Gunilla Elisabeth Eide Isaksen
Om
Arbeidsområde: Gunilla Eide Isaksen har vært ansatt på ILU NTNU siden 2018, og jobber nå ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning, Skrivesentret. Gunilla jobber med å fremme og utvikle arbeidet med språk i barnehagen. Hun har tidligere vært tilknyttet pedagogikkseksjonen ved NTNU og Høgskulen i Volda hvor hun har undervist på barnehage- og lærerutdanningene.
Kompetanse: Gunilla er utdannet lektor med master i pedagogikk, retning førskolepedagogikk fra 2017. Temaet for masteroppgaven løfter fram minoritetsforeldres tanker og fortellinger rundt hva de mener er viktig for at deres barn skal bli inkludert i det norske samfunnet. Oppgaven sentreres i et teoretisk rammeverk med fokus på anerkjennelse, relasjoner og makt.
Interesser: Gunilla er spesielt interessert i tematikk som demokrati, mangfold, sosial ulikhet og lekens vilkår i barnehage og skole, samt barns opplevelser i overgangen mellom barnehage og skole. Hun er særlig opptatt av å få frem barn og foreldres perspektiver.
Bakgrunn: Gunilla er utdannet førskolelærer med 18 års erfaring som pedagogisk leder og spesialpedagog i barnehagen. Hun har vært engasjert i ulike utviklingsarbeid både med personal, foreldre og barn, som for eksempel Grønn barneby, prosjekt knyttet til Lyttende pedagogikk og Barnesamtaler. I de fleste årene av sin praksis har Gunilla vært praksislærer for studenter fra Dronning Mauds minnes høyskole for barnehagelærerutdanning.
Publikasjoner
2023
-
Corral-Granados, Anabel ;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia;
Isaksen, Gunilla Elisabeth Eide.
(2023)
A study on Children perceptions of social exclusion and the structural drivers of discrimination in Norwegian elementary schools.
Children and Youth Services Review
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Norderhus, Ragnhild Røe;
Isaksen, Gunilla Eide;
Øksnes, Maria.
(2022)
«Det var egentlig ikke lov, men det var artig!» Røff lek i generasjoner.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Isaksen, Gunilla Eide;
Norderhus, Ragnhild Røe;
Øksnes, Maria.
(2021)
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Corral-Granados, Anabel ;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia;
Isaksen, Gunilla Elisabeth Eide.
(2023)
A study on Children perceptions of social exclusion and the structural drivers of discrimination in Norwegian elementary schools.
Children and Youth Services Review
Vitenskapelig artikkel
-
Norderhus, Ragnhild Røe;
Isaksen, Gunilla Eide;
Øksnes, Maria.
(2022)
«Det var egentlig ikke lov, men det var artig!» Røff lek i generasjoner.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
-
Isaksen, Gunilla Eide;
Norderhus, Ragnhild Røe;
Øksnes, Maria.
(2021)
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragIsaksen, Gunilla Elisabeth Eide; Norderhus, Ragnhild Røe; Øksnes, Maria. (2023) “It wasn’t really allowed, but it was fun!” Rough play for generations . Høgskulen på Vestlandet BIN-Norden 2023 Conference "Child-Cultures: Landscapes for play, art, and explorations" , Bergen 2023-05-10 - 2023-05-11 2023-05-10 - 2023-05-11
-
Vitenskapelig foredragØksnes, Maria; Isaksen, Gunilla Elisabeth Eide; Norderhus, Ragnhild Røe. (2023) Lek i barndommen – før og nå. Telhaugseminaret 2023-09-27 -
2022
-
Vitenskapelig foredragIsaksen, Gunilla Eide; Norderhus, Ragnhild Røe. (2022) Recess. NERA 2022 , Reykjavik university 2022-06-01 - 2022-06-03
-
Vitenskapelig foredragIsaksen, Gunilla Eide; Sandø, Heidi. (2022) Digital tools as a pedagogical way of working in Norwegian kindergartens. NERA 2022 , Reykjavik university 2022-06-01 -
-
Faglig foredragIsaksen, Gunilla Eide; Sandø, Heidi. (2022) Språkarbeid i et inkluderingsperspektiv. Planleggingsdag 2022-06-23 - 2022-06-23
2021
-
Vitenskapelig foredragØksnes, Maria; Norderhus, Ragnhild Røe; Isaksen, Gunilla Eide. (2021) Erfaringer fra lek i barndommen - en generasjonsstudie. Fagseksjon for pedagogikk, Insituttt for lærerutdanning, NTNU Faglig lunsj , Trondheim 2021-11-01 - 2021-11-01
-
Vitenskapelig foredragIsaksen, Gunilla Eide; Norderhus, Ragnhild Røe. (2021) Childhood play experiences of different generations in Norway. Universidad Autónoma de Madrid, Spain 28th ICCP World Conference on Play 2021-07-08 - 2021-07-09