MDTS - Emner - Institutt for design
Emner
IDG4110 – Introduksjon til design, teknologi og samfunn
Faglig innhold
Dette er masterprogrammets introduksjonsemne som gir den tverrfaglige studentgruppen ved MDTS grunnleggende kunnskap om design, teknologi og samfunnsendringer:
Umedgjørlige problemer i samfunnet:
Undersøke dypt forankrede samfunnsutfordringer som bærekraft, ulikhet og digital transformasjon, og forstå hvordan design og teknologi kan håndtere dem.
Design som problemløser:
Engasjere seg med designmetodologier (f.eks. brukersentrert design, systemtenkning) for å navigere i tvetydighet og skape løsninger som er menneskesentriske og serviceorienterte.
Teknologi for endring:
Utforske rollen til nye teknologier som f.eks. kunstig intelligens (KI), Tingenes internett (IoT), og mobile-/sosiale- teknologier for å skape sosiale og økonomiske forbedringer.
Emnets første del vil i stor grad handle om å bygge grunnleggende kunnskap om programmets tre fokusområder. Den siste delen av kurset vil være et individuelt analytisk skriftlig arbeid der studenter skal analysere et selvvalgt problem og foreslå løsninger.
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger
- Selvstudier av pensum og elektroniske læremidler
- Samlingsbaserte diskusjoner/seminar
- Medstudentevaluering
Vurdering
Emnet er et case-basert emne der studentene skriver en kort individuell prosjektrapport som sammenfatter litteraturen i kurset og oppsummerer egne tanker om hvordan nye løsninger kan skapes i skjæringsfeltet mellom programmets tre faglige fokusområder. Besvarelsen vil bli gitt en bokstavkarakter fra A-F.
Emnet inneholder også tre mindre obligatoriske skriftlige øvelser som forbereder studenten på den avsluttende rapporten.
Obligatorisk:
Tre (3) individuelle obligatoriske innleveringer.
Det er krav til minst 80 % oppmøte på obligatoriske samlinger.
Merk også:
- Noe av undervisningen kan bli gitt på engelsk.
- Studenten kan velge mellom norsk og engelsk som skriftlig språk i innleveringene.
- Studenter som ønsker å forbedre karakteren i emnet må ta emnet på nytt igjen.
Gjentak av eksamen
Ved ikke-bestått kan du levere ny eller revidert eksamen i neste semester.
Ved frivillig gjentak for å forbedre karakter må hele emnet tas på nytt.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper: Ingen.
Krav til forkunnskaper: Det er ingen krav til forkunnskaper i emnet, ut over opptak til Design av tjenester, teknologi og samhandling (MDTS).
Kursmateriell
Kursmateriell kan justeres frem til studiestart og vil være tilgjengelig ved emnestart.
IDG4120 – Forskningsmetode
Faglig innhold
Kurset introduserer masterstudenter til vitenskapelig tenkning og praksis relevant for designfeltet.
Temaer som dekkes er:
- Introduksjon til vitenskapsteori og dens språk
- Ulike tilnærminger til designforskning
- Grunnleggende kvantitativ forskning og dataanalyser
- Grunnleggende kvalitativ forskning og dataanalyser
- Litteraturstudier
- Forskningsetikk
- Verktøy og praksis i vitenskapelig kommunikasjon
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- har god kunnskap om sentrale spørsmål innen vitenskapsteori
- kan gjøre rede for sentral terminologi for vitenskapelig arbeid
- kan gjøre rede for kanaler og strategier for vitenskapelig kommunikasjon
- kan gjøre rede for ulike tilnærminger til designforskning
Ferdigheter:
Studenten
- kan formulere og forklare tema for undersøkelse basert på vitenskapelige prinsipper
- kan planlegge et designforskningsprosjekt og velge passende metoder
- kan søke etter akademiske publikasjoner ved bruk av sentrale databaser
- kan gjøre rede for og handle i henhold til prinsipper for etisk forskning
Generell kunnskap og kompetanse:
Studenten
- har kompetanse til å lese og analysere vitenskapelige publikasjoner
- er i stand til å rapportere resultater fra vitenskapelige prosjekter, inkludert prosjekter utført av studenten selv
- har utviklet en klar etisk holdning til hvordan vitenskapelig metodologi anvendes
Læringsformer og aktiviteter
Emnet tilbys innreisende utvekslingsstudenter og undervises derfor på engelsk ved behov.
