Hva lærer jeg?

Design av tjenester, teknologi og samhandling – master

Hva lærer du?

Faglig innhold og oppgaver gjennom studiet speiler den virkelige verden der designere ofte jobber i tverrfaglige team med komplekse problemstillinger.

Kjerneemnene «Design for endring 1» og «Design for endring 2» går over to semestre. Her skal studentene bli i stand til å se design, teknologi, samfunn og bærekraft i sammenheng og videreutvikle sin vei som designer.

Emnet «Design for/i/med teknologisk endring» utforsker praktiske metoder og teorier, teknologi-dilemmaer og teknologi-sosiologi, deltagende metoder og design-prober. Her er det fokus på hvordan designeren kan utvikle seg som forandringsagent, som kritisk designer og som katalysator.

Et valgemne gir studentene påfyll av kompetansen de mangler innenfor tre sentrale områder:

  • designverktøy
  • teknologiforståelse
  • samfunnsendring

Gjennom emnet «Prosjektfordypning i forskningsgrupper» får studentene delta i instituttets forskningsgrupper. Her vil de også gjøre et forskningsprosjekt.

I emnet «Forskningsmetode» med fordypning i design får studentene en fellesdel bestående av vitenskapelig metode for flere masterprogrammer ved NTNU og en del som spesifikt tilhører design.

I emnet «prosjektstyring/designledelse» lærer studentene å lede og styre design- og forskningsprosjekter. Samtidig skal de planlegge, risikovurdere og etisk evaluere sitt masterprosjekt.

Andre emner i graden er fellesemnet «Eksperter i Team» og 2 valgemner.