Om SEED - Center for Science and Engineering Education Development
SEED Nyhetsbrev
Her legges det ut utsendte utgaver av SEEDs nyhetsbrev, inkludert hele teksten til "Senterleders hjørne".
Desember 2024
Les hele nyhetsbrev
Senterleders hjørne
Geir Egil Dahle Øien, SEED
Velkommen til desember-utgaven av nyhetsbrevet fra SEED – Centre for Science and Engineering Education Development!
I skrivende stund er det bare tre uker igjen av høstsemesteret, og sjelden har et semester gått fortere. Siden forrige nyhetsbrev (18. september 2024) har vi i SEED blant annet fullført vår seminarserie om studieprogramutvikling sammen med AD-fakultetets studieprogramledere, og vi har koordinert og ledet et svært lærerikt og inspirerende todagers studiebesøk for 15 NTNUere fra alle SEED-fakultetene til Aalborg Universitet. Vi har bidratt til den årlige samlingen for den nasjonale forkursordningen for ingeniørstudier, vi har bidratt til å fasilitere høstens FUI-seminar for studieprogramledere, og vi har for alvor begynt arbeidet med planlegging og gjennomføring av MNT-konferansen 2025, som går av stabelen 5. – 6. mai 2025 i Realfagbygget på Gløshaugen. Denne konferansen går på rundgang mellom de ‘fire store’ norske universitetene, arrangeres annethvert år, og er Norges største og viktigste for kvalitetsutvikling av MNT-utdanninger. Tema for 2025-konferansen er ‘Kompetanse – mer enn kunnskap og ferdigheter’. Se egen post i nyhetsbrevet for flere detaljer om opplegg, påmelding og innsending av bidrag!
SEED har også vært invitert inn som rådgivere i flere pågående prosesser for revisjon av studieprogrammer. Vi – spesielt Reidar - har på vegne av NTNU dessuten bidratt vesentlig inn i arbeidspakken ‘Future Skills’ i det pågående EU-prosjektet ENHANCE+. Resultatene fra dette prosjektet kan bli meget viktige som grunnlag for utforming av fremtidens kompetanseprofiler for MNT-studier, både ved NTNU og hos våre partneruniversiteter i Europa.
Guris og Gabrielles opplegg for forskningsbasert fagfelleveiledning i Ålesund og Trondheim, som også var nevnt i forrige nyhetsbrev, er nå kommet omtrent halvveis. Vi får gledelig gode tilbakemeldinger fra de rundt tyve underviserne i Ålesund og Trondheim som følger opplegget!
I tillegg har SEED, i samarbeid med FUS og FUI, nå gjennomført to episoder i webinarserien om bruk av kunstig intelligens i arbeidslivet - som vi også nevnte i forrige nyhetsbrev. Disse to første episodene har vært både faglig interessante, lærerike, og godt besøkte med rundt 50-60 deltakere hver gang så langt. Men det er godt med plass til mange flere deltakere, så det er bare å logge seg på Teams og bli med på de to neste episodene, som går av stabelen 6. og 18. desember! Detaljene om disse finner du både på SEEDs hjemmesider, som vår administrative koordinator og rådgiver Elizabeth kuraterer på utmerket vis, og under en annen post i dette nyhetsbrevet.
I løpet av november har vi også lagt bak oss tre svært interessante, lærerike og viktige faglige arrangementer i regi av SEED: Johanna Lönngrens intensive ‘hands on’-workshop om hvordan integrere bærekraft i egen undervisningspraksis 11.-15. november, Suzanne Brinks heldagsseminar om ‘curriculum agility’ (smidig læreplanutvikling) 25. november, og Vidar Skogvolls seminar om kunstig intelligens i undervisning og vurdering 26. november. Dette har alle vært arrangementer som har økt både deltakernes og SEEDs kompetanse, individuelt og kollektivt, og som har inspirert og utfordret oss til å tenke nytt om vår utdanningspraksis. Se våre hjemmesider for flere detaljer!
Jeg er sikker på at også våren 2025 kommer til å bli travel, interessant og lærerik. For det første planlegger SEED flere faglige arrangementer, foredrag og seminarer med inviterte internasjonale eksperter: I skrivende stund er det klart at vi får besøk av Kristina Edström fra KTH 9. januar (se egen annonse for hennes gjesteforelesning om progresjon i studieprogram i dette nyhetsbrevet), prof. Euan Lindsay fra Aalborg Universitet 26. – 27. mars, og prof. Anette Kolmos, også fra Aalborg, 28. – 29. april! Følg med på nyhetsbrev og på SEEDs websider for oppdaterte detaljer om hva vi vil tilby av arrangementer i forbindelse med disse besøkene!