- Forelesninger
- E-læring
- Prosjektarbeid
- Essay
- Veiledning
Tilleggsinformasjon
Kurset vil bli tilbudt fleksibelt til studenter på og utenfor campus. Forelesningsnotater, e-forelesninger og andre typer e-læringsmateriale vil bli tilbudt gjennom vårt læringsstyringssystem (LMS). Kommunikasjon mellom lærerne og studentene, og blant studentene, vil bli tilrettelagt av LMS. Kurset vil bli gjort tilgjengelig for både campus- og fjernstudenter.
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- Essay(s)
- Deltagelse og rapportering av prosjektarbeid
Obligatoriske arbeidskrav må bestås for å gjennomføre eksamen.
Studentene vurderes på karakterskalaen A-F på en skoleeksamen.
Gjentak av eksamen:
Det gjennomføres utsatt skriftlig eksamen i august.
Ved frivillig gjentak for å forbedre karakter, må hele emnet tas på nytt.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper: Ingen
Krav til forkunnskaper: Ingen
Kursmateriell
Ingen
IDG4130 – Design for endring 1
Faglig innhold
Dette emnet tar sikte på å utvikle kandidatenes kunnskaper, ferdigheter og personlige engasjement for ta tak i samfunnsutfordringer gjennom design. Det utforsker hvordan design som endringsverktøy kan bidra til positiv endring innenfor tjenester, teknologi og samhandling. Kandidaten lærer å ta i bruk tjenestedesignmetoder og verktøy for å skape innovative, bærekraftige endringsforslag lokalt, og utforsker komplekse problemer som klimaendringer, sosial ulikhet og teknologisk omveltning.
Emnet er første del i emneserien «Design for endring». I denne delen fokuserer vi på hvordan designeren kan bidra til endringer på mikronivå, særlig knyttet til atferdsendring hos ulike brukergrupper. Emnet tar for seg etiske dilemmaer og vurderinger, gjør rede for maktforhold og agens hos designer og målgrupper for designintervensjoner. I emnet lærer studentene om involvering og samskaping i endringsprosesser på mikronivå.
Kandidatene vil først få en innføring i relevante begreper og teorier innenfor design for endring, og deretter jobbe med et tverrfaglig prosjekt som utforsker endring i praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Kjennskap til etiske vurderinger for designere
- Dybdekunnskap om prinsipper for inkluderende design
- God kunnskap om endring ved bruk av design
- Grunnleggende kunnskap om design for atferdsendring på individnivå
- Dybdekunnskap om designmetoder med spesielt fokus på tjeneste og interaksjonsdesign for endring på individnivå (mikro)
- Kjennskap til positive og negative konsekvenser av endring og disrupsjon på individnivå
Ferdigheter
- Ferdigheter i å inkludere etisk vurderinger i designprosesser.
- Ferdigheter i å designe for atferdsendring på individnivå.
- Ferdigheter i å anvende tjeneste- og interaksjonsdesignmetoder i menneskesentrerte designprosesser for atferdsendring(er).
- Ferdigheter i å bidra til handlekraftige bærekraftige løsninger gjennom design.
Generell kompetanse
- Kompetanse i å legge til rette for designdrevne endringsprosesser.
- Kompetanse i tverrfaglig samarbeid.
- Kompetanse i å ivareta ulike roller i samarbeidsprosesser.
- Kompetanse i teori-innhenting og -anvendelse i designprosesser.
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger, øvelser, seminar og oppgaver.
- Tre fysiske samlinger i semesteret, resten er digitale forelesninger, samarbeid og e-læringsmateriell tilgjengelig i NTNUs læringssystem (LMS).
- Det er krav til minst 80% oppmøte på obligatoriske samlinger i programmet
Undervisningen foregår i hovedsak på norsk, men studentene kan forvente engelsk pensumlitteratur og engelskspråklige undervisningsbidrag.
