SEED - Center for Science and Engineering Education Development
Kontakt: seed@ntnu.no • Besøk oss: Realfagbygget E1-125 |
|
SEED (Center for Science and Engineering Education Development) bidrar inn med kompetanse til pedagogisk utvikling av emner, studieprogram og ansatte ved Fakultetene for naturvitenskap (NV), informasjonsteknologi og elektronikk (IE), ingeniørvitenskap (IV), økonomi (ØK) og arkitektur og design (AD) ved NTNU. SEED tar opp pedagogiske temaer inkludert studentaktiv læring, vurdering for læring, programdesign og bærekraftskompetanse. Seminarer, gjesteforedrag og andre synkrone ressurser legges ut fortløpende nedenfor og i vårt nyhetsbrev. SEED vedlikeholder også en ressursbank med presentasjoner, opptak og verktøy fra tidligere SEED-seminarer og tilknyttede arrrangementer, organisert etter tema (fanene ovenfor) og etter forfatter/år ("Alle ressurser"-fane ovenfor).
Snarveier:
Om SEED
SEED (Center for Science and Engineering Education Development) ved NTNU bidrar inn med kompetanse til utvikling av emner, studieprogram og ansatte ved NTNU. Utviklingen til SEED startet i 2015, og i 2016 ble senteret stiftet. Opprinnelig finansiert i sin helhet av Fakultet for ingeniørvitenskap (IV), var SEED alltid tenkt som et tverrfakultært læringsstøttesenter for teknologiutdaning, og Fakultetene for naturvitenskap (NV) og informasjonsteknologi og elektronikk (IE) ble snart deretter med i initiativet.
Fra 2023 ble SEED vesentlig oppskalert med støtte fra NV, IV og IE, samt Fakultetene for økonomi (ØK) og arkitektur og design (AD), hvor NV er senterets vertsfakultet. SEEDs utvidede mandat omfatter realisering av NTNUs og fakultetenes handlingsplaner innen utdanningsområdet, med særlig vekt på å modernisere studieprogrammenes innhold og gjennomføring.
Sentralt i dette arbeidet er implementering av NTNUs sentrale utviklingsprosjekt Fremtidens Teknologistudier (FTS). Visjonen til FTS er at NTNU skal utdanne skapende kandidater i verdensklasse – som kan og vil bidra til en bedre verden og en bærekraftig fremtid. Denne visjonen understøttes av ti førende prinsipper, inkludert studentaktiv læring, relevant vurdering og god læringskultur, kontekstuell læring, helhetlig (inkl. digital og bærekrafts-) kompetanse og kompetanseutvikling hos undervisere. SEED samarbeider med NTNU sentralt, Seksjon for læringsstøtte og andre støtteressurser for å gjennomføre disse prinsippene ved å utvikle og legge til rette for seminarserier, dialogarenaer, verktøy og tjenestetilbud.
SEEDs historie og pågående og fremtidig arbeid beskrives i mer dybde i artikkelen Realising A Centre for Educational Development: Experiences, Challenges, Lessons Learnt, and Future Ambitions (PDF), som publiseres i Proceedings of SEFI 2023.
Les mer om SEEDs aktivitet i 2023 og 2024 i årsrapporten.
Hva gjør SEED?
Ved årsskiftet 2026-2027 skal SEED - i samspill med de deltakende fakultetene - ha gjennomført en ambisiøs handlingsplan som inkluderer punktene i kursiv nedenfor. Kulepunktene gir utvalgte eksempler på hvordan SEED har jobbet med disse målene så langt.
Ha bidratt til implementering av aktuelle standarder og rammerverker, nemlig Fremtidens teknologistudier (FTS) IE-, IV- og NV-fakultetene og Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB) for ØK-fakultetet
- Fasilitert og rådgitt ifm. arrangementer ved IV (april 2023), NV (mai 2023), IE (september 2023) og ØK (november 2023)
- Deltatt på arrangement om utdanningskvalitet i Gjøvik og Ålesund (oktober 2023)
- Deltatt i arbeid med porteføljerevisjon ved både NV og IV (høst 2023)
Ha etablert en etterspurt portefølje av utdanningsfaglige kompetanseutviklingstilbud, inkludert både nye møteplasser og asykrone, digitale ressurser
- Fasilitert workshop om studieprogram-design i Ålesund; utvides til en seminarserie i Trondheim (høst 2023, vår 2024)
- Fasilitert seminarer og gjesteforedrag med eksterne eksperter i utdanningsområdet
- Gjennomført universitetsdidaktisk kurs for Ph.D.-stipendiater ved IE
Ha bidratt støtte og rådgiving ifm. søknader om prosjektmidler på utdanningsområdet
- Rådgitt fire Toppundervisnings-søknader innenfor innovative vurderingsformer (alle fikk finansiering)
Ha bidratt til å styrke NTNUs posisjon i lokale og internasjonale utdanningsnettverk
- Samarbeidet med SFU Excited, Skolelaboratoriet; pågående dialog med Seksjon for Læringsstøtte, den sentrale FTS-støttefunksjonen, SFU Engage, EiT, AD-fakultet, mm.
- Bidratt til gjennomføring av den nasjonale MNT-konferansen (Stavanger, mars 2023) og den nasjonale Læringsfestivalen (Trondheim, mai 2023)
- Arrangert The 19th International CDIO Conference 2023 på NTNU (juni 2023) og publisert proceedings (PDF)
- Geir Øien valgt inn i Board of Directors i SEFI (European Society for Engineering Education)
- Etablert dialog og samhandling med andre utviklingsprosjekter (inkl. ENHANCE+) og lignende sentra ved KTH, AAU, LTH, AU og UiO, blant andre
Ha bidratt til å videreutvikling NTNUs meritteringsordning for undervisere
Om SEED-laget
Dagens SEED-lag består av følgende medlemmer:
Geir Egil Dahle Øien er senterleder ved SEED siden 2023. Han er også professor ved Institutt for elektroniske systemer (IES) på Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE) ved NTNU, og var prosjektleder for NTNUs utviklingsprosjekt Fremtidens teknologistudier (FTS). | |
Reidar Lyng er ekspert på utdanningsutvikling og har vært medlem i SEED siden 2016. Hans forskninginteresser inkluderer samspill mellom lærere, studenter og læringsarealer. | |
Guri Sivertsen Korpås er utdanningsfaglig utvikler og forsker og har vært medlem i SEED siden 2019. Korpås ble tildelt status som merittert underviser ved NTNU i 2022. | |
Gabrielle Hansen er utdanningsfaglig utvikler og forsker og var medlem i SEED 2019-2021 og igjen fra 2023. Hansen er også ansatt som forsker ved Excited, SFU-NTNU. | |
Elizabeth Bogal-Allbritten er administrativ koordinator og rådgiver for SEED siden 2023. Hun jobber også som rådgiver innen utdanningsområdet for Fakultet for naturvitenskap (NV) ved NV. |
Utvalgte publikasjoner av SEED-laget i 2023:
Artikler i Proceedings for the 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education, Société européenne pour la formation des ingénieurs (SEFI), Dublin, Ireland:
- R. Lyng, G. S. Korpås, G. Hansen og G. E. D. Øien, Realising a Centre for Educational Development: Experiences, Challenges, Lessons Learnt, and Future Ambitions. URL.
- J. Bennedsen og G. E. D. Øien, Transnational Collaboration on Lifelong Learning between Higher Engineering Education Institutions: A University Perspective. URL.
- G. S. Korpås, T. H. Andersen, M. S. Kahrs, G. Hansen og K. A. F. Røren, Teaching In Student-Centred Active Learning Spaces: How Relational, Pedagogical, Spatial, And Technological Aspects Intertwine And Affect The Learning Environment. URL.
Artikler i Proceedings of the 19th International CDIO Conference, Trondheim, Norway:
- G. Hansen og G. Sindre, Assessment and feedback across various outcomes in project-courses: A department-wide study. PDF.