Videre skal SEED samarbeide med FUS om utvikling av en håndbok for studieprogramledere i FUS-porteføljen. Vi planlegger også å tilby seminarserier om studieprogramutvikling tilpasset campus Ålesund og Gjøvik – selvsagt gitt at det finnes lokal interesse for dette. Arbeidet med å definere fremtidens kompetanser fortsetter dessuten i ENHANCE+. Og så blir selvsagt MNT-konferansen 2025 et stort, viktig og arbeidskrevende løft - som vi håper NTNUs fagmiljøer vil slutte godt opp om!
I tillegg er det alltid mulig å kontakte oss direkte for hjelp og støtte i forbindelse med andre prosesser dere i fagmiljøene arbeider med knyttet til utvikling av programmer og emner. Vi stiller så fremst vi har hull i kalenderen, og gleder oss til å jobbe med dere! 😊
Til slutt vil jeg gjenta min faste oppfordring: SEED ønsker og trenger et bredt samarbeid med fakulteter, institutter, studieprogram og engasjerte enkeltpersoner i fagmiljøene i alle tre campusbyer for å kunne utføre vårt oppdrag – så ikke nøl med å ta kontakt dersom du har et behov, en idé, et forslag eller et spørsmål der du tenker at SEED kan være en relevant støttespiller, diskusjonspartner, rådgiver eller samarbeidspartner. Invitér oss gjerne til et faglærermøte, programrådsmøte eller andre fora hvor utdanningskvalitet diskuteres – og send oss innspill, invitasjoner og tilbakemeldinger, eller forslag og ønsker til nye SEED-aktiviteter og -samarbeid. Husk også å besøke (og bokmerke!) hjemmesiden vår, for alt det beste og mest oppdaterte stoffet om kvalitets- og kompetanseutvikling i MNT-utdanning. Vi snakkes i neste nyhetsbrev – inntil da, god adventstid og (etterhvert) jul til alle lesere!
September 2024
Les hele nyhetsbrev
Senterleders hjørne
Geir Egil Dahle Øien, SEED
Velkommen til september-utgaven av nyhetsbrevet fra SEED – Centre for Science and Engineering Education Development!
Vi er (i alle fall for undertegnedes del) seks uker ut i høstsemesteret, og det har vært seks både travle og morsomme uker for SEED. I løpet av disse to ukene har vi blant annet forberedt og gjennomført to av tre seminarer om studieprogramutvikling sammen med AD-fakultetets studieprogramledere, og fasilitert et heldags utdanningsseminar om ny utdanningsstrategi for IE-fakultetet. I bokstavelig talt skrivende stund sitter tre av oss på toget til Oppdal for å være med på lunch-til-lunch-seminar som vi fasiliterer for IV-fakultetets utdanningsledelse. Og Guri og Gabrielle har startet opp sin serie med forskningsbasert fagfelleveiledning – for tilsammen over tyve undervisere, i både Ålesund og Trondheim!
I tillegg har SEED, på oppdrag fra FUI (Forvaltningsutvalget for ingeniørutdanningene), arbeidet fram et nytt utkast til NTNUs kommende retningslinjer for ingeniørutdanningene, basert på tilbakemeldingene fra vårens høringsuttalelser. Utkastet er p.t. ute på andre gangs høring hos fakultetene, og vi er spente på tilbakemeldingene.
SEED har også (ved Reidar og Geir) nettopp deltatt på den store årskonferansen til SEFI – The European Society of Engineering Education, som gikk av stabelen for to uker siden ved EPFL i Lausanne i Sveits. Årets konferanse var en av de største noensinne, med rundt 550 deltakere, nesten 300 presenterte papers, og en rekke interessante workshops og møter i Special Interest Groups. Det overordnede temaet for konferansen var Educating Responsible Engineers. Det første (og glimrende) keynote-foredraget var ved Johanna Lönngren, som flere av dere jo ble godt kjent med under SEEDs seminarserie om integrasjon av bærekraft i MNT-utdanninger i vår. Johanna snakket om ‘Emotions in Engineering Education’ – et nytt forskningsfelt som blir stadig viktigere gitt det økende fokuset vi internasjonalt ser på menneskesentrering, samfunnsansvar og inkludering i teknologiutdanninger. SEED hadde også fått antatt en workshop under tittelen ‘Establishing Centres for Educational Development – Sharing Experiences’, som vi gjennomførte til gode tilbakemeldinger. Det er lærerikt, inspirerende, og nyttig for nettverks- og kompetansebygging å delta på internasjonale events som dette!