Tilleggsinformasjon:
Kurset vil bli tilbudt fleksibelt til studenter på og utenfor campus. Forelesningsnotater, e-forelesninger og andre typer e-læringsmateriale vil bli tilbudt gjennom vårt læringsstyringssystem (LMS). Kommunikasjon mellom lærerne og studentene, og blant studentene, vil bli tilrettelagt av LMS. Kurset vil bli gjort tilgjengelig for både campus- og fjernstudenter.
Mer om vurdering
Vurderingsordning
- Individuell refleksjonsrapport 10%
- Gruppebasert designprosjekt med rapport som leveranse 60%
- Muntlig presentasjon av designprosjekt 30%
Alle leveranser må være bestått for å få karakter i emnet
Obligatoriske aktiviteter
- Seminarpresentasjoner
- Skriftlige innleveringer
Det er krav til minst 80% oppmøte på obligatoriske samlinger i programmet.
Gjentak av eksamen
- Utsatt eksamen legge normalt til neste semester
- Ved frivillig gjentak for å forbedre karakter må hele emnet tas på nytt
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper: Ingen
Krav om forkunnskaper: Ingen
Kursmateriell
Ingen
IDG4140 – Design for endring 2
Faglig innhold
Dette emnet tar sikte på å utvikle kandidatenes kunnskaper, ferdigheter og personlige engasjement for å ta tak i samfunnsutfordringer gjennom design. Det utforsker hvordan design som endringsverktøy kan bidra til positiv endring innenfor tjenester, teknologi og samhandling.
Kandidaten lærer å ta i bruk tjenestedesignmetoder og verktøy for å skape innovative, bærekraftige endringsforslag lokalt, og utforsker komplekse problemer som klimaendringer, sosial ulikhet og teknologisk omveltning.
Emnet er andre del i emneserien «Design for endring». I denne delen fokuserer vi på hvordan designeren kan bidra til endringer på meso- og makronivå, særlig knyttet til tjeneste- og systemdesign.
Emnet tar for seg hvordan design kan bidra til og brukes for å forstå, analysere og endre tjenester og systemer, og hvordan design er egnet til å jobbe med sammenhenger mellom ulike elementer i et system og relasjoner mellom mennesker som bruker eller påvirkes av tjenester og systemer. I emnet lærer studentene om involvering og samskaping i endringsprosesser på meso- og makronivå.
Kandidatene vil først få en innføring i relevante begreper og teorier innenfor design for endring, og deretter jobbe med et tverrfaglig prosjekt som utforsker endring i praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- God kunnskap om design i tjenester fra ulike perspektiver (bruker, eier, virksomhet).
- God kunnskap om designmetoder med spesielt fokus på tjeneste- og systemdesign for endring på tjeneste- og systemnivå (her forstått som meso- og makronivå).
- Ha kunnskap om prinsipper i tjenestedesign og hvordan designere kan fasilitere og designe med utgangspunkt i disse.
- Kunnskap om positive og negative konsekvenser av endring og disrupsjon på tjeneste og systemnivå.
- Forstå rammebetingelser i et gitt system og konsekvensene dette får for ulike tjenesteleveranser.
- Ha grunnleggende kunnskap om ulike system som setter rammer og betingelser for tjenesteutvikling (politiske, organisatoriske, tekniske, sosiale, og juridiske systemer) og hvordan en designer kan både jobbe innenfor rammene og utfordre rammebetingelsene.
- Kandidaten kan redegjøre for designmetodikk og rammeverk som kan anvendes i utviklingen av bærekraftige løsninger i komplekse og umedgjørlige/flokete problemstillinger.
Ferdigheter:
- Erfaring med å skape ulike forestillinger om fremtiden og hva den kan romme. Videre bli kjent med relaterte teknikker som backcasting og fremsynsmetoder.
- Erfaring med å anvende verktøy innen tjeneste- og systemdesign.
- Være i stand til å gjøre designvalg med bakgrunn i kritisk refleksjon rundt designmetodikk og rammeverk.
- Kandidaten har utvidet forståelse og evne til å utvikle bærekraftige tjenester som gagner samarbeidspartnere og samfunnet.
Generell kompetanse:
- Kompetanse i å legge til rette for designdrevne endringsprosesser.
- Kompetanse i tverrfaglig samarbeid.