- G. E. D. Øien og J. Bennedsen, Developing a Didactical Foundation for the TECH Faculty at Aarhus University. PDF.
- S. Brink, C.J. Carlsson, M. Enelund, K. Edström, E. Keller, R. Lyng, og C. McCartan, Curriculum Agility as Optional CDIO Standard. PDF.
- R. Lyng, A. Rönnquist, B. Manum, og S.F. Taraldsen, Engineering Minor in Architecture, A Model for Interdisciplinary Specialization and Contextual Learning. PDF.
Andre publikasoner:
- G. Hansen og G. S. Korpås, Sentrale læringsstrøk for læring. Universitetsavisa, leserinnlegg. URL.
- G. Sindre, G. Hansen, G. S. Korpås, A. Kirknes, J. Skøien og J. Magnussen, Mastery learning in introductory programming: Plan for a new course. Læring om læring vol. 10. URL.
- A. Krokan et al. (inkl. G. E. D. Øien), Alt henger sammen med alt. Bærekraft og digitalisering, kapittel 1. URL.
-
G. S. Korpås og T. H. Andersen. Studentenes tilbakeblikk og refleksjoner over et studentaktivt undervisningsopplegg med praktiske oppgaver i fysikk. Nordic Journal of STEM Education vol. 8, no. 1. URL.
Fremtidens teknologistudier (FTS) er et storskala prosjekt påbegynt i 2019 som skulle legge til rette for at NTNUs studieportefølje i teknologi og realfag er samstemt med teknologiutviklingen, samfunnsutfordringene og nærings- og arbeidslivets behov. Anbefalingene fra FTS-prosjektet er i tråd med andre verdenskjente rammeverker for best praksis, inkludert CDIO og AACSB, med tilpasninger i forhold til NTNUs egne særtrekk.
SEED tilbyr rådgivning og onboarding knyttet til implementering av resultatene og anbefalingene fra FTS-prosjektet.
Er FTS helt nytt for deg?
Vi anbefaler følgende utgangspunkter:
- SEEDs senterleder Geir Egil Dahle Øien snakker om FTS som gjest i KTHs podcast "Fikasnack om Framtidens utbildning".
- Presentasjon (PDF) om Ålesund fra Læringssafarien i Ålesund den 26. oktober 2023.
FTS-målbilde
FTS-prosjektet tegnet et måbilde for NTNUs studieportefølje i teknologi og realfag bestående av visjon, prinsipper og kompetanseprofiler:
Visjon
"NTNUs teknologistudier utdanner skapende kandidater i verdensklasse - som kan og vil bidra til en bedre verden og en bærekraftig fremtid."
Ti prinsipper for utvikling
- Helhetlig kompetanse
- Tverrfaglig samhandling
- Kontekstuell læring
- Studentaktiv læring, relevant vurdering og god læringskultur
- Kompetanseutvikling hos undervisere
- Helhetstenking i studieprogram og studieportefølje
- Kontinuerlig forbedring og kvalitetskultur
- Internasjonalt samarbeid om utdanningskvalitet
- Systematisk samhandling med arbeidslivet
- Infrastruktur for læring, helse og trivsel
Vil du lære mer om FTS-prinsippene?
- Besøk den offisielle FTS-nettsiden for detaljerte beskrivelser av hvert prinsipp samt lenker til kilder og ideer til virkemidler.
Kompetanseprofiler
FTS-prosjektet foreslår generelle kompetanseprofiler for forskjellige programtyper bestående av kompetansemålene som studentene skal ha utnådd ved uteksaminger. De generelle kompetanseprofilene skreddersys det aktuelle programmet for å lage en programspesifikk kompetanseprofil. Kompetanseprofiler står sentralt i FTS-arbeidet: De gir overordnede læringsmål for program som helhet og utgjør grunnlag for innhold, struktur og pedagogisk praksis i utdanningen. Kompetansemålene er inndelt i fem kategorier, og digital kompetanse og bærekraftskompetanse er integrert på tvers av disse:
- Kunnskapsfundamentet
- Verktøykassen
- Profesjonskjernen
- Samfunnsrammen
- Læringsevnen
Vil du lære mer om FTS-kompetanseprofilene?
- Generelle kompetanseprofiler for 5-årig sivilingeniør, 3-årig ingeniør og ph.d-utdanninger (fra Vedlegg F, Bærekraftig kompetanse, FTS Delrapport 1 (PDF))
- Forslag til generelle kompetanseprofiler for 3-årig realfag og 2-årig-utdanninger (fra Vedlegg G, Bærekraftig kompetanse, FTS Delrapport 1 (PDF))
Offisielle prosjektrapporter
- Teknologiutdanning 4.0: Anbefalinger for utvikling av NTNUs teknologistudier 2022-2030. Sluttrapport, Fremtidens teknologistudier. 7. jan. 2022. Sluttrapport (PDF).
- Visjon og anbefalte prinsipper. Delrapport 3, Fremtidensteknologistudier. 12. feb. 2021. Rapport (PDF).
- Ståstedanalyse. Delrapport 2, Fremtidens teknologistudier. 12. feb. 2021. Rapport (PDF).
- Bærekraftig kompetanse. Delrapport 1, Fremtidens teknologistudier. 26. juni 2020. Rapport (PDF).
Hvordan jobber fakultetene med FTS?
IV-, NV- og IE-fakultetene har holdt flere større seminarer som presenterer hvert fakultets ambisjoner rundt implementering av FTS. Presentasjonene fra flere av disse arrangementene er lagt ut her.
IEs Inspirasjonsseminar, 5. september 2023
- Higher engineering education for the digital and sustainable society and workplace. Aldert Kamp. Opptak (MP4).
- Introduksjon til FTS. Nils Rune Bodsberg og Geir Egil Dahle Øien. Presentasjon (PDF).
- FTS-grep i utdanninga: Nokre konkrete døme. Lars Lundheim. Presentasjon (PDF).
- FTS: For universitetets beste. Magnus Dag Oseid (Fakultetstillitsvalgt, IE). Presentasjon (PDF).
- FTS i ingeniørutdanning: Automatisering og intelligente systemer (AIS) i Ålesund. Robin T. Bye. Presentasjon (PDF).
- FTS for sivilingeniører. Frank A. Kræmer. Presentasjon (PDF).
- FTS for grunnemner i matematikk og statistikk. Mette Langaas. Presentasjon (PDF).
- Pedagogisk merittering: The secret ingredient? Rune Hjelsvold. Presentasjon (PDF).
- SEED 2.0: Hva kan vi bidra med for å realisere FTS? Geir Egil Dahle Øien. Presentasjon (PDF).
- EXCITEDs rolle i FTS. Presentasjon (PDF).
NVs Seminar om FTS, 4. mai 2023
- Periodisk evaluering av studieprogram - Bachelor ingeniør kjemi og materialteknologi. Kjersti Kleveland. Presentasjon (PDF).
- Veien mot en mulig FTS-revisjon. Magnus B. Lilledahl. Presentasjon (PDF).
- Kontekstualisering av undervisningen: Eksempler fra casebasert laboratorieundervisning og semesteroppgaver (med medstudentvurdering). Anita Nordeng Jakobsen og Lene Østby. Presentasjon (PDF).
- Hvordan engasjere studentene i forberedelser før laboratorieøving? Ann-Kristin Tveten. Presentasjon (PDF).
- Programtilpasning av labkus i generell kjemi. Anders Lervik. Presentasjon (PDF).
- Studentaktive gruppeøvinger i teknologistudier. Christian Lauritsen. Presentasjon (PDF).
- Hvordan kan SEED bistå i arbeidet med FTS? Geir Egil Dahle Øien. Presentasjon (PDF).