Jeg vil videre peke på de nye lenkene vi har lagt ut på SEEDs hjemmesider, til to spennende åpne nettressurser som vi fanget opp i løpet av SEFI-konferansen: Én for styrking av ingeniørstudenters ‘transversal skills’ (ikke-tekniske profesjonelle kompetanser), og én for styrking av bærekraftsdimensjonen i ingeniørutdanning. Vi tror dette kan bli meget nyttige webressurser i fagmiljøenes videre arbeid med disse aspektene i våre utdanninger – se også egen sak i dette nyhetsbrevet.
SEED har også vært opptatt med planlegging av fremtidige aktiviteter og tilbud som kommer utover høsten. Her vil jeg spesielt trekke frem Johanna Lönngrens intensive ‘hands on’-workshop om hvordan integrere bærekraft i egen undervisningspraksis 11.-15. november, Suzanne Brinks seminar om ‘curriculum agility’ (smidig læreplanutvikling) 25. november, og Vidar Skogvolls seminar om kunstig intelligens 26. november. Du finner flere detaljer om alle disse arrangementene andre steder i nyhetsbrevet - sett av datoene og meld deg på der du kan! 😊
En annen spennende idé vi arbeider med sammen med forvaltningsutvalgene for sivilingeniør- og ingeniørutdanningene er en webinarserie om kunstig intelligens, med fokus på hvordan sentrale aktører og sektorer i arbeidslivet har tatt i bruk denne teknologien, hvordan den påvirker deres rekrutteringsbehov og deres forventninger til våre kandidater, og hvordan de tenker strategisk rundt videre utvikling. De to første webinarene avholdes 16. oktober kl 08.30 – 09.30 og 29. oktober kl. 10.30 – 11.30 – da er det hhv. forskningssjef Christer Øpstad fra Jotun og direktør Jarle Hildrum fra Deloitte som skal presentere og innlede til diskusjon. Blokk ut tidene i kalenderen – flere detaljer kommer om ikke lenge!
Jeg vil dessuten benytte anledningen til å informere om at SEED på vegne av NTNU har fått ansvaret for å arrangere den nasjonale MNT-konferansen i 2025. Denne konferansen, som går annethvert år, er Norges største og viktigste for kvalitetsutvikling av MNT-utdanninger. Den er spesielt rettet mot kunnskapsdeling, kompetansebygging, erfaringsutveksling og nettverksbygging for undervisere og studieprogramledere innenfor ingeniør-, teknologi- og realfag. Den 5. – 6. mai går 2025-utgaven av konferansen av stabelen, i Realfagsbygget på Gløshaugen! Hold utkikk etter konferansens webside, vi lover at den kommer snart – med all informasjon du trenger for å vite hvordan du kan melde deg på, og også hvordan du kan sende inn faglige bidrag.
Til slutt vil jeg gjenta min faste oppfordring: SEED ønsker og trenger et bredt samarbeid med fakulteter, institutter, studieprogram og engasjerte enkeltpersoner i fagmiljøene i alle tre campusbyer for å kunne utføre vårt oppdrag – så ikke nøl med å ta kontakt dersom du har et behov, en idé, et forslag eller et spørsmål der du tenker at SEED kan være en relevant støttespiller, diskusjonspartner, rådgiver eller samarbeidspartner. Invitér oss gjerne til et faglærermøte, programrådsmøte eller andre fora hvor utdanningskvalitet diskuteres – og send oss innspill, invitasjoner og tilbakemeldinger, eller forslag og ønsker til nye SEED-aktiviteter og -samarbeid. Husk også å besøke (og bokmerke!) hjemmesiden vår, for alt det beste og mest oppdaterte stoffet om kvalitets- og kompetanseutvikling i MNT-utdanning. Vi snakkes i neste nyhetsbrev!
Mai 2024
Les hele nyhetsbrev
Senterleders hjørne
Geir Egil Dahle Øien, SEED
Kjære leser,
Velkommen til mai-utgaven av nyhetsbrevet fra SEED – Centre for Science and Engineering Education Development!
Det høye aktivitetsnivået vi beskrev i forrige nyhetsbrev har bare fortsatt utover våren, og deltakelse fra SEED har vært etterspurt i mange sammenhenger. Dette trives vi godt med – vi liker å være nyttige for fakultetene som finansierer aktiviteten vår! Samtidig så vet vi at det er økonomisk krevende tider på store deler av NTNU, inkludert SEED-fakultetene. Vi har stor respekt for at mange ansatte står i krevende situasjoner der det både er stor arbeidsbelastning og utsikter til fremtidige kutt, blant annet i utdanningsaktiviteter som mange av dere er svært engasjert i. Vi håper at SEED kan bidra til å vise frem muligheter for hvordan vi kan fortsette å utvikle kvaliteten og relevansen i studieprogrammene våre også når de ressursmessige rammene blir strammere. 6. mars gjennomførte vi et internt strategiseminar for SEED-teamet, bl.a. med fokus nettopp på hvordan vi bør tilpasse vår aktivitetsportefølje for å være mest mulig effektive og samtidig relevante for fakultetenes utdanningsvirksomhet.