- Kompetanse i å hensynta ulike roller i samarbeidsprosesser.
- Kompetanse i teoriforståelse og -anvendelse i designprosesser.
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger
- Øvelser
- Seminar
- Oppgaver
Tre fysiske samlinger i semesteret, resten er digitale forelesninger, samarbeid og e-læringsmateriell tilgjengelig i NTNUs læringssystem (LMS).
Det er krav til minst 80 % oppmøte på obligatoriske samlinger i programmet.
Undervisningen foregår i hovedsak på norsk, men studentene kan forvente engelsk pensumlitteratur og engelskspråklige undervisningsbidrag.
Mer om vurdering
Vurderingsordning:
- Individuell refleksjonsrapport 10 %
- Gruppebasert designprosjekt med rapport som leveranse 60 %
- Muntlig presentasjon av designprosjekt 30 %
Alle leveranser må være bestått for å få karakter i emnet.
Obligatoriske aktiviteter:
- Seminarpresentasjoner
- Skriftlige innleveringer
Det er krav til minst 80 % oppmøte på obligatoriske samlinger i programmet.
Gjentak av eksamen:
Ved ikke-bestått kan du levere ny eller revidert eksamen i neste semester.
Ved frivillig gjentak for å forbedre karakter må hele emnet tas på nytt.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper: Ingen
Krav til forkunnskaper: For å ta emnet, må IDG4110 og IDG4130 være bestått.
Kursmateriell
Det vil bli satt sammen et kompendium ved oppstart.
IDG4210 – Design for teknologi i endring
Faglig innhold
I dette emnet utforskes samspillet mellom design og teknologi i en verden preget av konstant endring. Vi undersøker hvordan designere kan tilpasse seg, forutse og til og med forme teknologiske utviklinger for å skape løsninger som er både funksjonelle, etiske og bærekraftige.
Emnet legger vekt på designprosesser som er fleksible, iterative og tilpasset et stadig skiftende teknologisk landskap, og tar for seg hvordan ny teknologi kan utnyttes på en ansvarlig og brukersentrert måte.
Studentene vil få innsikt i case-studier og utfordringer der teknologiske endringer og innovasjoner er drivere for designprosessen. Emnet gir innsikt i hvordan ulike teknologier kan påvirke designbeslutninger og hvordan designere kan bruke disse teknologiene for å skape innovative brukeropplevelser.
Studentene vil gå i dybden på minst en type teknologi i løpet av studiene, som for eksempel kunstig intelligens (AI), tingenes internet (IoT), utvidet (AR) og virtuell virkelighet (VR), mobile- og sosiale medier og webteknologier.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal studentene være i stand til å:
- Forstå teknologiens rolle i designprosesser: Kjenne til de viktigste teknologiske trendene og forstå hvordan disse påvirker design av tjenester og systemer.
- Analysere teknologiske endringer: Vurdere hvordan nye teknologier kan endre løsninger på brukerbehov, samfunnsstrukturer og forretningsmodeller, og hvordan design kan påvirke disse endringene.
- Implementere brukersentrerte designprosesser: Bruke designmetoder som er fleksible nok til å håndtere usikkerhet og endringer i teknologi, samtidig som de setter brukerens behov i sentrum.
- Eksperimentere med ny teknologi: Gjennomføre testing av teknologiske løsninger som benytter seg av banebrytende teknologi.
- Kritisk refleksjon over teknologiens implikasjoner: Identifisere sosiale, etiske og juridiske dilemmaer som kan oppstå ved bruk av teknologi i design, og utvikle strategier for å møte disse utfordringene.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen vil bestå av
- forelesninger
- seminarer
- gruppearbeid og
- praktiske øvelser hvor studentene får mulighet til å eksperimentere med designprosesser som inkorporerer ny teknologi.
Gjennom arbeidet med case-studier og prosjektoppgaver vil studentene utvikle ferdigheter i tverrfaglig samarbeid, problemløsning og kreativ tenkning.
Emnet har undervisning på engelsk og tilbys til internasjonale masterstudenter.
Mer om vurdering
Vurderingen består av en kombinasjon av prosjektrapport (50 % av karaktergrunnlag) og muntlig presentasjon av gruppeprosjekt (20 % av karaktergrunnlag).