Presentasjoner fra SEED arrangementer
Edström, Kristina. 2023. Developing engineering education. 8. sept. 2023. Første presentasjon i SEED-seminarserie om læring og undervisning i ingeniør- og teknologiutdanning. Presentasjon (PDF).
Gregers, Tone. 2024. Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) som rammerverk for undervisningsutvikling. 19. juni 2024. Presentasjon (PDF). Opptak av foredragsdelen (MP4)
Kamp, Aldert. 2023. How else can we think about the key elements of higher engineering education? 24. mars 2023. Presentasjon (PDF).
Miller, Richard. 2021. Thoughts on the future of higher education: Lessons from 20 years of experimentation at Olin College. 7. jan. 2021. Opptak (49m).
Øien, Geir Egil Dahle. 2024. Retningslinjer for utvikling av ingeniørprogrammene ved NTNU. 18. april 2024. Presentasjon (PDF).
Presentasjoner og ressurser fra eksterne arrangementer
3T PLAY: Tangible objects for developing Transversal skills at Technical universities. 2024. Prosjekt som utvikler aktiviteter (delt opp og publisert i kapitler) som forbedrer måte ingeniørstudenter lærer "transversal skills" på. Disse ferdighetene inkluderer forhandlings-, kommunikasjons- og resonnementferdigheter. Prosjektet er et samarbeid mellom Center for Learning Sciences (LEARN), College of Management, Teaching Support Center (CAPE) og Discovery Learning Labs (DLL) Makerspace. Prosjektets nettside (URL). Kapitler:
- 1: How to develop engineering students' transversal skills (lenke)
- 2: How to support students to develop skills that improve collaboration, including retrospectiv discussions (lenke)
- 3: How to support students' skills for giving constructive feedback, especially when it is difficult to hear (lenke)
- 4: How to support students to develop skills that promote sustainability (lenke)
- 5: How to support students to develop coaching and peer teaching skills (lenke)
- 6: How to support students to develop risk assessment and planning skills, especially for team projects (lenke)
- 7: How to support students' skills for cultivating psychological safety in their teams (lenke)
- 8: How teachers can use the 3T PLAY trident framework to design activities that develop transversal skills (lenke)
Graham, Ruth. 2023. Crisis og catalyst: The impact of COVID-19 on the global state-of-the-art in engineering education. 26. april 2023. Presentert i regi av CDIO og Chalmers University. Presentasjon (PDF).
Kamp, Aldert. 2023. Grappling with change: A clear about-turn to survive? 18. aug. 2023. Presentert ved NORDTEK, Aarhus. Presentasjon (PDF).
Studentaktive læringsformer
Bolstad, Torstein, Strømberg, Anders, Amberg, Sven og Bjørnevik, Ida. 2024. Design thinking and shared ignorance as a framework for student-faculty partnerships: A case study of the creation of teaching activities for wicked problems. International Journal for Students as Partners 8(1). PDF.
Hellström, Per-Erik. 2020. Experience of student-led recitations from 2006-2020. 1. des. 2020. Presentasjon (PDF). Opptak (1t13m).
Lundheim, Lars. 2021. Aktivitetsbasert emneorganisering: Frå forelesing til etterlesing. 21. jan. 2021. Presentasjon (PDF). Opptak (1t).
Pettersen, Johan Berg. 2024. Experiences with sustainable engineering and student-centered learning for 1000+ students. 17. aug. 2023, NORDTEK 2023 Aarhus. Presentasjon (PDF). Artikkel publisert i Nordteks nyhets brev (11. april 2024).
Wedelin, Dag. 2020. Matematisk modellering og problemløsning. 20. okt. 2020. Presentasjon (PDF). Opptak (1t3m).
Studentaktive læringsarealer
Hansen, Gabrielle og Korpås, Guri Sivertsen. 2020. Aktive studenter i nye arealer. 10. feb. 2020. Presentasjon (PDF).
Vurdering for læring
Boud, David. 2020. The role of assessment and feedback in promoting learning. 5. mars 2020. Presentasjon (PDF). Opptak fra halvdagsseminar (4t50m).
Edström, Kristina og Kuttenkeuler, Jakob. 2023. The teaching trick: How to improve student learning without spending more time teaching. 16. okt. 2023. Presentasjon (PDF).
Hansen, Gabrielle og Sindre, Guttorm. 2024. Den om mestringslære. NOKUT-podden (21. mai 2024). Soundcloud (lenke).
Korpås, Guri Sivertsen og Hansen, Gabrielle. 2022. Den om tilbakemeldinger som dialog. Episode 51, NOKUT-podden. 2022. Podcast (lenke).
Thaule, Marcus. 2020. Noen tanker om vurdering i matematiske fag. 27. okt. 2020. Presentasjon (PDF). Opptak (57m).
Wallin, Patric. Reflective diaries: A tool for promoting and probing student learning. 11. feb. 2021. Presentasjon (PDF). Opptak (1t11m). Annonse med referanser (Innsida-lenke).
KI i utdanning
Styve, Arne. 2024. How to include AI in teaching –An example from an introductory course in Object Oriented Programming. FUI Seminar, høsten 2024. Presentasjon (PDF).
- Se også: Styve, et al. 2024. Developing Critical Thinking Practices Interwoven with Generative AI Usage in an Introductory Programming Course. 2024 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). 10.1109/EDUCON60312.2024.10578746
Hildrum, Jarle. 2024. Hvordan endrer generativ kunstig intelligens arbeidsplasser i dag? Presentasjon i serie om KI i arbeidslivet, 29. oktober 2024. Presentasjon (PDF). Opptak (MP4).
Øpstad, Christer L. 2024. Veien til fremtidens industri - omstilling og kompetansebehov. Presentasjon i serie om KI i arbeidslivet, 16. oktober 2024. Presentasjon (PDF). Opptak (MP4).
Digital vurdering
Haskins, Cecilia. 2020. Course assessment: Using digital exams. 28. okt. 2020. Opptak (53m).
Lyng, Reidar. 2021. Digital eksamen (Open book exams). 28. jan. 2021. Presentasjon (PDF). Opptak (1t10m).
Presentasjoner og artikler knyttet til SEED arrangementer
Fauske, I.M., Verhulst, E., Wigger, K.A., Solvoll, S. & Jakobsen, S. 2024. Teaching Entrepreneurship for Sustainability - A Review of Educational Tools. mrev management review 35(1), 113-143. doi.org/10.5771/0935-9915-2024-1.
Kamp, Aldert. 2023. Higher engineering education for the digital and sustainable society and workplace. 5. sept. 2023. Presentert ved IEs FTS-inspirasjonsdag. Opptak (MP4).
Lönngren, Johanna. 2024. Seminarserie om integrering av bærekraftskompetanse i MNT-utdanning. Vår 2024, NTNU:
-
Workshop 1: Introduction to Education for Sustainable Development (ESD). Presentasjon (PDF). Opptak (video, MP4).
-
Workshop 2: There's no perfect solution to real-world problems: Teaching sustainability with wicked problems. Presentasjon (PDF). Opptak (video, MP4).
-
Workshop 3: Engineers are human beings too: Dealing with values, emotions and morality. Presentasjon (PDF). Opptak (video, MP4).
-
Workshop 4: I'm not an expert in sustainability! Presentasjon (PDF). Opptak (video, MP4).
-
Workshop 5: How to integrate sustainability into already crammed courses. Presentasjon (PDF). Opptak (video, MP4). Støtteark (PDF).
-
Workshop 6: Meeting students' expectations and leveraging their engagement. Presentation (PDF). Opptak (video, MP4). Støtteark (PDF).
-
SEED har oppsummert referanselistene fra alle seks seminarer i et kompendium (PDF). De aller fleste artikler er tilgjengelig via NTNU Universitetsbibliotek.
Lönngren, Johanna. 2023. A daunting but essential task: How can we better integrate sustainability perspectives into engineering education? 28. juni 2023, keynote ved CDIO. Presentasjon (PDF).