Ett stikkord i så måte er å forsøke å utnytte allerede eksisterende arenaer istedenfor å skape nye ‘tilleggsarenaer’. Ett godt eksempel på dette er vår pågående seminarserie for NVs utdanningsutvalg (NVUU), om studieprogramutvikling basert på prinsippene fra Fremtidens teknologistudier (FTS). Tre ordinære NVUU-møter er gjort om til SEED-seminarer i løpet av denne våren – vi har allerede hatt to fine samlinger, med gode diskusjoner og bra eksempler fra fakultetets egen utviklingsvirksomhet på utdanningsområdet. Tredje og siste del går av stabelen 15. mai, og vil handle om verktøy for å planlegge progresjon, sammenheng og læringsbaner i en emnevegg med utgangspunkt i kompetansemål på studieprogramnivå. Stikkord er programdesignmatriser, læringstaksonomier, integrert læring, og ‘constructive alignment’ (samstemt undervisning). SEED er allerede i dialog med både IV og AD om å tilpasse NVs opplegg også til deres behov, og vi håper å kunne kjøre lignende seminarserier hos begge disse fakultetene til høsten.
En annen viktig aktivitet denne våren har vært arbeidet med NTNUs kommende retningslinjer for ingeniørutdanningene – et initiativ fra FUI (Forvaltningsutvalget for ingeniørutdanningene) der SEED-teamet har bidratt inn som rådgivere og ‘redaktør’. Vi bidro også til å gjennomføre et FUI-seminar sammen med studieprogramlederne i ingeniørporteføljen 18. april, der målet var å diskutere og forankre målsetninger og rammer for de kommende retningslinjene slik at de blir mest mulig nyttige som et verktøy for kvalitetsutvikling. Stikkord er fokus på programmets læringsmål (kompetansemål), fleksibilitet, utviklingsorientering, og utnyttelse av lokale styrker og særtrekk, samtidig som vi utvikler programmene i henhold til FTS-prinsippene og føringene fra nasjonal rammeplan.
I tillegg samarbeider SEED denne våren med både IV og NV om å planlegge og gjennomføre fakultetsvise utdanningsdager. IVs utdanningsdag går av stabelen allerede 7. mai, og er et strategisk tiltak for å støtte opp under fakultetets satsingsområde ‘Utdanningsutvikling’. Dagen har et spennende program som bl.a. fokuserer på fremtidens studenter, internasjonale trender i teknologi- og ingeniørutdanning, bærekraftkompetanse, og hvordan kunstig intelligens vil påvirke utdanningsvirksomheten. SEED bidrar med presentasjoner, fasilitering av gruppeaktiviteter, og ledelse av sesjoner. NVs utdanningsdag kommer 5. juni og har overskriften ‘Fremtidens kompetansebehov: Hva og hvordan?’ Stikkord for dagen er utdanningsfaglig påfyll, inspirasjon fra gode eksempler ved fakultetet, og implementering av FTS-prinsippene. Til høsten har IE nettopp varslet at de vil gjennomføre et lignende arrangement, og SEED skal også der bidra til planlegging og gjennomføring.
Samarbeidet med det ‘yngste’ SEED-fakultetet, AD, har også kommet godt av gårde. Jeg hadde den glede å delta på fakultetets allmøte om utdanningsutvikling 15. mars, og på deres ledermøte 30. april, for å presentere SEEDs tilbud og diskutere hvordan vi kan jobbe sammen. Vi har allerede hatt konkrete samtaler om hvordan SEED kan bidra inn i fremtidig portefølje- og kompetanseutvikling ved AD og instituttene der. Vi har sammen også identifisert flere områder der ADs perspektiver kan spille på lag med SEEDs oppdrag og bidra til å styrke programporteføljen innenfor NTNUs hovedprofil. Dette blir bra!
SEED deltar også i tre arbeidsgrupper som denne våren arbeider med fornyelse av studieprogramporteføljen på NV-fakultetet. Arbeidsgruppene jobber med krevende problemstillinger knyttet til sammenslåing av studieprogrammer, og SEED prøver etter beste evne å gi utdanningsfaglige råd om hvordan dette kan gjøres på en måte som styrker kvaliteten i de planlagte nye programmene.
