Plenum - SDU
Skolelederkonferansen Skolen i digital utvikling
Plenum
Åpningsplenum
Onsdag 13. november, kl. 10:00
– Velkommen
– Åpning ved politisk ledelse
Statssekretær Sindre Lysø
Sindre Lysø er statssekretær i Kunnskapsdepartementet siden 2022. I perioden 2018-2022 var Lysø generalsekretær i Arbeidernes Ungdomsfylking (AUF). I perioden 2015-2019 var Lysø medlem av kommunestyret i Rygge. Han er utdannet siviløkonom fra Norges handelshøyskole.
– Hvordan teknologien påvirker og forandrer oss
Skjermbruksutvalget v/Robert Steen
Dokumentarfilmen “Ibelin” tok Norge og filmverdenen med storm da den ble lansert tidlig i 2024. Historien om muskelsyke Mats, som døde i en alder av 25 år etter “bare” å ha tilbragt et liv foran en skjerm har rørt en hel verden. Flere fylkeskommuner tok filmen inn som en del av Den kulturelle skolesekken, og deler av historien brukes både i samfunnsfag- og engelskundervisningen. Mats sin far – Robert Steen – kommer til årets konferanse for å snakke om hvordan teknologien påvirker og forandrer oss. Robert Steen har også ledet regjeringens skjermbruksutvalg, som leverer sin NOU den 1. november.
Robert har i 8 år sittet som finans- og helsebyråd i Oslo (Norges største skoleeier) med overordnet ansvar for digitaliseringen av hovedstaden. Før Robert gikk til politikken i 2015, satt han i 15 år som konserndirektør i mediaselskapet Schibstedt med et sentralt ansvar for den digitale transformasjonen fra et papir-avishus til et globalt anerkjent digitalt mediaselskap. I mars 2000 var Robert en del av en liten gruppe som lanserte finn.no i Norge – og hadde senere ansvaret for å eksportere konseptet til 36 land på alle verdens kontinenter.
Med sin bakgrunn kommer Robert Steen til vår konferanse for å dele sine erfaringer og sin kunnskap rundt temaet “Hvordan påvirker og forandrer teknologien oss”.
Plenum 2
Onsdag 13. november, kl. 11:35–13:45
– Digitale utfordringer krever også analoge "svar" – Laget rundt barnet - barn og unges "well-beeing"
Professor Øyvind Kvello
NTNU
Mer informasjon kommer.
– Digitalisering - sammen i ukjent landskap
Digitalisering generelt og kunstig intelligens spesielt fører til at skolen blir utsatt for nye problemstillinger og «gamle» blir forsterket.
Hvordan skal vi sammen håndtere utfordringene og mulighetene i en slik situasjon?
Morten Rosenkvist
Utdanningsdirektoratet
Plenum 3
Onsdag 13. november, kl. 16:15–17:00
– Sofaprat
Utvidet digitalisering bidrar til at den skolekonteksten læring skal foregå i, blir overskredet i tid og fysisk rom. Sosiale medier, algoritmenes inntog og KI bidrar til at elevenes læringsmiljø i stadig større grad blir preget av erfaringer fra en digitalisert livsverden. Samtidig er skolehverdagen preget av uforutsigbarhet og uforutsette hendelser. En dypere forståelse av hvordan skolen skal bidra til utdanning og danning i en slik kompleksitet krever at flere perspektiver møtes. I sofapraten vil vi derfor la stemmene fra elev og rektor møte synspunkter fra forskning, lærerutdanning og Utdanningsdirektorat.
Innledning:
Dosent Carl Fredrik Dons, NTNU
Sofapanel:
- Fasilitator: Carl Fredrik Dons, dosent, NTNU
- Forsker: Siv Gamlem, professor, Høgskulen i Volda
- Skoleleder: Lin Marie Holvik, rektor, Thor Heyerdal videregående skole
- Lærerutdanner: Mari-Ann Letnes, førsteamanuensis, Institutt for lærerutdanning, NTNU
- Elevstemme: Madelen Kloster, leder, Elevorganisasjonen
- Utdanningsdirektoratet: Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet
Plenum 4
Torsdag 14. november, kl. 08:45–10:30
– Hvordan kan skjermbruk utfordre barns utvikling
Barenombud Mina Gerhardsen
Mina Gerhardsen tiltrådte som barneombud høsten 2024. Hun har tidligere erfaring fra blant annet politikk, journalistikk og organisasjonsarbeid. Engasjementet for forebygging har vært en rød tråd gjennom hele hennes karriere.