Lönngren, Johanna. 2020. Wicked problems: Et verktøy for å integrere bærekraft i høyere utdanning. 5. mai 2020. Presentasjon (PDF). Opptak (41m).
Presentasjoner, artikler og ressurser fra eksterne arrangementer og kilder
Sustainability Toolkit. Ressursbank under utvikling. Skal tilby veiledende artikler, verktøy for undervisning og lenker til andre ressurser. Utviklet av Engineering Professors Council i samarbeid med Royal Academy of Engineering og Siemens.
Kamp, Aldert. 2024. Fostering sustainability in engineering education. 11. april 2024. Publisert i Nordtek nyhetsbrev. Artikkel (lenke).
Kamp, Aldert. 2023. Engineering education for sustainability. 17. aug. 2023. Presentert ved NORDTEK, Aarhus. Presentasjon (PDF).
SEED Ressursbank
SEED vedlikeholder en ressursbank med presentasjoner, opptak og verktøy fra tidligere arrangementer gjennomført i regi av SEED, samt enkelte presentasjoner arrangert av andre aktører som har blitt delt med SEED-teamet. Ressursene legges ut organisert etter tematisk område under temafanene på hovedsiden, men også finnes samlet nedenfor, organisert etter forfatternavn og år.
2024
Fauske, I.M., Verhulst, E., Wigger, K.A., Solvoll, S. & Jakobsen, S. 2024. Teaching Entrepreneurship for Sustainability - A Review of Educational Tools. mrev management review 35(1), 113-143. doi.org/10.5771/0935-9915-2024-1.
Gregers, Tone. 2024. Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) som rammerverk for undervisningsutvikling. 19. juni 2024. Presentasjon (PDF). Opptak av foredragsdelen (MP4)
Hansen, Gabrielle og Guttorm Sindre. 2024. Den om mestringslære. NOKUT-podden (21. mai 2024). Soundcloud (lenke).
Hildrum, Jarle. 2024. Hvordan endrer generativ kunstig intelligens arbeidsplasser i dag? Presentasjon i serie om KI i arbeidslivet, 29. oktober 2024. Presentasjon (PDF). Opptak (MP4).
Kamp, Aldert. 2024. Fostering sustainability in engineering education. Publisert i Nordtek nyhetsbrev (11. april 2024). Artikkel (lenke).
Lönngren, Johanna. 2024. Workshop 1: Introduction to Education for Sustainable Development (ESD). SEED Seminarserie om integrering av bærekraftskompetanse i MNT-utdanning. Presentasjon (PDF). Opptak (video, MP4).
Lönngren, Johanna. 2024. Workshop 2: There's no perfect solution to real-world problems: Teaching sustainability with wicked problems. SEED Seminarserie om integrering av bærekraftskompetanse i MNT-utdanning. Presentasjon (PDF). Opptak (video, MP4).
Lönngren, Johanna. 2024. Workshop 3: Engineers are human beings too: Dealing with values, emotions and morality. SEED Seminarserie om integrering av bærekraftskompetanse i MNT-utdanning. Presentasjon (PDF). Opptak (video, MP4).
Lönngren, Johanna. 2024. Workshop 4: I'm not an expert in sustainability! SEED Seminarserie om integrering av bærekraftskompetanse i MNT-utdanning. Presentasjon (PDF). Opptak (video, MP4).
Lönngren, Johanna. 2024. Workshop 5: How to integrate sustainability into already crammed courses. SEED Seminarserie om integrering av bærekraftskompetanse i MNT-utdanning. Presentasjon (PDF). Opptak (video, MP4). Støtteark (PDF).
Lönngren, Johanna. 2024. Workshop 6: Meeting students' expectations and leveraging their engagement. SEED Seminarserie om integrering av bærekraftskompetanse i MNT-utdanning. Presentation (PDF). Opptak (video, MP4). Støtteark (PDF).
Pettersen, Johan Berg. 2024. Best practices in teaching sustainable engineering to 1000+ students (and the benefits of student-centered learning). Publisert i Nordteks nyhetsbrev (11. april 2024). Artikkel (lenke).
Styve, et al. 2024. Developing Critical Thinking Practices Interwoven with Generative AI Usage in an Introductory Programming Course. 2024 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). 10.1109/EDUCON60312.2024.10578746
Styve, Arne. 2024. How to include AI in teaching –An example from an introductory course in Object Oriented Programming. FUI Seminar, høsten 2024. Presentasjon (PDF).
Øien, Geir Egil Dahle. Retningslinjer for utvikling av ingeniørprogrammene ved NTNU. 2024. Presentasjon (PDF).
Øpstad, Christer L. 2024. Veien til fremtidens industri - omstilling og kompetansebehov. Presentasjon i serie om KI i arbeidslivet, 16. oktober 2024. Presentasjon (PDF). Opptak (MP4).
2023
Bennedsen, Jens. 2023. A program or to program? SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF).
Bye, Robin T. 2023. FTS i ingeniørutdanning: Automatisering og intelligente systemer (AIS) i Ålesund. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF).
Edström, Kristina. 2023. Developing engineering education. SEED-seminarserie om læring og undervisning i ingeniør- og teknologiutdanning. Presentasjon (PDF).
Edström, Kristina og Jakob Kuttenkeuler. 2023. The teaching trick: How to improve student learning without spending more time teaching. SEED-seminarserie om læring og undervisning i ingeniør- og teknologiutdanning. Presentasjon (PDF).
EXCITED SFU. 2023. EXCITEDs rolle i FTS. IEs FTS Inspirasjonsseminar.. Presentasjon (PDF).
Hjelsvold, Rune. 2023. Pedagogisk merittering: The secret ingredient? IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF).
Jakobsen, Anita N. og Lene Østby. 2023. Kontekstualisering av undervisningen: Eksempler fra casebasert laboratorieundervisning og semesteroppgaver (med medstudentvurdering). NVs Seminar om FTS. Presentasjon (PDF).
Kamp, Aldert. 2023. Higher engineering education for the digital and sustainable society and workplace. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Opptak (MP4).
Kamp, Aldert. 2023. How else can we think about the key elements of higher engineering education? Presentasjon (PDF).
Kleveland, Kjersti. 2023. Periodisk evaluering av studieprogram - Bachelor ingeniør kjemi og materialteknologi. NVs Seminar om FTS. Presentasjon (PDF).
Kræmer, Frank A. 2023. FTS for sivilingeniører. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF).
Langaas, Mette. 2023. FTS for grunnemner i matematikk og statistikk. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF).
Lauritsen, Christian. 2023. Studentaktive gruppeøvinger i teknologistudier. NVs Seminar om FTS. Presentasjon (PDF).
Lervik, Anders. 2023. Programtilpasning av labkus i generell kjemi. NVs Seminar om FTS. Presentasjon (PDF).
Lilledahl, Magnus B. 2023. Veien mot en mulig FTS-revisjon. NVs Seminar om FTS. Presentasjon (PDF).
Lundheim, Lars. 2023. FTS-grep i utdanninga: Nokre konkrete døme. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF).
Lönngren, Johanna. 2023. A daunting but essential task: How can we better integrate sustainability perspectives into engineering education? CDIO 2023. Presentasjon (PDF).
Oseid, Magnus Dag. 2023. FTS: For universitetets beste. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF).
Pettersen, Johan Berg. 2023. Experiences with sustainable engineering and student-centered learning for 1000+ students. NORDTEK 2023 Aarhus. Presentasjon (PDF).
Tveten, Ann-Kristin. 2023. Hvordan engasjere studentene i forberedelser før laboratorieøving? NVs Seminar om FTS. Presentasjon (PDF).
Øien, Geir Egil Dahle. 2023. SEED 2.0: Hva kan vi bidra med for å realisere FTS? IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF).
