Profesjonsstudiet i psykologi varer i seks år og leder frem til graden cand.psychol. Dette danner grunnlaget for å oppnå autorisasjon som psykolog. Studiet passer for deg som er nysgjerrig på andre mennesker og som ønsker å hjelpe andre gjennom forebygging og behandling av psykiske lidelser.
Som student følger du et fastlagt studieprogram, som betyr at du blir en del av et studentkull. Dette gir gode muligheter for trivsel og trygghet og bidrar til faglig og personlig utvikling. I de tre universitetsklinikkene får du praktisk trening i arbeid med pasienter under tett veiledning.
Hvordan er studiet?
Praksis og teori er integrert gjennom hele studieløpet. Du blir derfor kjent med både teoretiske og praktiske aspekter ved en rekke psykologiske emner. Allerede første semester introduseres du for terapirelaterte problemstillinger. Studiet gir deg også god kjennskap til psykologiske forskningsmetoder.
I siste halvdel av studiet får du mer klinisk opplæring, og du får god trening i terapiopplæring med både barn, ungdom og voksne. Fra fjerde studieår vil du delta aktivt i utredning og behandling av psykiske lidelser hos pasienter ved internklinikken. På slutten av studiet skal du ha en praksisperiode på et arbeidssted som NTNU samarbeider med. Alt dette foregår i tett samarbeid med og under veiledning av erfarne psykologer.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
har inngående kunnskap om psykologiske forskningsmetoder og forskningsetikk.
har avansert teoretisk, empirisk og anvendt kunnskap innenfor biologisk psykologi, utviklingspsykologi, personlighetspsykologi, kognitiv psykologi og sosialpsykologi.
har inngående kunnskap om psykiske lidelser og risiko- og beskyttelsesfaktorer knyttet til utvikling av disse.
har avansert kunnskap om ulike evidensbaserte psykologiske behandlingsformer og psykoterapeutisk endringsarbeid.
har inngående kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid.
har bred kunnskap om helsefremmende og forebyggende psykologisk arbeid.
har kunnskap om prinsipper for ledelse, prioriteringer, påvirkning og beslutningstaking i organisasjoner og systemer.
Ferdigheter
Kandidaten
kan analysere og forholde seg kritisk til teorier, diskurser, metoder, forskningsresultater og praksis innenfor psykologi.
kan selvstendig begrunne valg av metodiske verktøy og utføre ulike kvantitative og kvalitative analyser.
kan under veiledning gjennomføre et selvstendig avgrenset forskningsprosjekt.
kan selvstendig gjennomføre grunnleggende strukturerte psykologiske utredninger og utarbeide behandlingsplaner.
kan dokumentere utredning, diagnostisering og behandling i pasientjournal, i tråd med gjeldende regelverk.
kan selvstendig gjennomføre psykologiske konsultasjoner og kommunisere på en profesjonell og empatisk måte.
kan på en selvstendig måte bruke relasjonelle ferdigheter som er sentrale i etablering og opprettholdelse av terapeutiske allianser og samarbeidsallianser.
kan analysere og forholde seg kritisk til egne verdier, roller og fungering i møte med brukere og samarbeidspartnere, og søke bistand ved behov.
kan anvende relevante etiske prinsipper og lovverk i profesjonelt psykologarbeid.
Generell kompetanse
Kandidaten
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på en selvstendig måte til å planlegge, gjennomføre og evaluere ulike evidensbaserte terapeutiske intervensjoner overfor lettere, moderate og alvorlige psykiske lidelser, både på individ-, familie- og gruppenivå.
kan anvende sine kunnskaper til å planlegge, lede og gjennomføre prosjekter.
kan analysere og forholde seg kritisk til ny kunnskap på en vitenskapelig måte, og holde seg faglig oppdatert og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med evidensbasert praksis og faglige retningslinjer.
kan anvende kunnskap om andre faggruppers kompetanse og ansvarsområder til å samhandle tverrfaglig og tverrprofesjonelt.
kan anvende faglig kunnskap til å iverksette endringsarbeid i grupper og systemer.
kan kommunisere muntlig, skriftlig og digitalt om psykologfaglige problemstillinger i ulike kontekster.
kan kommunisere respektfullt med hensyn til andre menneskers integritet, verdighet og autonomi i sin yrkesutøvelse.
kan anvende sine psykologiske kunnskaper og ferdigheter til egen selvivaretakelse.