Bachelor i arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning
Hva lærer du?
I løpet av de siste tjue årene har den digitale utviklingen vært så voldsom at vi kan snakke om en revolusjon. Nye digitale medier og kommunikasjonsformer har endret arkiv- og museumssektoren, og en ny type yrkeskompetanse er nødvendig. Dette studiet utdanner til slik kompetanse. En stor del av bachelorstudiet problematiserer muligheter og utfordringer som ligger i den digitale utviklingen. Hvordan kan museer, arkivinstitusjoner og virksomheter i offentlig og privat forvaltning som skoler, kommuner, regjering og departementer, med sitt ansvar for dokumentasjon og kulturarv, best tjene dagens og morgendagens samfunn?
Studiet i arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning forener fagområdene arkivvitenskap, museologi og informatikk.
Utdanningen gir nødvendig og dagsaktuell fagkunnskap for deg som ønsker å arbeide innenfor dokumentasjonsforvaltning, arkiv eller museum og en rekke andre institusjoner. I tillegg får du to ukers relevant praksisarbeid i løpet av studietiden. Bachelorgraden kan også brukes i videre masterstudier.
Alle offentlige og private forvaltningsinstitusjoner, organisasjoner og bedrifter har arkiv og er avhengig av kunnskapsbasert arbeid med arkivene. I dagens situasjon dreier dette seg blant annet om å håndtere journalføringssystemer og bidra til å sikre dokumentflyt.
Samlingsforvaltning handler om arbeidsprosessene som museer, bibliotek og kunstsamlingene gjør for å sikre dokumentasjon, bevaring og tilgjengelighet i sine samlinger. Studiet gir deg kunnskap og kompetanse for å jobbe med slike oppgaver.
Praksis
Studiet er en praksisnær profesjonsutdanning, som samtidig ivaretar universitetets krav til kritisk tenking og refleksjon. Det innebærer at pensum presenterer og diskuterer utfordringer du vil møte i arkiv- og museumsarbeid, og i dokumentasjonsforvaltning.
Vi inviterer mange gjesteforelesere fra arbeidslivet, og arrangerer ekskursjoner.
Vi gir også lab-øvinger i utvalgte databasesystemer på NTNU-campus.
I løpet av studietiden får du to uker som hospitant ved enten et museum, i arkiv, eller i dokumentasjonsforvaltning.
Eksempler på praksisplasser
Studentene våre har hatt praksis ved blant annet
- Arbeidstilsynet
- Avdeling for dokumentasjonsforvaltning ved NTNU
- IKA (Interkommunalt arkiv)
- Museene i Sør-Trøndelag (MiST)
- NTNU Universitetsbiblioteket Dora
- Statsarkivet i Trondheim/Arkivverket
- Stiklestad nasjonale kultursenter
- Trondheim byarkiv
- Trøndelag fylkeskommune
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teori, faghistorie, begreper og metoder innenfor dokumentasjonsforvaltning, arkivvitenskap, museologi (museumsstudier) og IKT
- har kunnskap om hvordan utviklingen av disse fagområdene og tilknyttede institusjoner har sammenheng med utviklingen av et bærekraftig demokratisk samfunn, både i Norge og internasjonalt
- har kunnskap om hvordan internasjonale forhold og forskning påvirker programmets fagområder og tilknyttede praksisfelt
- har kunnskap om faglige muligheter og utfordringer knyttet til digital transformasjon i arbeidet med samfunnsdokumentasjon og samfunnsminner
- har kunnskap om digitalisering som samfunnsfenomen, digitalisering av virksomheter og grunnleggende virkemåter for digitale arbeidsverktøy
- har kunnskap om ulike digitale lagringsformat for å lage og tolke digitale uttrekk til arkiv
- har kunnskap om norsk forvaltnings- og organisasjonshistorie og politiske og samfunnsmessige rammevilkår for offentlig forvaltning i dag
- har kunnskap om norsk arkivhistorie, museumshistorie og utviklingen av disse institusjonenes samfunnsrolle og arbeidsoppgaver, samt politiske og samfunnsmessige rammevilkår for kultursektoren og ABM-feltet i dag
- har kunnskap om lover, regelverk og internasjonale standarder for arbeid med dokumentasjonsforvaltning
- har kunnskap om lover, regler og internasjonale standarder for arbeid i arkiver og museer
- har kunnskap om hva profesjonsetikk er
- har kunnskap om etikk for dokumentasjonsforvaltere og arkivarer, museumsetikk og digital etikk
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper innenfor fagområdene som tilhører programmet
- kan anvende sine kunnskaper på tvers av fagområdene som tilhører programmet
- kan anvende selvstendig relevante metoder for faglig arbeid
- kan arbeide selvstendig og i grupper med praktisk og teoretisk problemløsning og faglig utvikling
- kan analysere og drøfte profesjonsetiske problemstillinger
- kan sette faglige krav til utvikling av IT-systemer for dokumentasjonsforvaltning, arkiv- og samlingsarbeid i offentlige og private institusjoner
- kan vurdere og forholde seg kritisk og konstruktivt til teorier, informasjonskilder, rammevilkår, praksiser og utviklingslinjer i dokumentasjonsforvaltning, arkiv og museumsarbeid og kan bruke dette til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre avgrensede selvstendige forsknings- og utviklingsprosjekter under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer
- kan uttrykke seg faglig, både muntlig og skriftlig
- kan formidle sine fagkunnskaper til allmennheten
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig og i tverrfaglige team
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter
- behersker terminologi og uttrykksformer fra fagområdene i programmet og kan være flerfaglig oversetter i samarbeidsprosjekter som handler om forvaltning av digital dokumentasjon i et bredt spekter av samfunns- og kulturinstitusjoner
- kan bidra til nytenkning og digitale innovasjonsprosesser innenfor dokumentasjonsforvaltning, arkiv- og samlingsarbeid i offentlige og private institusjoner
- kan tilgjengeliggjøre og formidle informasjon og dokumentasjon til fagpersoner og et bredere publikum