Øien, Geir Egil Dahle og Nils Rune Bodsberg. 2023. Introduksjon til FTS. IEs FTS Inspirasjonsseminar. Presentasjon (PDF).
2021
Lundheim, Lars. 2021. Aktivitetsbasert emneorganisering: Frå forelesing til etterlesing. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak (1t).
Miller, Richard. 2021. Thoughts on the future of higher education: Lessons from 20 years of experimentation at Olin College. SEED Gjesteforedrag. Opptak (49m).
Wallin, Patric. 2021. Reflective diaries: A tool for promoting and probing student learning. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak (1t11m). Annonse med referanser (Innsida-lenke).
2020
Boud, David. 2020. The role of assessment and feedback in promoting learning. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak fra halvdagsseminar (4t50m).
Hansen, Gabrielle og Guri S. Korpås. 2020. Aktive studenter i nye arealer. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF).
Haskins, Cecilia. 2020. Course assessment: Using digital exams. SEED Gjesteforedrag. Opptak (53m).
Hellström, Per-Erik. 2020. Experience of student-led recitations from 2006-2020. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak (1t13m).
Lyng, Reidar. Digital eksamen (Open book exams). SEED Foredrag. Presentasjon (PDF). Opptak (1t10m).
Lönngren, Johanna. 2020. Wicked problems: Et verktøy for å integrere bærekraft i høyere utdanning. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak (41m).
Thaule, Marius. 2020. Noen tanker om vurdering i matematiske fag. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak (57m).
Wedelin, Dag. 2020. Matematisk modellering og problemløsning. SEED Gjesteforedrag. Presentasjon (PDF). Opptak (1t3m).
SEED arrangementer
SEED, FUS og FUI har gleden av å annonsere de to første webinarene i en ny serie om bruk av, og strategier for, kunstig intelligens (KI) i arbeidslivet, både i dag og i et tiårsperspektiv:
Kommende:
- 6. desember, 12.00-13.00: "Opportunities and applications of generative AI in the financial services", v/Ingrid Puiggené Robles (DNB). Opptak og presentasjon kommer. Teams.
- 18 desember, 10.00-11.00. "Delivering AI on a Sustainable National Critical Infrastructure" v/Cathal Kennedy (Telenor). Opptak og presentasjon kommer. Teams.
Tidligere:
- 29. oktober, 10.30-11.30: «Hvordan endrer generativ kunstig intelligens arbeidsplasser i dag?», v/Jarle Hildrum (Deloitte). Opptak (MP4). Presentasjon (PDF).
- 16. oktober, 08.30-09.30: «Veien til fremtidens industri - omstilling og kompetansebehov», v/Christer L. Øpstad (Jotun). Opptak (MP4). Presentasjon (PDF).
Se nedenfor for detaljer om webinarene. Resterende webinarer i serien annonseres fortløpende via Innsida, SEEDs nettsider og SEEDs nyhetsbrev. Spørsmål om serien kan henvises til SEED (seed@ntnu.no).
Format:
- Åpne webinarer på Teams (ingen påmelding), én time hver, med: 30 min. presentasjon,15 min. paneldiskusjon og 15 min. åpne spørsmål fra publikum.
- Presentasjonsdelene skal tas opp og legges ut på SEEDs nettsider.
- Webinarene holdes på norsk med mindre annet er spesifisert.
Målgrupper:
- Åpne for alle ansatte og studenter, spesielt rettet mot fagmiljøene innenfor FUS-/FUI-porteføljene og SEED-fakultetene (IE, IV, NV, ØK, AD).
Serien skal informere og skape diskusjon rundt spørsmål som inkluderer:
- Hvordan bruker sentrale arbeidslivsaktører fra industri, business og offentlig sektor KI i sin virksomhet, både i dag og over de nærmeste 5-10 år?
- Hvilke arbeidsoppgaver, -roller, -verktøy og -markedsbehov allerede endres, forsvinner eller kommer til som nye på grunn av KI?
- Hva forventer arbeidslivsaktørene at våre kandidater har med seg av kompetanse (kunnskap, ferdigheter, holdninger, verdier) når det gjelder KI, både i dag og om 5-10 år? Hvor er de viktigste gapene mellom dagens utdanning og disse fremtidsbehovene?
- I lys av svarene på disse spørsmålene, hvordan skal NTNUs utdanninger og utdanningsstrategi endres på grunn av KI, med tanke både på utdanningenes innhold, undervisning og struktur og på vår studieprogramportefølje?
Informasjon om webinarene i serien blir annonsert fortløpende via Innsida og nedenfor:
Webinar 4: Delivering AI on a Sustainable National Critical Infrastructure
Cathal Kennedy, Telenor
18. desember, kl. 10.00 - 11.00 • Teams
Sammendrag (Summary): In this talk we will explore Telenor's AI First approach in building sovereign, secure, and sustainable national AI infrastructure. We will discuss how AI is transforming the industry, share practical AI use cases, and explore the skills needed to succeed in this evolving landscape. Biografi (Biography): Cathal Kennedy is a senior technology leader at Telenor Group, having joined the company in 2014. Currently serving as the SVP for Cloud and AI within the Telenor Group CTO. Cathal has a robust technology background, including a tenure as Chief IT Architect for Telenor Group. Cathal has played pivotal roles, overseeing IT across Nordic and European Operations and spearheading significant global transformation initiatives within Telenor. |
Webinar 3: Opportunities and applications of generative AI in the financial services
Ingrid Puiggene Robles, DNB
6. desember, kl. 12.00 - 13.00 • Teams
Sammendrag (Summary): In this webinar, we explore the opportunities and applications of generative artificial intelligence (AI) in the financial services and how it is transforming the industry. We take a closer look at the need of an AI strategy and the alternative organisational approaches to AI. Last but not least, we will also discuss how this technology impacts the competence needs and career opportunities in the sector. Biografi (Biography): Ingrid Puiggené has a strong background in business, product management and AI through her 8 years working experience with product development with a focus on AI at companies like Schibsted, Oda and DNB. Currently she works as Head of AI CoE at DNB, where she leads DNB through its AI journey. |
Webinar 2: Hvordan endrer generativ kunstig intelligens arbeidsplasser i dag?
Jarle Hildrum, direktør innen AI og Data i Deloitte Consulting Norge
29. oktober kl. 10.30 – 11.30 • Teams
Sammendrag: I dette webinaret utforsker vi hvordan arbeidstakere bruker generativ kunstig intelligens (KI) og hvordan dette forandrer måten virksomhetene drives på. Vi ser nærmere på hvordan teknologien påvirker produktivitet, kreativitet, kompetanse, karrieremuligheter og sosial inkludering på arbeidsplassen. Vi diskuterer også hvordan KI kan forme fremtidens arbeidsmarked, med eksempler fra norske og internasjonale virksomheter. Biografi: Jarle Hildrum har en doktorgrad i innovasjonsledelse med forskningsbakgrunn fra Universitetet i Oslo og Stanford. Jarle har 10 års erfaring fra Telenors forsknings- og utviklingsavdeling med fokus på AI og dataanalyse. Han jobber nå som direktør innen AI og Data i Deloitte Consulting Norge, hvor han hjelper norske virksomheter å forstå og utnytte KI. |
Webinar 1: Veien til fremtidens industri - omstilling og kompetansebehov
Christer L. Øpstad, global forskningsdirektør Fouling Protection i Jotun
16. oktober kl. 08.30 – 09.30 • Opptak
Sammendrag: I dette foredraget vil vi utforske hvordan kunstig intelligens (KI) transformerer industrien og akselererer utviklingen. Vi vil belyse konkrete eksempler på hvordan industrien allerede bruker KI for å forbedre prosesser, øke effektiviteten og fremme innovasjon, samt hvordan vi forventer at denne utviklingen vil akselerere i fremtiden. Videre vil vi diskutere hvordan denne teknologiske omstillingen påvirker vårt kompetansebehov. Vi vil understreke viktigheten av tverrfaglig kompetanse og evnen til samarbeid i en hybrid hverdag som kombinerer digitale og fysiske samarbeidspartnere. Hvilke ferdigheter og kunnskaper blir stadig mer etterspurt, og hvordan kan utdanningsinstitusjoner tilpasse seg for å møte disse behovene?
