Språklig mangfold i skole og samfunn – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Språklig mangfold i skole og samfunn
Skolen og samfunnet kjennetegnes av et stadig økende språklig mangfold. Hvordan dette arter seg og forstås – av den enkelte, i skolens policy og praksis, og i samfunnet for øvrig – er spørsmål som opptar forskningsgruppa «Språklig mangfold i skole og samfunn». Vi plasserer oss innafor sosiokulturell lingvistikk og jobber kvalitativt og praksisnært. Vi har interesser innafor et bredt spekter av forskningsfelt og -temaer, blant annet språkideologier, språkpolicy, språkplanlegging, interkulturell kommunikasjon, transspråking, norsk som andrespråk, språklig bevissthet, flerspråklige skrivepraksiser, samtaler i flerspråklige klasserom og språkdidaktikk for øvrig.
Forskningsgruppas mål er å bidra til teori- og metodeutvikling, og/eller med anvendt/didaktisk kunnskap.
Eksempler på pågående prosjekter
- Language, Integration and Media (LIM) – 2017-2020
- Literacy and disciplinarity in school and working life (2016 –). ILU, NTNU
- Functional Writing in Primary School – The FUS Project
- Developing Early Foreign Language Learning and Teaching in the Nordic/Baltic Context
- Samveiledning – utprøving av nye veiledningsformer på master i grunnskolelæreutdanninga
- Alfabetisering for nyankomne minoritetselever med lite skolebakgrunn og svake skriftspråklige ferdigheter
Avslutta prosjekter
- Flerspråklige ungdommer som skrivere på skolen og i fritiden, 2015-2018
- ChilCa: Children and Catastrophes in Fictional Narratives – 2017-2019
- Coming of Age in Exile (CAGE) – 2016-2019
- Learning Spaces for Inclusion and Social Justice. Success Stories from Immigrant Students and Four Nordic School Communities
- A microcomparative study of 'doubling' in dialects of Meeteilon and Norwegian as a case of syntactic variation. Project under Indo-Norwegian Cooperation Programme (SIU), 2015-2017.
- Linguistic Complexity in the Individual and Society (LCIS)
- Norsk språkhistorie (NSH)
Forskningsgruppa er sammensatt av tilsatte ved norskseksjonen ved Institutt for lærerutdanning (NTNU), Institutt for språk og litteratur (NTNU), Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (Universitetet i Oslo) og Institutt for språk og litteratur (Universitetet i Sørøst-Norge).
Samarbeidspartnere
-
Språklig endring og variasjon i samfunn og utdanning, forskningsgruppe ved Universitetet i Sørøst-Norge
Medlemmer i forskningsgruppe
-
Unni Soltun Andreassen Stipendiat i norskdidaktikk
+4797080644 unni.s.andreassen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Signe Rix Berthelin Førsteamanuensis i norskdidaktikk
+4794297911 signe.rix.berthelin@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Stian Hårstad Professor
+4741215334 stian.haarstad@ntnu.no Institutt for språk og litteratur -
Cecilie Slinning Knudsen Stipendiat
73412467 cecilie.s.knudsen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Mari Nygård Professor i norskdidaktikk
73412782 +4791858432 mari.nygard@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Joke Dewilde, førsteamanuensis i flerspråklighet i utdanning
- Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Heike Speitz, professor i språkdidaktikk
- Institutt for språk og litteratur, Universitetet i Sørøst-Norge