I tillegg vil det bli gjennomført en muntlig eksamen (30 % av karaktergrunnlag) der studentene reflekterer over de designprosesser og teknologiske valg som er gjort i løpet av emnet.
Ved ikke-bestått kan du levere ny eller revidert mappe neste semester.
Ved frivillig gjentak for å forbedre karakter må hele emnet tas på nytt.
Individuell muntlig eksamen har kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper: Ingen.
Krav til forkunnskaper: IDG4110 Introduksjon til design, teknologi og samfunn.
Kursmateriell
IDG4220 – Fordypningsprosjekt i forskningsgruppe
Faglig innhold
Målet med emnet er å gi studenten kunnskap og kompetanse på anvendt designforskning. Institutt for design har ulike forskningsgrupper, strategiske områder og labber, som definerer hvilke faglige rammer studentene skal gjennomføre sine forskingsprosjekter innenfor.
Gjennom tilhørigheten til instituttets forskningsområder får studenten erfart i praksis hvordan en designforsker jobber, videre åpner det for tilgang til de vitenskapelig ansattes aktuelle forskningsprosjekter.
I løpet kurset skal studenten utvikle og gjennomføre et lengre, selvstendig designprosjekt. Omfanget og innholdet av designprosjektet avklares med veileder.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten
- skaffer seg oppdatert kunnskap innenfor det satsingsområdet kandidaten velger å fordype seg i.
- får kunnskap om ulike anvendte metoder og teori innenfor det valgte området, og om hvordan dette kan anvendes i et designforskningsprosjekt.
- får kunnskap om hva designforskning er i praksis.
- får kunnskap om å presentere designforskning.
Ferdigheter:
Kandidaten
- har gjennom designforskning i praksis fått øvet sine evner innen ulike forskningsmetoder, som faglig debatt, fagfellevurdering, forskningsproduksjon, skriving, kunstnerisk utvikling og drøfting av etiske og teknologiske dilemmaer.
- har gjennom et selvstendig prosjekt innenfor valgte satsingsområde fått øvet evnen til å diskutere hvordan teori og metode lages og anvendes, samt å reflektere over egne resultater og konklusjoner.
- kan utvikle og gjennomføre et lengre, selvstendig designprosjekt.
- dokumentere og formidle resultatene fra prosjektarbeidet på en systematisk og vitenskapelig måte.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan skrive en vitenskapelig tekst relatert til designforskning.
- kan organisere og gjennomføre et prosjekt selvstendig og kan organisere veiledning fra relevante faglærere etter behov.
- får erfaring med å oppleve muligheter samt utfordringer relatert til fritt temavalg og å finne fokus i det valgte prosjektet. Gjennom denne erfaringen skal kandidaten være bedre forberedt til masteroppgaven.
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger og seminarer
- Veiledninger
Emnet tilbys innreisende utvekslingsstudenter og undervises derfor på engelsk ved behov.
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
Det er 3 obligatoriske arbeidskrav. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å levere designprosjektet.
Gjentak av eksamen
Ved ikke-bestått kan du levere ny eller revidert eksamen i neste semester.
Ved frivillig gjentak for å forbedre karakter må hele emnet tas på nytt.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper: Studenter som tar emnet, bør ha fullført minst 60 studiepoeng med emner innenfor design.
Krav til forkunnskaper: Krever opptak til studieprogram:
Kursmateriell
Kursmateriell defineres individuelt i samarbeid med veileder.
IDG4230 – Designledelse
Faglig innhold
Designledelse er et emne som forener strategisk tekning og design. I en tid der innovasjon er avgjørende for konkurransefortrinn, blir ledelse av designprosesser stadig viktigere for å navigere i dette landskapet.
Virksomheter som mestrer designledelse kan bedre tilpasse seg endringer i markedet, skape meningsfulle brukeropplevelser og utvikle tjenester som skaper verdi.
Emnet gir en innføring i å lede designprosesser og navigere designarbeid i og med virksomheters strategier for å skape og dra nytte av verdiskapende produkter og tjenester.
I tillegg til en teoretisk innramming, vil emnet gi studentene mulighet til å lære fra virkelige, bransjenære problemstillinger og casestudier for å forstå de praktiske aspektene ved designledelse.