Biografi: Christer er utdannet sivilingeniør i Kjemi og Bioteknologi ved NTNU og har tatt en doktorgrad i organisk kjemi ved NTNU. Siden 2010 har Christer jobbet i forskningsavdelingen til Jotun og har vært global forskningsdirektør for Powder Coatings i 6 år før han de siste 6 årene har jobbet som global forskningsdirektør for Fouling Protection. I tillegg til arbeidet i Jotun, er Christer også ekstern styrerepresentant i NVs fakultetsstyre og er engasjert i flere organisasjoner som jobber i skjæringspunktet mellom teknologi og bærekraft. |
Curriculum Agility @ NTNU : SEED Seminar med Suzanne Brink
25 november 2024, 09.00 – 15.00
Trondheim, Campus Gløshaugen, Realfagbygget R22 (Mazemap)
Påmelding / registration via Nettskjema (frist / deadline: 21. november, 16.00)
Overordnet målsetting (hensikt) / goals: Work towards being responsive to changes in society, industry and students in your education, by finding ways to, proactively and in a timely manner, adapt curriculum design and organisation.
Målgrupper / audience: Those who are responsible for a course, a programme, or other forms of education, and those who have responsibilities in a department, centre, or other university unit which has to do with education directly or indirectly (organizationally).
Læringsaktiviteter / learning activities: Each session is introduced by the workshop facilitator, followed by guided group work and discussions.
09:00 – 10:30 Informed Understanding: The Principles of Curriculum Agility – Quickscan
11:00 – 12:30 Probing Principles: Narratives & Bears on the Road
13:30 – 15:00 Multi-perspective Envisioning: Dreams, Strategies & Priorities
Språk og format / language and format: Presentation in English. Due to its highly interactive nature, the seminar will only be open for physical participation in Trondheim.
Kompetansemål / Competency goals: Participants will have learned what Curriculum Agility means for them in their context and have worked towards a shared understanding of it within NTNU, by identifying enablers and bottlenecks and discussing desirable strategies with different colleagues throughout the organization.
Om seminarlederen / About the seminar leader: Suzanne Brink is an industrial design engineer (Delft University of Technology) and educational scientist (Leiden University) who has worked at the Centre of Educational Development at Umeå University since 2020. Suzanne works with academic staff’s teaching competence development and does research in co-creative curriculum innovation in engineering and design education. She has initiated the Curriculum Agility working group within CDIO as one of her research projects. This has resulted in a recent publication Curriculum Agility Principles for Transformative Innovation in Engineering Education: https://doi.org/10.1080/03043797.2024.2398165
Om Curriculum Agility: The goal of Curriculum Agility is innovative education programmes that are “responsive to changes in society, industry and students’ characteristics and needs, by proactively and in a timely manner adapting the curriculum’s relevant organizational structures, learning outcomes, learning activities and assessments” (Brink et al. 2024). Originally developed for engineering education, Curriculum Agility can support the development of innovative curriculums in a range of disciplines. To learn more about Curriculum Agility, see the recent article by Brink and co-authors “Curriculum Agility principles for transformative innovation in engineering education”, published in the European Journal of Engineering Education in 2024.
Vidar Skogvoll (Kompetansesenter for undervisning i realfag [KURT], Universitetet i Oslo) holder et seminar 26. november (kl. 10.00-12.00) om hvordan kunstig intelligens (KI), og særlig språkmodeller som chatGPT, kan brukes på en måte som underbygger læring og undervisning innen realfag. KURT har forsket på dette spørsmålet gjennom det siste året. I dette seminaret vil Vidar presentere noe av det KURT har kommet frem til av strategier og hensyn som bør tas når språkmodeller skal brukes i realfagsundervisningen. Under seminaret vil deltakere få mulighet til å prøve noen av disse strategiene selv.
Hovedmålgruppen er undervisere i realfag, men seminaret er åpent for alle som er nysgjerrige, med fysisk deltakelse i Trondheim (R22, Realfagbygget) og digital deltakelse fra Ålesund og Gjøvik. Seminaret foregår på norsk. Påmelding via Nettskjema.
SEED har gleden av å annonsere en ukelangt workshop (11. - 15. november 2024) om bærekraft i utdanning med Johanna Lönngren (Umeå universitet). Deltakere vil aktivt utvikle sin egen utdanningspraksis med mål om å forberede studenter og/eller ansatte til å bidra til en mer bærekraftig framtid. Workshopen holdes på engelsk med fysisk oppmøte i Trondheim, og består av fire intensive og interaktive sesjoner (tre timer hver), to dager med prosjektarbeid med støtte med workshop-fasilitatorene, og en dag med presentasjoner fra deltakere. Se tidsplan nedenfor for mer detalj.
Nettskjema brukes til påmelding. Spørsmål om workshopen kan henvises til SEED (seed@ntnu.no).
Overordnet målsetting (hensikt)/goals: During this week-long workshop, participants will actively develop their own educational practices, with the ultimate goal to better prepare students and/or staff to contribute to a sustainable future. Another aim of the workshop is to develop a community of practice for developing sustainability education at NTNU.
Målgrupper/target audience: The workshop requires previous knowledge and experience of sustainability education. This prerequisite for participation can be satisfied by having participated in at least four of the sustainability education workshops offered by SEED during spring 2024, or by being able to demonstrate fundamental competence in the field of sustainability. If you are uncertain whether you meet these criteria, contact SEED (seed@ntnu.no).
The workshop is open to anyone who (a) fulfills the prerequisites described above, (b) currently or in the near future plans to engage in educational practices, such as, teaching, educational development, advising, educational management, and (c) wishes to develop some of those practices to better integrate sustainability perspectives. Students are highly welcome to participate. They can either develop their own educational practices (e.g., peer teaching, student union activities) or contribute to other participants’ projects.
The workshop will be held in English. All workshops will be held in Trondheim, without the possibility for digital participation. SEED hopes to offer similar events in Ålesund and Gjøvik in the future.
Læringsaktiviteter/learning activities: The workshop comprises one full week, 11-15 November 2024. It includes four facilitated, interactive sessions (each lasting three hours) and two days of supported, independent work. In total, participants are expected to dedicate approximately 25h of their time.
Kompetansemål/Competency goals: At the end of the workshop series, participants should be able to independently and together with others develop and implement teaching and learning activities that foster learners’ ability to address wicked sustainability problems.
Kunnskaper og ferdigheter som understøtter kompetansemålene/Knowledge and skills that support the competency goals: Participants should be able to apply backcasting methodology for educational development.
Workshop Schedule
Monday, 11 November:
- 9.00-12.00: Backcasting, part 1: Visions for transformed educational practices
- In this session, participants define what educational practices they want to develop. What type(s) of practice(s) do we need to create? What is reasonable to achieve in each participant’s context?
- 12.00-13.00: Lunch provided, with time for informal discussion
- 13.00-16.00: Backcasting, part 2: Analyzing current educational practices
- Here, we take a step back and analyze how well our current educational practices prepare learners to address wicked sustainability problems. What can we build on? What is missing or may need to be changed?
Tuesday, 12 November:
- 9.00-12.00: Backcasting 3: Identifying steps towards the envisioned educational practices
Wednesday, 13. November:
- 10.00-15.00: Individual or collegial work to realize the steps identified during backcasting
- Lunch is provided 12.00-13.00 and support from workshop leaders is available.
Thursday, 14. November:
- 10.00-15.00: Continued work to realize the steps identified during backcasting & preparing a short presentation on the process and results of one’s work
- Lunch is provided 12.00-13.00 and support from workshop leaders is available.
