eget liv.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Mot slutten av året med PPU begynte jeg å sende ut mange søknader til forskjellige skoler og arbeidsplasser som jeg tenke min erfaring kunne passe. I denne prosessen så jeg at den ungdomsskolen jeg selv gikk på lyste ut stillinger, hvor jeg søkte og fikk stillingen.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Historiestudiet er et humanistisk fag, og med det jobber en med og lærer om mennesker. I skolen er det å skape lærelyst sentralt. Mens i historiefaget vil det å skape historisk empati og få elevene til å se på seg selv som deltakere i nåtiden, være sentralt. Det er derfor ikke bare realhistoriske kompetansen som er viktigst, når og hva som har hendt, men etter min mening blir det viktigere å se på bruk av historien og hvorfor det ble viktig at noe skjedde.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Under studietiden min hadde jeg forskjellige verv. Mest sentralt var jeg instituttillitsvalgt på instituttet for historiske og klassiske studier i to år. Her fikk jeg erfart hvordan en jobber i akademia med forelseninger, eksamener og håndtering av utviklinger i økonomi og studentsøkertall. Her var jeg studentrepresentant og fremmet utfordringer eller ønsker fra studentene på instituttet. Jeg var blant annet med på å lage en karriere/kompetansedag for historiestudentene hvor vi fikk vite mer om Nyhetsbransjen og museumsbransjen samt fikk vi et kurs i kompetansebevisthet som var veldig nyttig. Dette vervet er relevant for en lærerjobb, fordi en skal i samarbeid med elever, kollegaer og foresatte skape et trygt og godt læringsmiljø så vel som sosialtmiljø. Vervet ga også god erfaring i møtevirksomhet og håndtering av studentpolitiske saker. 

I tillegg til dette vervet har jeg sittet i styret til linjeforeningen Det historiske selskab, hvor jeg var ansvarlig for informasjonsflyt, både med tanke på arrangementer og blogginnlegg. Sist men ikke minst har jeg også vært representant i Velferdstinget, hvor en håndterer noe større saker som velferden for alle studenter i Trondheim, samt NTNU studenter i Ålesund og Gjøvik. Her er det ett tett samarbeid med SiT sine velferdstilbud og Trondheim kommune, hvor representantene også ser på økonomi og drift av studentorganisasjoner, samt gir økonomisk støtte til flere organisasjoner for å fremme studentvelferd. Dette vervet har bidratt til å kunne se stort på både drift av skolen og samarbeid innad i kommunen for å ha et godt velferdstilbud for elevene.

Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?

Et tips jeg hørte mye selv, og gjentar her, er å skaffe seg håndfast erfaring. Være seg verv, deltidsjobb eller å være med på et prosjekt. Den beryktede foten en får innenfor er uvurderlig i mange sammenhenger. Noe jeg selv har erfart med vervene er at en kan trekke de frem under prosessen som jobbsøker hvor en har eksempler på at en har gjort noe som er relevant.


Jon Teistung

Phd-studentJon Teistung. Foto

Grip sjansene rundt deg!

Navn: Jon Teistung

Arbeidsgiver: European University Institute

Utdanning: 

  • Mastergrad i historie, NTNU

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Drive med historieforskning for en doktorgrad.

Hva er det beste ved jobben din?

Å kunne jobbe med historie på alle nivåer.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Relativt rett frem. Tok et år hvor jeg jobbet med noe helt annet, og skrev en phd-skisse/søknad samtidig. Søkte dermed til EUI i januar 2023, og begynte der i august samme år.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

En historie-phd er vel på mange måter en direkte fortsettelse av masterstudiene, så kompetansen fra en master i historie brukes i alle deler av en PhD.

Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?

Grip sjansene rundt deg! Prøv å få en jobb som stud.ass. eller vit. ass., samt involver deg i frivillighet i arenaer som kan hjelpe deg videre, som i litteratur- eller medieverden, eventuelt innen historieformidling.