Studiemiljø - Psykologutdanning
Studiemiljø
Som psykologistudent kan du bli med på mange forskjellige faglige og sosiale aktiviteter.
Fadderordning og studiestart
Ved studiestart blir du tildelt ei faddergruppe ledet av viderekomne psykologistudenter. Som fadderbarn blir du de første to ukene invitert til sosiale arrangementer sammen med andre nye psykologistudenter. Vi anbefaler varmt at du deltar på dette.
Fadderordningen hjelper deg å etablere en sosial tilhørighet slik at du starter studietiden din med å ha kjente fjes i forelesningssalene og på campus.
Linjeforeningen på studiet
Psykolosjen er linjeforeningen for profesjonsstudentene i psykologi ved NTNU. Linjeforeningen skal skape identitet og kontakt på tvers av kullene. Dette gjøres med både tradisjonsrike og nyere arrangementer, der både det faglige og sosiale er i fokus.
Studentenes eget tidsskrift
Studentene på profesjonsstudiet i psykologi har sitt eget tidsskrift, Psykologisk tidsskrift. Tidsskriftet kommer ut tre ganger i året, og har et opplag på 600. Alle studenter kan melde sin interesse for å være med. Du trenger ingen tidligere erfaring og du får opplæring.
PsykoAktiv
Hvert semester arrangeres det 10 forelesninger der erfarne psykologistudenter snakker om psykologiske temaer som de har fordypet seg i og har interesse for. På den måten får du innblikk i noe av mangfoldet i psykologisk forskning.
PsykoAktiv er også et forum der du som ny student møter mer erfarne psykologistudenter for å diskutere fag. Du kan følge PsykoAktiv på Facebook for å se hva som skjer.
Kollokvier og innleveringer
De to første semestrene er du del av ei kollokviegruppe. Dette er en arena for diskusjon av fagstoff. I kollokviegruppen får du jobbet med obligatoriske oppgaver og du får øve på tidligere eksamensoppgaver under ledelse av erfarne psykologistudenter. Deltakelse i kollokviegruppene er frivillig, men anbefales sterkt.
Undervisning
Undervisningen for førsteårsstudenter i psykologi foregår i ett av de to store auditoriene på Dragvoll, og er felles for psykologistudieprogrammene (årsstudium, bachelor, profesjonsstudiet). Foreleserne forsker ofte selv på fagfeltet de underviser i, og har derfor høy ekspertise på sitt fagfelt. Dette gjør at undervisningen preges av høy faglig kvalitet, dagsaktualitet og relevans.