Friday, 15. November:
- 9.00-12.00: Presentations & peer support for future development
Integrating sustainability into MNT education (vår 2024)
Interaktiv workshop-serie ledet av Johanna Lönngren (Umeå universitet) som besto av seks samlinger i løpet av vår 2024.
Overordnet målsetting (hensikt)/goals: Develop participants’ ability to integrate sustainability perspectives in engineering, technology and natural science education, including the ability to develop specific teaching and learning activities and to ensure progression throughout courses and programs.
- Introduction to Education for Sustainable Development (ESD). Online only.
- 8. februar, 13-15 OR 9. februar, 13-15
- Lysark/slides (PDF)
- Opptak av foredragsdelen/Recording of the presentation (MP4)
- Ressurser/resources: Key competencies (PDF), globalgoals.org
- There's no perfect solution to real-world problems: Teaching sustainability with wicked problems. Realfagbygget, D1-185
- 29. februar, 10-12 OR 29. februar, 13-15
- Lysark/slides (PDF)
- Opptak av foredragsdelen/Recording of the presentation (MP4)
- Engineers are human beings too: Dealing with values, emotions and morality. Realfagbygget, D1-185
- 1. mars, 10-12 OR 1. mars, 13-15
- Lysark/slides (PDF)
- Opptak av foredragsdelen/Recording of the presentation (MP4)
- I'm not an expert in sustainability! Online only.
- 18. mars, 13-15 OR 19. mars, 13-15
- Lysark/slides (PDF)
- Opptak av foredragsdelen/Recording of the presentation (MP4)
- How to integrate sustainability into already crammed courses. Hovedbygningen 316
- 29. mai, 9.30-11.30 OR 29. mai, 13-15
- Lysark/slides (PDF)
- Handout (PDF)
- Opptak av foredragsdelen/Recording of the presentation (MP4)
- Meeting students' expectations and leveraging their engagement. Hovedbygningen 316
- 30. mai, 9.30-11.30 OR 30. mai, 13-15
- Lysark/slides (PDF)
- Handout (PDF)
- Opptak av foredragsdelen/Recording of the presentation (MP4)
SEED har oppsummert referanselistene fra alle seks seminarer i et kompendium (PDF). De aller fleste artikler er tilgjengelig via NTNU Universitetsbibliotek.
Seminar: SoTL som rammeverk for undervisningsutvikling (m/Tone Gregers) (19. juni 2024)
Interaktivt seminar/workshop med merittert utdanner Tone Fredsvik Gregers (UiO). Seminaret foregikk fysisk i Trondheim den 19. juni, 13.15-15.00, med mulighet for digital deltakelse fra Ålesund og Gjøvik.
Om rammeverket: Med Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) kan vi se på vår egen undervisningspraksis som et forskningsprosjekt. Vi identifiserer et problem, stiller spørsmål, gjør forsøk, samler data, analyserer og reflekterer over funnene, og offentliggjør resultatene gjennom ulike kollegiale felleskap – enten formelt eller uformelt. Gjennom SoTL kan vi øke vår egen bevissthet knyttet til hvordan vi planlegger, gjennomfører og evaluerer undervisning, slik at vi hele tiden har studentenes læring i fokus samtidig som vi utvikler oss selv som undervisere.
Om seminaret: I dette foredraget vil Tone Gregers snakke litt om hvordan hun operasjonaliserer SoTL-kriteriene i sin egen praksis, og sammen med deltakerne utforske kriteriene på en måte som kan gi mening for den enkelte.
Om foredragsholderen: Tone Fredsvik Gregers er merittert utdanner ved UiO, og fikk Olav Thons nasjonale pris for fremragende undervisning i 2022. Tone sitter også i bedømmelseskomiteen for meritteringsordningen både ved UiO og ved NTNU. Hun leder senteret KURT – Kompetansesenter for Undervisning i Realfag og Teknologi – ved UiO.
Webinar om undervisningsmetoder for bærekraftig entreprenørskap, m/SFU Engage (12. april 2024)
Elli Verhulst (NTNU), Ida Fauske, Sølvi Solvoll og Siri Jakobsen (Nord Universitet) ledet et interaktivt webinar som ga deltakere innsikt i hvilke kompetanser som er knyttet til bærekraftig entreprenørskap, og hvordan undervisningsmetoder som understøtter bærekraftig entreprenørskap kan tas i bruk i egen undervisning.
- Presentasjon (PDF)
- Opptak (MP4)
- Kort video (YouTube) som presenterer undervisningsmetoder for bærekraftig entreprenørskap
- Artikkel (PDF): Fauske, I.M., Verhulst, E., Wigger, K.A., Solvoll, S. & Jakobsen, S. 2024. Teaching Entrepreneurship for Sustainability - A Review of Educational Tools. mrev management review 35(1), 113-143. doi.org/10.5771/0935-9915-2024-1.
Seminarserie for utvikling og design av studieprogram (nov. 2023 - feb. 2024)
Seminarserien besto av fire samlinger som bygget på hverandre. Målgruppene var: Studieprogramledere, medlemmer i studieprogramråd, utdanningsledere på fakultet og institutt, og administrative medarbeidere som arbeider med programkvalitet, enten for tiden eller i nærmere framtid. Målet er at deltakerne skal produsere materiale som kan anvendes direkte i egen videre programutvikling.
Kompetansemål: Etter endt seminarserie skal deltakerne kunne:
-
Gjennomføre en gap-analyse av et nåværende studieprograms kvalitet opp mot et sett med ønskede kompetansemål, kvalitetskriterier og -prinsipper
-
Utforme programspesifikke kompetanseprofiler som erstatter eksisterende læringsutbyttebeskrivelser, basert på gap-analysen, målene og prinsippene fra pkt. ovenfor
-
Sette opp en såkalt programdesignmatrise, der programmets læringsutbyttebeskrivelser på emnenivå mappes mot programmets kompetanseprofiler
-
Identifisere progresjon i overgripende kompetanser som f.eks. bærekraftskompetanse og digital kompetanse i dagens studieprogram, som grunnlag for detaljert gap-analyse ifm videre utvikling av programmet
Kunnskaper og ferdigheter som understøtter kompetansemålene: Deltakerne skal kunne:
-
Benytte ulike typer verktøy for å gjennomføre gap-analyse på programnivå
-
Redegjøre med egne ord for hva som særpreger begrepet ‘kompetanse’ i forhold til begrepene ‘kunnskaper’ og ‘ferdigheter’
-
Formulere læringsutbyttebeskrivelser for emner i form av kompetansemål som lar seg vurdere og som understøttes av hensiktsmessige kunnskaper og ferdigheter
Læring og undervisning i ingeniør- og teknologiutdanning (okt. - des. 2023)
Seminarserie med Kristina Edström og Jakob Kuttenkeuler (KTH) besto av tre uavhengige samlinger. Samlingene tok opp temaer knyttet til læring og undervisning i ingeniør- og teknologiutdanning.
- Developing Engineering Education, 8. sept. 2023 (les mer på Innsida)
- Presentasjon (PDF)
- "In this seminar, we discuss curriculum development methodology to integrate students’ development of engineering skills with the acquisition of technical knowledge throughout the program..."
- Teaching and Assessment in Subject-based learning (herein The Teaching Trick), 16. okt. 2023.
- Presentasjon (PDF)
- "This seminar focuses on how we can design teaching and assessment to improve student learning. We will also explicitly consider the teaching effort, because if we can only improve a course by spending 100 hours more teaching time, this is not sustainable. So how can student learning be improved within a given level of teaching resources?..."
- Teaching and assessment in project-based learning, 29. nov. 2023.
- Presentasjon (PDF)
- "Using concrete examples from our experience, we demonstrate principles for improving both student learning and cost-effectiveness of teaching in courses based on student engineering projects..."