Studentene vil også gjennomføre et praktisk prosjekt med utgangspunkt i sitt kommende masterprosjekt.
Emnet vil blant annet ta for seg:
- Designledelse
- Designstrategi
- Forvaltning av designkapital
- Forankring, involvering og samskapning av designarbeid
- Rammeverk for å forstå forretningsstrategier i offentlig og privat virksomhet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten vil
- ha spesialisert kunnskap om designledelse og prosjektstyring i offentlige og private virksomheter.
- ha avansert kunnskap om hvordan design bidrar til verdiskapning.
- kjenne til grunnleggende rammeverk for validering, prioritering og beslutningstaking i strategisk design.
- være i stand til å analysere forretningsrelaterte problemstillinger.
- kunne forstå hvordan en skal forvalte designkapital og immaterielle verdier.
- kjenne til prosjektstyring ved innkjøp av designtjenester fra designtilbydere internt og eksternt.
- selvstendig kunne diskutere hvordan design kan lede til og ledes til endring.
Kompetanse
Studenten vil
- kunne lede designprosesser som oppfyller eller utfordrer virksomhetens forretningsområde.
- være i stand til å fasilitere forankring, involvering og samskaping av sentrale aktører innenfor eget designprosjekt.
- kunne anvende sentrale metoder assosiert med designledelse.
- kunne selvstendig avgrense og spisse problemområde i tråd med en virksomhets strategi.
- kunne selvstendig formidle designarbeid til interne og eksterne interessenter.
- kunne validere problemstilling med problemeier og brukere.
Generell kompetanse
Studenten vil
- kunne formidle designarbeid til allmennhet og fagfeller.
- kunne anvende sentral fagterminologi.
- være i stand til å forankre, prioritere og ta beslutninger med utgangspunkt i designarbeid.
- selvstendig kunne definere og spisse problemstilling fra et problemområde.
Læringsformer og aktiviteter
- Digitale forelesninger
- E-læringsressurser
- Selvstendig prosjektarbeid under veiledning
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
2 obligatoriske aktiviteter. Begge må være bestått for å få karakter i emnet.
Gjentak av eksamen:
Ved ikke-bestått kan du levere ny eller revidert eksamen neste semester.
Ved frivillig gjentak for å forbedre karakter må hele emnet tas på nytt.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper: Ingen.
Krav om forkunnskaper: Ingen.
IDG420 – Masteroppgave heltid
Faglig innhold
Dette emnet brukes i sin helhet på fulltidsstudentenes masterprosjekt. Dette innebærer forskningsarbeid, veiledning, skriving av masteroppgave og til sist muntlig presentasjon.
Studenten må velge en spesifikk problemstilling av relevans for masterstudiet. Temaet må representere en utfordring innenfor det spesifikke området og må kreve at studenten følger praksis som er vanlig innenfor området. Temaet må forhåndsgodkjennes av veileder.
Læringsutbytte
Studentene skal gjennomføre en masteroppgave innenfor fagområdet.
Kunnskap:
Bruke vitenskapelige og profesjonelle designmetoder i gjennomføringen av et selvstendig arbeid innenfor fagområdet.
Ferdigheter:
Studentene skal kunne utarbeide en prosjektplan med milepæler, rapportere delresultater og skrive en oppgave i henhold til etablerte standarder.
Generell kompetanse:
Dokumenterte vitenskapelige og faglige kvalifikasjoner gjennom gjennomføring av masteroppgave innenfor fagområdet.
Læringsformer og aktiviteter
Selvstendig prosjektarbeid under veiledning.
Obligatoriske arbeidskrav:
- Masteroppgaveavtale, signert av student og veileder.
- Studenten skal delta i veiledning med sin tildelte veileder.
Studenten skal fortløpende kunne presentere prosjektstatus for veileder og vise at prosjektet kan gjennomføres i henhold til gjeldende prosjektplan, alternativt justere planen deretter for å sikre et vellykket resultat.
Obligatorisk deltakelse og/eller presentasjoner digitalt eller fysisk i 1. Oppstartsseminar, 2. 1/3 seminar, og 2/3 seminar.
Mer om vurdering
Former for vurdering:
Masteroppgave.
