Hva lærer du? - Design av tjenester, teknologi og samhandling – master
Hva lærer du?
Faglig innhold og oppgaver gjennom studiet speiler den virkelige verden der designere ofte jobber i tverrfaglige team med komplekse problemstillinger.
I emnet Introduksjon til design, teknologi og samfunn får studentene påfyll av kompetansen de mangler innenfor områdene
- umedgjørlige problemer i samfunnet
- design som problemløser
- teknologi for endring
Gjennom Design for endring blir studentene i stand til å se design, teknologi, samfunn og bærekraft i sammenheng og videreutvikle sin vei som designer.
Studentenes forskjellige fagbakgrunner vil synliggjøre ulike innganger til umedgjørlige problemer og samfunnsfloker. Disse ofte går på tvers av fag og har sammensatte utfordringer knyttet til bærekraft, helse, sosial utvikling, demokrati, mangfold og innføring av teknologi.
I Design for teknologi i endring utforsker studentene praktiske metoder og teorier, teknologi-dilemmaer og teknologi-sosiologi, deltagende metoder og design-prober. De undersøker hvordan designeren kan utvikle seg som forandringsagent, som kritisk designer og som katalysator knyttet til sikkerhet, kunstig intelligens, inkludering og personvernhensyn – i tillegg til nye utfordringer i nær fremtid.
Gjennom Prosjektfordypning i forskningsgrupper får studentene delta i instituttets forskningsgrupper og gjøre et forskningsprosjekt.
Ved aktiv deltakelse lærer de i praksis hvordan en designforsker arbeider til daglig, gjennom faglige debatter i forskningsprosjekter, søknader, forskningsproduksjon, skriving, kunstneriske utviklingsprosjekter, undervisning og etiske og teknologiske dilemmaer.
I Forskningsmetode får studentene en fellesdel med vitenskapelig metode for flere masterprogrammer ved NTNU og en del som spesifikt tilhører design.
I Designledelse lærer studentene å lede og styre designprosjekter. Samtidig skal de planlegge, risikovurdere og etisk evaluere sitt masterprosjekt som de starter påfølgende semester.
Andre emner i mastergraden er Eksperter i Team og to valgemner.