Is program a noun or a verb?, 2. november 2023
- Jens Bennedsen, Aarhus Universitet presenterte om hvordan programmering kan undervises som en prosess i grunnleggende programmeringsemner. Presentasjon (PDF).
Læringssafari i Ålesund, 26. oktober 2023
- Læringssafari ble arrangert i forbindelse med Kvalitetsseminaret torsdag 26. oktober på campus i Ålesund. Guri Sivertsen Korpås (i samarbeid med Kari Anne Flem Røren fra Seksjon for utdanning Ålesund) fasiliterte workshop "Learning spaces for student active learning: How to succeed", og SEED presenterte om FTS (last ned PDF) og hva senteret kan tilby (last ned PDF).
SEED på NTNU Gjøviks årlige Kvalitetsseminar, 18.-19. oktober 2023
- Gabrielle Hansen deltok på NTNU Gjøvik sitt årlige kvalitetsseminar. Gabrielle skriver følgende om dagen: "18. og 19. oktober hadde NTNU Gjøvik sitt årlige (og 22.!) kvalitetsseminar, og jeg var så heldig å nok en gang få delta på årets store begivenhet. Og for en begivenhet det ble! Denne gjengen har nemlig knekt koden. De skjønner at studenter er en essensiell partner i utvikling av utdanningskvalitet, og nok en gang fylte de salen med vel så mange studenter som ansatte. Slik blir det stemning og engasjement av! Og ikke minst, gode, tøffe og konstruktive samtaler om både KI og læringsmiljø, som var årets tema. Håper å snike meg med på neste års seminar og!"
CDIO 2023 på NTNU, 26. - 29. juni 2023
- Les mer om konferansen på konferansens nettside og i Universitets Avisa, eller se lysarkene fra Johanna Lönngrens hovedtale A daunting but essential task: How can we better integrate sustainability perspectives into engineering education?
- Last ned proceedings (PDF) fra konferansen.
Andre anbefalte ressurser
I tillegg til SEEDs ressursbank (se fanene ovenfor) vedlikeholder vi lister over andre ressurser som kan være aktuelle for alle som vil øke sin utdanningsfaglig kompetanse.
Kurs
Generative AI & Learning. Gratis nettkurs fra Aalborg universitet. Består av 6 moduler à 2-5 timer hver med videoer, refleksjonsøvelser og praktiske metoder. Tar opp spørsmål inkludert hvordan generativ KI kan brukes innen forskjellige områder, med fokus på pedagogiske muligheter og undervisningspraksis.
Podkast
NOKUT-podden. Norsk podkastserie om god praksis i høyere utdanning.
REAL Læring. Podkast laget av KURT (Kompetansesenteret for undervisning i realfag og teknologi) ved UiO.
European Engineering Educators. Podkast laget av SEFI European Society for Engineering Education.
Fikasnack om Framtidens utbildning. Podkast laget av KTH knyttet til Framtidens utbildning, KTHs rammeverk og endringsprogram for utviklingsarbeid innen utdanningsområdet.
Nyhetsbrev
CDIO nyhetsbrev, utgave fra februar 2024.
Bøker og tidskrifter
International Handbook of Engineering Education Research. 2023. Ed. Aditya Johri. Open Access, Taylor & Francis Group.
SEED er en del av et større landskap av enheter som jobber med utdanningsfaglig kompetanse ved NTNU, der hver enhet har sine egne fokusområder og målgrupper.
Seksjon for læringsstøtte (SLD): Tverrfaglig stab med kompetanse innen fagfeltene pedagogikk, læringsteknologi, produksjon av digitale læringsressurser og digitale læringsarenaer.
- Planlegge og gjennomføre undervisningen: Veiledninger, erfaringsdeling og kurs innen utdanningsområdet
- NTNU Lærerende fellesskap: Åpent forum for undervisning for undervisning og forskning på utdanningsområdet
Seksjon for universitetspedagogikk (Uniped): Leverer tjenester til NTNU innenfor universitetspedagogikk, inkludert et to semesters program i pedagogisk kompetanse som brukes til ansettelse og opprykk.
- Utdanningsfaglig basiskompetanse: Informasjon om den første delen av Unipeds program innen pedagogisk kompetanse.
- Valgbare moduler: Liste over valgbare moduler som utgjør den andre delen av Unipeds program.
SALSA (StudentAktiv - Likeverdig - Synkron - Asynkron): Metodikk og verktøy som støtter planlegging av undervisningsøketer og hele emner og som understreker sammenheng mellom læringsmål og lærings-/vurderingsaktiviteter. Se SALSA-nettsiden for mer om metodikker, eksempler på læringsaktiviteter (f.eks. gruppearbeid, ferdighetstrening og selvstendig arbeid) og SALSA brett.
Sentre for fremragende utdanning (SFU) ved NTNU: NTNU er vertsinstitusjon for to SFU, som får støtte fra HK-Dir til videreutvikling av studier, utprøving av innovative læringsmetoder og spredning av kunnskap om utdanningskvalitet.
- SFU Engage: Senter for fremragende utdanning gjennom entreprenørskap (ressursside)
- SFU Excited: Sentre for fremragende IT utdanning
Skolelaboratoriet: NTNUs ressurs- og kompetansesenter for undervisning i realfag. Det tilbyr etter- og videreutdanning for realfaglærere i skolen.
BLINK Læringshub: Koordinerer praktisk støtte til utvikling av læring og undervisningsformer innen humaniora og samfunnsvitenskap ved NTNU.
Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (NSR): Senterets primære målsetning er å øke rekrutteringen til realfaglige og teknologiske utdanninger og yrker i Norge. Det har utviklet konkrete tiltak som skolene kan ta i bruk for å fremme kunnskap om realfag og teknologi, og som inspirerer elevene til å velge realfag.
Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (KURT), Universitet i Oslo
Centre for Engineering Education (CEE), Lunds Tekniska Högskola
Framtidens Utbildning, KTH (Royal Institute of Technology) i Stockholm
Lärande i STEM, KTH (Royal Institute of Technology) i Stockholm
Centre for Educational Development, Luleå Tekniske Universitet
Aalborg Centre for Problem Based Learning in Engineering Science and Sustainability, Aalborg Universitet
Centre for Educational Development, Aarhus Universitet
Teaching Academy, TU Delft
Teaching and Learning Portal, University College London
Retningslinjer og rammeverk
Nasjonale retningslinjer for ingeniørutdanning
'Euro-CASE Engineering Education Platform - Discourses on the Future of Engineering Education in Europe', Published by The European Council of Academies of Applied Sciences, Technologies and Engineering (Euro-CASE), 2020.
AACSB Business Accreditation Standards
Internasjonale nettverk
Worldwide CDIO (Conceive Design Implement Operate) Initiative
European Society for Engineering Education (SEFI)
Kommende frister og arrangementer
- Læringsfestivalen digital 2024, 19.-20. november 2024
- MNT 2025, Trondheim, 5.-6. mai 2025.
- 15. november: Åpning for innsending av abstract
- 13. januar: Deadline for innsending av abstract - mer informasjon kommer!
Nyheter
Les SEEDs nyhetsbrev fra september 2024
Hvor har SEED-laget vært?
- SEED på KTH og Aalborg universitet
- SEED ledet et workshop på SEFI 2024 i Lausanne, 2.-5. september
NTNU Seminarer og kurs
Webinarer om KI i arbeidslivet (FUS, FUI, SEED)
- Opportunities and applications of generative AI in the financial services, 6. des., 12-13. Teams.
- Delivering AI on a Sustainable National Critical Infrastructure, 18. des., 10-11. Teams.
- Webinarserie fra Pedagogisk Akademi
- Hver tredje fredag (08:30-09:00) med enkelte unntak
- Webinarserier fra Seksjon for Læringsstøtte
- Følg med på Innsida