Masteroppgaven gis en midlertidig karakter. Individuell muntlig presentasjon kan justere karakteren opp eller ned til endelig karakter, etter prestasjon. Studentene må ha bestått karakter på rapporten for å kunne presentere.
Obligatorisk deltakelse og/eller presentasjoner i 1. Oppstartsseminar, 2. 1/3 seminar, og 2/3 seminar.
Studentene må bestå alle obligatoriske arbeidskrav for å kunne ta eksamen.
Muntlig eksamen finner sted i Gjøvik.
Gjentak av eksamen:
Ved ikke-bestått kan du levere ny eller revidert oppgave én gang, ved neste gangs ordinære gjennomføring av emnet.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper: Ingen
Krav til forkunnskaper: Krever opptak til studieprogrammet Design av tjenester, teknologi og samhandling (MDTS).
Hovedregelen er at alle obligatoriske emner må være bestått. Fakultetet kan godta at det maksimalt kan gjenstå to emner à 7,5 studiepoeng. Forutsetningen er at de resterende emnene ikke anses som vesentlige for gjennomføring av masteroppgaven.
Kursmateriell
Utvikles sammen med veileder som en del av oppgavearbeidet.
IDG4250 – Masteroppgave deltid
Faglig innhold
Dette emnet brukes i sin helhet på deltidsstudentenes masterprosjekt. Dette innebærer forskningsarbeid, veiledning, skriving av masteroppgave og til sist muntlig presentasjon.
Studenten må velge en spesifikk problemstilling av relevans for masterstudiet. Temaet må representere en utfordring innenfor det spesifikke området og må kreve at studenten følger praksis som er vanlig innenfor området. Temaet må forhåndsgodkjennes av veileder.
Læringsutbytte
Studentene skal gjennomføre en masteroppgave innen fagområdet.
Kunnskap:
Bruke vitenskapelige og profesjonelle designmetoder i gjennomføringen av et selvstendig arbeid innen fagområdet.
Ferdigheter:
Studentene skal kunne utarbeide en prosjektplan med milepæler, rapportere delresultater og skrive en oppgave i henhold til etablerte standarder.
Generell kompetanse:
Dokumenterte vitenskapelige og faglige kvalifikasjoner gjennom gjennomføring av masteroppgave innen fagområdet.
Læringsformer og aktiviteter
Selvstendig prosjektarbeid under veiledning.
Obligatoriske arbeidskrav:
Masteroppgaveavtale, signert av student og veileder.
Studenten skal delta i veiledning med sin tildelte veileder.
Studenten skal fortløpende kunne presentere prosjektstatus for veileder og vise at prosjektet kan gjennomføres i henhold til gjeldende prosjektplan, alternativt justere planen deretter for å sikre et vellykket resultat.
Obligatorisk deltakelse og/eller presentasjoner digitalt eller fysisk i 1. Oppstartsseminar, 2. 1/3 seminar, og 2/3 seminar.
Mer om vurdering
Former for vurdering:
Masteroppgave.
Masteroppgaven gis en midlertidig karakter. Individuell muntlig presentasjon kan justere karakteren opp eller ned til endelig karakter, etter prestasjon. Studentene må ha bestått karakter på rapporten for å kunne presentere.
Obligatorisk deltakelse og/eller presentasjoner i 1. Oppstartsseminar, 2. 1/3 seminar, og 2/3 seminar.
Studentene må bestå alle obligatoriske arbeidskrav for å kunne ta eksamen.
Muntlig eksamen finner sted i Gjøvik.
Gjentak av eksamen:
Ved ikke-bestått kan du levere ny eller revidert oppgave én gang, ved neste gangs ordinære gjennomføring av emnet.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper: Ingen
Krav til forkunnskaper: Krever opptak til studieprogrammet Design av tjenester, teknologi og samhandling (MDTS).
Hovedregelen er at alle obligatoriske emner må være bestått. Fakultetet kan godta at det maksimalt kan gjenstå to emner à 7,5 studiepoeng. Forutsetningen er at de resterende emnene ikke anses som vesentlige for gjennomføring av masteroppgaven.
Kursmateriell
Utvikles sammen med veileder som en del av oppgavearbeidet.