TULL: Trivsel, utforsking, lek og læring

Forskning – Institutt for lærerutdanning

TULL: Trivsel, utforsking, lek og læring

Barn som leker. Strekker og bøyer seg. Foto

Forskningsgruppen TULL – Trivsel, utforskning, lek og læring – ble etablert høsten 2019. Deltakerne i gruppa har ulik bakgrunn, blant annet fra pedagogikk, spesialpedagogikk, estetiske fag og sosiologi, men har en felles interesse for barns mangefasetterte liv i barnehage og skole. Vi er særlig opptatt av ulike pedagogiske praksiser og hvordan barn trives, utforsker, leker og lærer, for eksempel har vi et prosjekt om barns overgang fra barnehage til skole. Forskningsmiljøet er ledende på forskning om barns lek og vilkår for denne.

Sentrale problemstillinger i TULLs forskning er knyttet til tema som samarbeid mellom skole og barnehage, pedagogiske praksiser, barns lek i skolen, utforskende og lekbasert pedagogikk, barns opplevelse av sitt skoleliv, trivsel, læreplananalyser, foreldres erfaringer av barns skolestart.

Prosjekt (pågående)

Forskningsgruppen springer ut av prosjektet «Bedre skolestart for alle – et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune». Det er et innovasjonsprosjekt i offentlig sektor finansiert av Norges forskningsråd (tildelt våren 2020). Forskningsgruppa er i gang med siste runde datainnsamling og analyser i NFR-prosjektet. Det overordnede målet for forskningen er å danne kunnskapsgrunnlag for utvikling av en pedagogisk praksis som kan skape en trygg og god skolestart for alle barn.

Publikasjoner (utvalgte)

2023

Lyngseth, E. J. & Schanke, T. & Smeby, K. W. (2023). Erfaringer med å være foreldre til de eldste barna i barnehagebarna (s. 181-206). I Øksnes, M & Schanke, T. (Red.). Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm akademisk.

Sundsdal, E., Øksnes, M. & Schanke, T. (2023). Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen (s. 25-50). I Øksnes, M & Schanke, T. (Red.). Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm akademisk.

Øksnes, M. & Schanke, T. (2023). Eldst i barnehagen – i spennet mellom her og nå og fremtid (s. 11-24). I Øksnes, M & Schanke, T. (Red.). Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm akademisk.

Øksnes, M., Smeby, K.W., Olaussen, I.O., Lyngseth, E. J. & Rotli, I.T. (2023). Forståelser av forberedelse til (skole)livet (s. 207-232). I Øksnes, M & Schanke, T. (Red.). Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm akademisk.

2022

Schanke, T. og Øksnes, M. (2022). Lek som deltakelse i skolehverdagen. Nordic Studies in Education, 42(4), 361–375. https://doi.org/10.23865/nse.v42.3743

Sundsdal, E. & Øksnes, M. (2022). Skolen - et sted å leke? I: Schaanning, E. & Aagre, W. (Red.). Skolens mening. Femti år etter Nils Christies Hvis skolen ikke fantes. Universitetsforlaget.

Eksterne medlemmer i forskningsgruppe