Sesjoner - SDU
Skolelederkonferansen Skolen i digital utvikling
Sesjoner
Parallellsesjon 1
Onsdag 13. november, kl 14:15–16:00
Sesjon 1A
–Informasjon fra utstiller
(15 min.)
–Den digitale «verden» – et sted å flykte til, eller en arena for selvutvikling?
Frode Stenseng
Sosiale medier, gaming, og andre digitale plattformer opptar enorme mengder av tid i ungdommenes hverdag. Vi vet foreløpig lite om langtidseffektene av dette for kognisjon, læring, og fysisk og psykisk helse. Det som foreløpig fremstår klart er at måten man bruker disse mediene på, altså motivasjonen for å bruke dem, er viktigere enn selve tiden elevene bruker på dem.
I denne sesjonen vil det bli sett på ulike motiver for bruk av digitale plattformer, både sunne og usunne, inkludert ulike sider av virkelighetsflukt og psykologisk avhengighet, og diskutert hvordan dette innvirker på elevenes læring og livsmestring.
Frode Stenseng er professor i pedagogisk psykologi ved NTNU. I hovedsak har han forsket på motivasjon i ulike kontekster, som skole, jobb og fritid, særlig med fokus på motivasjon som lidenskap og eskapisme. Han har også forsket på sosial ekskludering og mobbing i skole og på sosiale plattformer, og betydningen av dette på psykisk helse og utvikling.
Sesjon 1B
–Informasjon fra utstiller
(15 min.)
–KI som lederverktøy i skolen
En praktisk tilnærming til hvordan KI kan brukes som verktøy for ledere i skole. Hvordan kan KI hjelpe oss til å spare tid i arbeidshverdagen? Kan det være et bidrag til kvalitet?
Hvordan kan vi som skoleledere bruke KI i vår arbeidshverdag? Hvordan kommer vi i gang? ChatGPT har kommet for fullt det siste året. Det brukes mer og mer blant elever og lærere, men har vi som skoleledere kommet i gang? Vi ser på muligheter og fallgruver i bruken av KI som lederverktøy. Perfekt for skoleledere som ønsker å utnytte teknologiens potensial for å forbedre sin hverdag.
Jannike Strugstad
Jannike Strugstad er Rektor ved Tonstad skole i Trondheim kommune.
Frode Strømsvik
Rektor, Åsheim skole, Trondheim kommune
Sesjon 1C
–Informasjon fra utstiller
(15 min.)
–Gaming og inkludering – Gaming som alternativ skolearena
En praktisk tilnærming til hvordan KI kan brukes som verktøy for ledere i skole. Hvordan kan KI hjelpe oss til å spare tid i arbeidshverdagen? Kan det være et bidrag til kvalitet?
I nesten hvert klasserom har vi elever som ikke deltar, sitter med hetten på eller rett og slett fyker ut av klasserommet. Jon Erik og Lars Peter har gjennom flere år brukt gaming i undervisningen for å nå barn og unge som ofte faller fra eller sliter i skolehverdagen. Med 9 av 10 elever i grunnskolen som gamer så er det viktig å vise aksept for denne type aktivitet og bruke det aktivt som et verktøy. I dette foredraget vil vi utforske hvordan du som skoleleder kan legge til rette for spill i undervisningen. Vi vil dele strategier og metoder for hvordan dine ansatte kan integrere spill på en måte som fremmer læring. Videre vil vi demonstrere hvordan spill kan hjelpe elever med å nå læringsmål som ellers kan virke uoppnåelige, og hvordan dette kan transformere både læringsopplevelsen og resultatene.
Jon Erik Lieberman
Høgskolelektor ved IKT & Læring ved Høgskolen i Østfold. Rådgiver digitalisering i Indre Østfold kommune og daglig leder av PedTek AS. Jon Erik har spesiell interesse for bruk av digitale verktøy i klasserom og barnehagen. Er også interessert i bruk av programmerbare roboter, 3D-printing og andre kreative verktøy.
Lars Peter Østrem
Lars Peter Østrem, har en Master i IKT i læring fra Høgskolen på Vestlandet. Han jobber deltid på Høgskolen i Østfold i en prosjektstilling rettet mot DeKomp, samtidig som han jobber som lektor ved Ytre Enebakk Skole. Gjennom arbeidet sitt i skolen har han hatt stort fokus på praktisk tilnærming av undervisning og bruk av spill i undervisningen. Han har hatt ulike roller ved Ytre Enebakk Skole, og har erfaring både som faglærer, kontaktlærer, IKT-ansvarlig og Inspektør ved skolen.
Har en særlig interesse for bruk av spill og e-sport i undervisningen, både i normalklasserommet og som et verktøy for å forebygge og arbeide med ufrivillig skolefravær.
Han har også jobbet i Interactive Norway, med salg og kursing i bruk av SMART Board og Prowise, som er interaktive digitale tavler.
Gjennom frivillig arbeid har han startet opp et av norges første E-sport lag for barn og unge og bidratt i opprettelsen og sittet i styret til Norges E-sportforbund. Dette har han trukket med seg inn i undervisning av både elever og høgskolestudenter.
Parallellsesjon 2
Torsdag 14. november, kl. 11:00–11:45
Sesjon 2A
–Å lede utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
Hvordan lede utviklingsarbeid i profesjonsfaglig digital kompetanse – PfDK?
Utdanningsdirektoratet viser støtte i komptansepakke om ledelse av PFDK-utvikling og pakke om arbeid med Kunstig intelligens i skolen.
Øystein Nilsen
Utdanningsdirektoratet
Torill Sommerlund
Utdanningsdirektoratet
Sesjon 2B
–Kunstig intelligens i utdanning – Hvordan legge til rette for en bevisst og meningsfull teknologisk transformasjon?
Mari-Ann Letnes
Skoleinnovasjon og skoleledelse endrer seg på grunn av avansert teknologi som kunstig intelligens, og mange faktorer påvirker integreringen av teknologi i skoler. Noen av disse faktorene er mangel på opplæring og lærernes samlede profesjonsfaglige digitale kompetanse. Skoleledelse er nøkkelen til bevist og meningsfull implementering av teknologi i skoler. Denne presentasjonen vil utforske hvordan kunstig intelligens kan integreres i utdanningssektoren. Den vil behandle hvordan KI som gjenstand, kunnskap, prosess og kraft kan transformere skolen og spesielt hvordan KI kan brukes for læring og undervisning. Videre vil den diskutere kompetanseutviklingsprosesser som må til når kunstig intelligens inkluderes i skolens profesjonsfellesskap. Målet er å vise hvordan KI kan forbedre både undervisning og administrasjon, og gi skoleledere verktøyene de trenger for å lede en vellykket teknologisk transformasjon.
Sesjon 2C
–Elevperspektivet, Elevorganisasjonen
Madelen Kloster
Madelen Kloster er leder av Elevorganisasjonen, og representerer 180 000 elever fra ungdomsskoler og videregående opplæring over hele landet. Hvilke utfordringer ser elevene når det kommer til digitalisering av skolen, og hvordan mener vi det kan bli omgjort til muligheter. Hva skal fremtidens sluttvurdering være i et mer og mer digitalt samfunn? Hvordan kan vi tilpasse skolen til hver enkelt elev ved hjelp av teknologi? Det legges også opp til diskusjon i salen om aktuelle problemstillinger da skolen stadig er i en digital endring.
(foto: Nikolai Sogn/EO)