I skrivende stund er det for øvrig knappe fire uker igjen til de to siste samlingene i docent Johanna Lönngrens workshopserie om integrasjon av bærekraftkompetanse i MNT-utdanning. Det har vært god deltakelse og fint engasjement på de fire tidligere samlingene, og vi håper deltakerne sitter igjen med et utdanningsfaglig læringsutbytte som bidrar til å styrke bærekraftkompetansen hos fremtidens NTNU-kandidater. Målet for SEED er å ta i bruk det flotte materialet og opplegget Johanna har utviklet og kjøre lignende serier igjen ‘på egen kjøl’ fra høsten av.
Som nevnt i tidligere nyhetsbrev arrangerer SEED også enkeltstående webinarer og seminarer over spesifikke tema, og gjerne i samarbeid med andre aktører. Denne gangen vil jeg gjerne trekke frem det fine webinaret vi arrangerte sammen med SFU Engage 12. april, om undervisningsmetoder for bærekraftig entreprenørskap. Du finner videopresentasjonen, lysarkene og artikkelen som utgjør fundamentet for arbeidet på våre hjemmesider.
I tillegg vil jeg gjøre reklame for seminaret vi arrangerer 19. juni. Da kommer Tone Gregers, som leder UiOs senter KURT (Kompetansesenter for Undervisning og Realfag og Teknologi) og fortelles oss om prinsippene bak ‘Scholarship of Teaching and Learning’ (SoTL) – forskningsbasert utdanningsutvikling. Se SEEDs hjemmesider for detaljer og påmelding!
Jeg vil også benytte anledningen til å promotere Læringsfestivalen 2024, som går av stabelen i Realfagsbygget 27. – 28. mai. Målgruppen for denne årlige konferansen er alle som er engasjert i høyere utdanning, det være seg undervisere, utdanningsledere, administrative støttemiljøer, eller studenter. Programmet er rikt, mangfoldig og spennende – se websidene for flere detaljer og for påmelding!
Til slutt vil jeg gjenta min faste oppfordring: SEED ønsker og trenger et bredt samarbeid med fakulteter, institutter, studieprogram og engasjerte enkeltpersoner i fagmiljøene i alle tre campusbyer for å kunne utføre vårt oppdrag – så ikke nøl med å ta kontakt dersom du har et behov, en idé, et forslag eller et spørsmål der du tenker at SEED kan være en relevant støttespiller, diskusjonspartner, rådgiver eller samarbeidspartner. Invitér oss gjerne til et faglærermøte, programrådsmøte eller andre fora hvor utdanningskvalitet diskuteres – og send oss innspill, invitasjoner og tilbakemeldinger, eller forslag og ønsker til nye SEED-aktiviteter og -samarbeid. Husk også å besøke (og bokmerke!) hjemmesiden vår, for alt det beste og mest oppdaterte stoffet om kvalitets- og kompetanseutvikling i. Vi snakkes i neste nyhetsbrev!
Februar 2024
Les hele nyhetsbrev
Senterleders hjørne
Fra Geir Egil Dahle Øien
Kjære leser,
Velkommen til det første nyhetsbrevet fra SEED – Centre for Science and Engineering Education Development i 2024!
Vi har bak oss et travelt 2023, som vi har oppsummert i en årsrapport som vil publiseres på våre hjemmesider så fort den er godkjent av SEEDs styringskomité. 2024 har også startet med et høyt aktivitetsnivå, som dette nyhetsbrevet viser. 2024s største gode nyhet så langt er at vi fra i år også har fått AD-fakultetet med på laget – velkommen, vi gleder oss til å samarbeide med dere!
15. januar fullførte vi første gjennomkjøring av vår seminarserie for studieprogramledere, og vi er nå allerede godt i gang med docent Johanna Lönngrens workshopserie om integrasjon av bærekraftkompetanse i STEM-utdanning. Vi hadde til sammen mellom 60 og 70 deltakere på de to kjøringene av første workshop i denne serien. Et tilsvarende antall er påmeldt workshop nr 2 som går 29. februar og 1. mars. SEED har for øvrig også nylig innledet et samarbeid med det nye sentrale NTNU-prosjektet ‘Utdanning for bærekraftig omstilling’ for å styrke satsingen på bærekraftkompetanse ytterligere.
Et annet spennende initiativ vi arbeider med er et forskningsbasert opplegg på kollega-/fagfelle-veiledning knyttet til endringsarbeid i undervisning, med planlagte piloter på Gjøvik og i Trondheim. Flere detaljer om tid og sted kommer etter hvert – følg med, følg med!
SEED vil dessuten bidra inn i flere av arbeidsgruppene som denne våren arbeider med fornyelse av studieprogramporteføljen på NV-fakultetet. I den forbindelse gjennomfører vi også et utdanningsfaglig kompetanseutviklingstilbud for NVs utdanningsutvalg, i form av en seminarserie om studieprogramutvikling.