– Digital og KI-assistert vurdering og tilbakemelding: Perspektiver fra lærere og elever
Professor Siv Gamlem
Digital teknologi og Kunstig intelligens (KI) er blitt en sentral del i skolen. Derfor blir det viktig å undersøke erfaringer i lærernes og elevenes vurderingspraksis. Tilbakemelding er en avgjørende komponent for å fremme elevenes læring. Tidligere forskning har bekreftet at når elever får tilbakemeldinger av høy kvalitet, letter det ikke bare læringsprosessen, men styrker også deres evne til å vurdere og reflektere over arbeidet sitt. Integreringen av underveisvurdering i undervisningspraksis har potensial til å inspirere elevenes læringsprosesser, informere om kvaliteter ved arbeid og prosesser, og å bygge tillit til deres evner til å lykkes. Digital teknologi har forbedret tilgjengeligheten og effektiviteten til vurderingsarbeid, men den har samtidig skapt noen barrierer. Professor Gamlem samler i denne presentasjonen empiriske perspektiver angående hvordan lærere og elever oppfatter og erfarer digital vurdering. Videre ser hun på hvordan KI og KI-skapt tilbakemelding gjør det mulig å styrke deres undervisnings-, lærings- og vurderingsarbeid.
– KI og Digitalisering i skolen – hva kan vi lese ut av de siste 10 års forskning?
Professor Øystein Gilje
KI sine utfordringer og muligheter for undervisning og læring forsterker digital teknologi sin rolle som kilde, verktøy, læringspartner og veileder. I denne presentasjonen ser Øystein Gilje nærmere på de siste 10 årene med forskning om digitalisering og KI, med særlig vekt på generativ KI. Hvordan passer rammeverk om digital kompetanse dagens praksis i klasserommet, og hvordan bør skoleledere gå fram for å bygge profesjonsfellesskap i skoler der alle elever arbeider med egen digital enhet.
Professor Øystein Gilje ved UiO har arbeidet i 20 år med teknologi og læring, og leder for tiden prosjektet Læring i algoritmenes tidsalder, som ser nærmere på bruken av chatbots ulike roller og funksjoner i skolen. Han har tidligere ledet prosjekter om læremidler og digitale verktøy (Ark&App og GEPP), samt innovasjonsprosjekter om multimodalitet og vurdering.
Plenum 5
Torsdag 14. november, kl. 12:15–13:45
– The Digital Generation – Insights into children and young people’s everyday digital lives and the importance of the digital ecosystem
Professor Halla Bjørk Hollmarsdottir
Professor Halla B. Holmarsdottir ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet ledet forskningsprosjektet DigiGen fra 2019-2022.
I DigiGen undersøkte forskere fra hele Europa hvordan pågående digitalisering og teknologiutvikling påvirker barn og unges liv. Det ble utviklet kunnskap om hvordan og på hvilke måter unges hverdagsliv kan påvirkes positivt av ny teknologi, men så også på mulige utfordringer denne teknologien gir i utdanning, familieliv, vennerelasjoner, fritid og sosial deltagelse.
"Den digitale generasjonen" er den generasjonen av unge som aldri har opplevd en verden uten internett, smarttelefoner og sosiale medier.
Snakk!
På bakgrunn av data fra DigiGen, har Tenk, som er skoleavdelingen til Faktisk.no, utviklet Snakk! Snakk! tilbyr kunnskap om barn og unges digitale liv og gir verktøy som legger til rette for refleksjon og samtale rundt dette.Snakk! består av tre ulike informasjonsvideoer, tilhørende samtalekort og et brettspill under utvikling.Innholdet retter seg hovedsakelig mot barn og unge mellom 10 og 14 år, men kan også passe til både eldre og yngre aldersgrupper. Les mer og sjekk ut Snakk! (tenk.faktisk.no)
Åpent tilgjengelig bokutgivelse
Les boka Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People (springer.com).
– Digitalisering, skoleledelse og samfunnsutvikling
Rektor Lin Marie Holvik
Norske lærere har vært et modig folkeferd i arbeidet med digitaliseringen av klasserommet. De har prøvd og feilet og stått på videre. Ideen har vært at all form for digitalisering er verktøy som skal støtte læring. Så feier en ny type intelligens innover klasserommene og vi vakler. Hva nå? Dessuten sies det at det er massiv digitalisering som skal sikre velferdsstaten. Og da snakker vi om KI på alle nivå. Jeg tenker at vi skoleledere har en unik mulighet her. Tenker du det samme?
Lin Marie Holvik har en master i organisasjon og ledelse og er rektor ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik.