Trivsel, utforsking, lek og læring – Forskning – Institutt for lærerutdanning
TULL: Trivsel, utforsking, lek og læring
Forskningsgruppen TULL – Trivsel, utforskning, lek og læring – ble etablert høsten 2019. Deltakerne i gruppa har ulik bakgrunn, blant annet fra pedagogikk, spesialpedagogikk, estetiske fag og sosiologi, men har en felles interesse for barns mangefasetterte liv i barnehage og skole. Vi er særlig opptatt av ulike pedagogiske praksiser og hvordan barn trives, utforsker, leker og lærer, for eksempel har vi et prosjekt om barns overgang fra barnehage til skole. Forskningsmiljøet er ledende på forskning om barns lek og vilkår for denne.
Sentrale problemstillinger i TULLs forskning er knyttet til tema som samarbeid mellom skole og barnehage, pedagogiske praksiser, barns lek i skolen, utforskende og lekbasert pedagogikk, barns opplevelse av sitt skoleliv, trivsel, læreplananalyser, foreldres erfaringer av barns skolestart.
Prosjekt (pågående)
Forskningsgruppen springer ut av prosjektet «Bedre skolestart for alle – et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune». Det er et innovasjonsprosjekt i offentlig sektor finansiert av Norges forskningsråd (tildelt våren 2020). Forskningsgruppa er i gang med siste runde datainnsamling og analyser i NFR-prosjektet. Det overordnede målet for forskningen er å danne kunnskapsgrunnlag for utvikling av en pedagogisk praksis som kan skape en trygg og god skolestart for alle barn.
Publikasjoner (utvalgte)
2023
Lyngseth, E. J. & Schanke, T. & Smeby, K. W. (2023). Erfaringer med å være foreldre til de eldste barna i barnehagebarna (s. 181-206). I Øksnes, M & Schanke, T. (Red.). Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm akademisk.
Sundsdal, E., Øksnes, M. & Schanke, T. (2023). Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen (s. 25-50). I Øksnes, M & Schanke, T. (Red.). Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm akademisk.
Øksnes, M. & Schanke, T. (2023). Eldst i barnehagen – i spennet mellom her og nå og fremtid (s. 11-24). I Øksnes, M & Schanke, T. (Red.). Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm akademisk.
Øksnes, M., Smeby, K.W., Olaussen, I.O., Lyngseth, E. J. & Rotli, I.T. (2023). Forståelser av forberedelse til (skole)livet (s. 207-232). I Øksnes, M & Schanke, T. (Red.). Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm akademisk.
2022
Schanke, T. og Øksnes, M. (2022). Lek som deltakelse i skolehverdagen. Nordic Studies in Education, 42(4), 361–375. https://doi.org/10.23865/nse.v42.3743
Sundsdal, E. & Øksnes, M. (2022). Skolen - et sted å leke? I: Schaanning, E. & Aagre, W. (Red.). Skolens mening. Femti år etter Nils Christies Hvis skolen ikke fantes. Universitetsforlaget.
Leder av forskningsgruppe
Medlemmer i forskningsgruppe
-
Hanne Alterhaug Universitetslektor i pedagogikk
73559744 +4790760828 hanne.alterhaug@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Artëm Ingmar Benediktsson Postdoktor
artem.i.benediktsson@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Kristine Warhuus Smeby, førsteamanuensis Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
-
Else Johansen Lyngseth, førstelektor Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
-
Gunilla Elisabeth Eide Isaksen Universitetslektor
gunilla.e.isaksen@ntnu.no Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking -
Maja Reinåmo Olsson Førsteamanuensis i pedagogikk
maja.r.olsson@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Ingrid Torgersen Rotli Stipendiat i pedagogikk/Universitetslektor
ingrid.t.rotli@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Tuva Schanke Førsteamanuensis
73590287 +4741651921 tuva.schanke@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Guro Strømsøe, stipendiat Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
-
Einar Sundsdal Førsteamanuensis
73412495 einar.sundsdal@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Ingvild Olsen Olaussen, førsteamanuensis i drama teater Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
Eksterne medlemmer i forskningsgruppe
- Helena Ackesjö, Linnéuniversitetet
- Kim Rasmussen, Roskilde universitet
- Johanne Rimul, høgskolelektor / ph.d.-stipendiat, Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
- Trine Lund Tverå, seniorrådgiver, Statped