Vi skal i løpet av 2024 også utvikle et onboarding-tilbud for nyansatte ved SEED-fakultetene, med fokus på de utdanningsfaglige prinsippene som ligger til grunn for SEEDs mandat og virksomhet. I tillegg til dette arrangerer vi flere enkeltstående webinarer og seminarer over spesifikke tema, som undervisningsmetoder for bærekraftig entreprenørskap, ‘scholarship of teaching and learning’ (SoTL), m.m. Disse finner du flere detaljer om andre steder i nyhetsbrevet, samt på våre hjemmesider.
Vi arbeider også internasjonalt, spesielt mot nettverkene The CDIO Initiative, European Society for Engineering Education (SEFI), samt i arbeidspakken ‘Future Skills’ i den europeiske universitetsalliansen ENHANCE+. Denne alliansen hadde sitt kick-off-møte i Berlin 22.-23. februar, hvor Reidar Lyng representerte SEED. Av bilaterale internasjonale samarbeid vil vi trekke fram vår tette kontakt med KTH i Stockholm og deres prosjekt ‘Framtidens utbildning’. I januar gjennomførte deres prosjektledelse og SEED i samarbeid en halvdags internasjonal workshop om endringsledelse i utdanning, i etterkant av det regionale CDIO-møtet på KTH. Vi vil også nevne kontakten med Aalborg Universitet, som vi mottok en 10-personers delegasjon fra til felles workshop i månedsskiftet august-september i fjor, og som vi sammen med flere NTNU-kolleger skal på gjenbesøk til i oktober i år for å diskutere problembasert læring, KI i utdanningene, tverrfaglig samhandling, og utdanningsutvikling mer generelt.
På nasjonalt nivå starter vi i 2024 arbeidet med å planlegge den nasjonale MNT-konferansen 2025, som NTNU v/SEED har fått arrangøransvaret for, og som vil gå av stabelen i Trondheim i løpet av våren 2025. Vi kommer tilbake med eksakte datoer etter hvert!
Til slutt vil jeg gjenta min faste oppfordring: SEED ønsker og trenger et bredt samarbeid med fakulteter, institutter, studieprogram og engasjerte enkeltpersoner i fagmiljøene i alle tre campusbyer for å kunne utføre vårt oppdrag – så ikke nøl med å ta kontakt dersom du har et behov, en idé, et forslag eller et spørsmål der du tenker at SEED kan være en relevant støttespiller, diskusjonspartner, rådgiver eller samarbeidspartner. Invitér oss gjerne til et faglærermøte, programrådsmøte eller andre fora hvor utdanningskvalitet diskuteres – og send oss innspill, invitasjoner og tilbakemeldinger, eller forslag og ønsker til nye SEED-aktiviteter og -samarbeid. Husk også å besøke (og bokmerke!) hjemmesiden vår, for alt det beste og mest oppdaterte stoffet om kvalitets- og kompetanseutvikling i . Vi snakkes i neste nyhetsbrev!
Desember 2023
Les hele nyhetsbrev
Senterleders hjørne
Fra Geir Egil Dahle Øien
Kjære leser,
Velkommen til årets ‘julebrev’ fra NTNUs SEED – Center for Science and Engineering Education Development!
I dette brevet vil jeg se litt tilbake på året som har gått, og gi noen frampek til hva SEED kommer til å tilby av støtte og opplæringstilbud i 2024. Som også nevnt i forrige nyhetsbrev så er mandatet til SEED å støtte de finansierende fakultetene (i skrivende stund IE, IV, NV og ØK) i arbeidet med å ‘implementere tilrådingene fra FTS-prosjektet og å realisere NTNUs og fakultetenes strategier og handlingsplaner innen utdanningsområdet, med særlig vekt på å modernisere studieprogrammenes innhold og gjennomføring.’ 2023 har vært et travelt og spennende år med mange ulike SEED-aktiviteter som skal bidra til dette. Jeg ga noen eksempler i forrige nyhetsbrev på våre aktiviteter og tilbud gjennom året (og vil også henvise til årsrapporten vår som kommer i slutten av januar for den som er interessert i detaljene). Jeg vil nevne følgende aktiviteter som spesielt viktige siden sist:
- Oppstart av seminarserie om studieprogramdesign basert på prinsipper og anbefalinger fra FTS 15. november, med 2. samling 13. desember. Samling 3 og 4 går hhv. 17. januar og 15. februar – ta kontakt dersom du ikke har deltatt på samling 1 og 2, men ønsker å høre mer om seminarserien!
- Deltakelse med presentasjoner og workshop på Læringssafari i Ålesund i oktober, og på en heldags rundebordskonferanse om FTS samme sted i desember.
- Fasilitering av heldagsseminar for Forvaltningsutvalget for ingeniørutdanningen 16/11, med fokus på studieprogramlederrollen og læringsutbyttebeskrivelser.
- Fasilitering av studieprogramledersamling på Fakultet for økonomi 9/11.
Ellers kan vi fastslå at høstens seminarserie om effektiv undervisning og vurdering for bedre læring ble SEEDs største ‘publikumssuksess’ i 2023, med rundt 30-40 deltakere på hvert av de tre glimrende seminarene holdt av Kristina Edström og Jakob Kuttenkeuler fra KTH. Lysarkene fra seminarene finner du på våre hjemmesider – der finner du mange gode tips og mye inspirasjon til å tenke nytt rundt studieprogramdesign, læringsaktiviteter og vurderingsformer for å støtte opp om læringsmål på emne- og programnivå!
Når det gjelder planene for 2024 så er vi for det første veldig stolte av samarbeidet vi har inngått med docent Johanna Lönngren fra Umeå Universitet, om workshopserien om integrasjon av bærekraftkompetanse i våre studieprogrammer! Dette har vært et etterspurt tema fra flere hold, og i Johanna har vi fått en virkelig ekspert på dette. Et annet spennende initiativ som vil annonseres over nyttår er en pilot på kollegaveiledning knyttet til endringsarbeid i undervisning. Jeg vil også nevne at vi planlegger å kjøre en seminarserie om vurderingsformer og emnedesign med fokus på campus Gjøvik i løpet av våren. Flere detaljer om tid og sted kommer etterhvert – følg med, følg med!
SEED vil dessuten bidra inn i flere av arbeidsgruppene som fra våren av skal arbeide med fornyelse av studieprogramporteføljen på NV-fakultetet, og i den forbindelse også gjennomføre et utdanningsfaglig kompetanseutviklingstilbud for NVs utdanningsutvalg.
Jeg vil avslutte med å igjen understreke at vi i SEED er helt avhengige av et bredt og konstruktivt samarbeid med fakulteter, institutter, studieprogram og engasjerte enkeltpersoner i fagmiljøene i alle tre campusbyer for å kunne levere på målene for senteret. Derfor: Ikke nøl med å ta kontakt dersom du har et behov, en idé, et forslag eller et spørsmål der du tenker at SEED kan være relevant - som støttespiller, sparringpartner, rådgiver eller samarbeidspartner! Invitér oss gjerne til et faglærermøte, programrådsmøte eller andre fora hvor utdanningskvalitet diskuteres. Husk også å besøke (og bokmerke!) hjemmesiden vår, for alt det beste og mest oppdaterte stoffet om hvordan utvikle læringsmål,studieprogrammer, emner, læringsaktiviteter, vurderingsformer og egen kompetanse i henhold til anbefalinger og prinsipper fra FTS, FHS, og den internasjonale akkrediteringen AACSB for økonomistudier.
Du kan også sende oss innspill, invitasjoner og tilbakemeldinger, og komme med forslag og ønsker til nye SEED-aktiviteter og -samarbeid, gjennom å sende epost til seed@ntnu.no. Vi gleder oss til å samarbeide mer med deg og ditt miljø om fortsatt styrking av utdanningskvaliteten i NTNUs teknologi-, ingeniør-, realfags- og økonomistudier.
Vi ‘sees’ i neste nyhetsbrev utpå nyåret – jeg ønsker dere alle en riktig god og fredfull jul og alt det beste for det nye året!
November 2023
Les hele nyhetsbrev
Senterleders hjørne
Fra Geir Egil Dahle Øien
Kjære leser
Det er en glede å ønske deg velkommen til det første digitale nyhetsbrevet fra NTNUs SEED – Centre for Science and Engineering Education Development! Som mange vil vite går SEEDs historie helt tilbake til 2016, men fra 2023 har de finansierende fakultetene gitt senteret både et realt ressursmessig løft, og ikke minst betydelig større ansvar og flere oppgaver enn før. Bestillingen til oss fra IE, IV, NV og ØK er nå at SEED skal være et sentralt virkemiddel for å ‘implementere tilrådingene fra FTS-prosjektet og å realisere NTNUs og fakultetenes strategier og handlingsplaner innen utdanningsområdet, med særlig vekt på å modernisere studieprogrammenes innhold og gjennomføring.’
Dette er et både viktig, krevende og utfordrende mandat, og vi er i dag et team på fem personer og tilsammen 2.8 årsverk som arbeider tett sammen for å kunne leve opp til forventningene. Det er et privilegium å få lov til å fronte dette særdeles kompetente og motiverte laget av trivelige og hardtarbeidende kolleger! Jeg vil også understreke at vi er helt avhengige av et bredt og konstruktivt samarbeid med fakulteter, institutter, studieprogram og engasjerte enkeltpersoner i fagmiljøene i alle tre campusbyer for å kunne levere på målene for SEED, så ikke nøl med å ta kontakt dersom du har et behov, en idé, et forslag eller et spørsmål der du tenker at SEED kan være relevant - som støttespiller, sparringpartner, rådgiver eller samarbeidspartner!
I løpet av de siste ni månedene har vi brukt mye tid på dialog- og diskusjonsmøter å kartlegge behov, forventninger og ønsker fra fakultetene, og hele teamet har bidratt i planlegging og gjennomføring av FTS-fagdager, inspirasjonsseminarer og ledersamlinger ved både IV, NV, IE og ØK. Jeg har ikke nok plass her til å gå gjennom alle våre andre aktiviteter og tilbud gjennom året (hold utkikk etter årsrapporten vår i januar – der kommer alle detaljene!), men jeg vil gjerne trekke frem følgende eksempler, i noenlunde kronologisk rekkefølge, for å illustrere bredden i vår virksomhet (hoved- og medansvarlige fra SEED-teamet i parentes):
-
SEED har bidratt til gjennomføring av den nasjonale MNT-konferansen (Stavanger, mars 2023) og den nasjonale Læringsfestivalen (Trondheim, mai 2023) (Reidar og Guri)
-
SEED ga våren 2023 råd til fire søknader til NTNU Toppundervisning innenfor innovative vurderingsformer - som alle fikk finansiering (Guri)
-
SEED arrangerte The 19th International CDIO Conference 2023 på NTNU 26. – 29. juni (Reidar general chair, Geir local arrangements chair, hele teamet deltok i local arrangements committee)
-
SEED har i høst deltatt med presentasjoner på NTNU i Gjøviks årlige Kvalitetsseminar (Gabrielle) og NTNU i Ålesunds Læringssafari (Guri og Geir)
|
Foto av Aleksander Stokke Båtnes |
-
SEED deltar som rådgivere og fasilitatorer i pågående arbeid med studieportefølje-revisjon ved både NV (Reidar, Guri, Geir og Elizabeth) og IV (Reidar og Geir)
-
SEED fornyer kontinuerlig vår hjemmeside for bedre å synliggjøre aktivitet, formidle resultater og tilbud, og samle relevante digitale ressurser (Elizabeth)
-
SEED arbeider med utvikling av kommende kurs- og seminartilbud innenfor kollegaveiledning i endringsarbeid (Gabrielle), vurderingsformer og emnedesign (Guri og Gabrielle i samarbeid med Skolelaboratoriet), og programdrevet kvalitetsutvikling av studieprogrammer (Reidar og Geir) – se hjemmesiden vår for oppdaterte detaljer om hva som kommer!
Jeg vil til slutt sterkt anbefale deg å besøke (og bokmerke!) hjemmesiden vår, som vi forsøker å gjøre til en ‘hub’ for løpende nyheter om SEEDs aktiviteter, digitale utdanningsfaglige ressurser både fra SEED og andre, og informasjon om kommende kurs- og seminartilbud fra SEED. Målet er at du her skal finne alt det beste stoffet om hvordan utvikle læringsmål. studieprogrammer, emner, læringsaktiviteter, vurderingsformer og egen kompetanse i henhold til anbefalinger og prinsipper fra FTS, FHS, og den internasjonale akkrediteringen AACSB for økonomistudier.
Du kan også sende oss innspill, invitasjoner og tilbakemeldinger, og komme med forslag og ønsker til nye SEED-aktiviteter og -samarbeid, gjennom å sende epost til seed@ntnu.no. Vi gleder oss til å samarbeide mer med deg og ditt miljø om fortsatt styrking av utdanningskvaliteten i NTNUs teknologi-, ingeniør-, realfags- og økonomistudier. Vi ‘sees’ i neste nyhetsbrev om et par måneder!
Noen ord fra SEED
Fra Gabrielle Hansen:
18. og 19. oktober hadde NTNU Gjøvik sitt årlige (og 22.!) kvalitetsseminar, og jeg var så heldig å nok en gang få delta på årets store begivenhet. Og for en begivenhet det ble! Denne gjengen har nemlig knekt koden. De skjønner at studenter er en essensiell partner i utvikling av utdanningskvalitet, og nok en gang fylte de salen med vel så mange studenter som ansatte. Slik blir det stemning og engasjement av! Og ikke minst, gode, tøffe og konstruktive samtaler om både KI og læringsmiljø, som var årets tema. Håper å snike meg med på neste års seminar og! |
Foto av Studentparlamentet i Gjøvik |