Cecilie Slinning Knudsen
Om
Fra 2023 til 2027 er jeg stipendiat og dermed i permisjon fra min stilling som universitetslektor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning.
Gjennom ph.d.-prosjektet søker jeg å finne ut hvilken kunnskap og hvilke ferdigheter lærere trenger for å gjennomføre effektiv lese- og skriveopplæring i første klasse, som også innebærer å avdekke tidlige tegn på lese- og skrivevansker. Læreres ferdigheter i fonologi og kunnskaper om forholdet mellom et språks fonologi og ortografi, er ei forutsetning for høy kvalitet i ei effektiv lese- og skriveopplæring. Hensikten med prosjektet er å få innsikt i hvilke ferdigheter som finnes hos lærerstudenter og lærere, og hvilke ferdigheter som trengs. På den måten håper jeg å bidra til et innhold i lærerutdanninga som gjør studentene rustet til å gi den første lese- og skriveopplæringa.
For å forsøke å finne noen svar på status og årsaker i den norske skolen, skal jeg benytte meg av to metoder: survey og observasjon av lærersamtaler
Jeg er utdannet master i lingvistikk fra NTNU, med en bachelor i språk med engelsk og nordisk fra Høgskolen i Volda. I tillegg har jeg videreutdannet meg innen norsk som andrespråk ved NTNU.
Faglige interesser:
- Språk
- Den første lese- og skriveopplæringa
- Lese- og skrivevansker
- Andrespråkstilegnelse
- Fonologi
- Uttaleundervisning
- Språklig bevissthet og formfokusert undervisning
Medlem av forskningsgruppene Språklig mangfold i skole og samfunn og GrammaKIKK
Pågående prosjekter
Fonologi i lærerutdanningen
Tidligere prosjekter:
"Ti tips til hvordan du kan støtte språklæring" - tips både til kollegaer av de som lærer seg norsk, og de som skal lære seg norsk. Under utvikling. http://www.uttale.no/tips.html I samarbeid med Tormod Aagaard og IIK
http://www.uttale.no - en ressursbank for lærere og studenter i arbeidet med norsk uttale (under utvikling).
Konsulent for uttaledelen i læreboka 'God i norsk' (Berg & Hofset 2017) https://www.haugenbok.no/Skoleboeker/Smaaskolen/God-i-norsk/I9788203401367
Populærvitenskapelig formidling
Meningsdrevet uttaleundervisning i andrespråksklasserommet - Språkprat
Hva er egentlig forskjellen mellom u og y? - Språkprat
Blogg om uttaleundervisning - uttale.no
Særpreg i norsk språk - video for ndla.no
Masteroppgave (2013)
Publikasjoner
2023
-
Riksem, Brita Ramsevik;
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2023)
«Ikke så kjedelig som jeg trodde»: Mogelegheiter og utfordringar ved ei utforskande tilnærming til grammatikk for lærarstudentar.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2022)
Andrespråksfonologi og uttaleundervisning.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
2020
-
Knudsen, Cecilie Slinning;
Husby, Olaf Anders.
(2020)
Uttaleundervisning
Fra teoretisk innsikt til praktisk anvendelse i klasserommet.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
2019
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2019)
Bevisstgjøring i uttaleundervisning: Teori møter praksis.
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk
Populærvitenskapelig artikkel
2018
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2018)
"Hva tenker norsklærere om uttaleundervisning?".
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Helgå, Heidi Borghild;
Husby, Olaf Anders;
Hveding, Lena;
Knudsen, Cecilie Slinning;
Langfjæran, Hege.
(2018)
Arbeidsbok
Norwegian on the Web 2.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
2017
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2017)
Meningsdrevet uttaleundervisning i andrespråksklasserommet.
Nettsider (opplysningsmateriale)
2014
-
Borthen, Kaja;
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2014)
Semantiske og pragmatiske aspekter ved trykklett visst :.
NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Riksem, Brita Ramsevik;
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2023)
«Ikke så kjedelig som jeg trodde»: Mogelegheiter og utfordringar ved ei utforskande tilnærming til grammatikk for lærarstudentar.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2019)
Bevisstgjøring i uttaleundervisning: Teori møter praksis.
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk
Populærvitenskapelig artikkel
-
Borthen, Kaja;
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2014)
Semantiske og pragmatiske aspekter ved trykklett visst :.
NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Knudsen, Cecilie Slinning;
Husby, Olaf Anders.
(2020)
Uttaleundervisning
Fra teoretisk innsikt til praktisk anvendelse i klasserommet.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
-
Helgå, Heidi Borghild;
Husby, Olaf Anders;
Hveding, Lena;
Knudsen, Cecilie Slinning;
Langfjæran, Hege.
(2018)
Arbeidsbok
Norwegian on the Web 2.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2022)
Andrespråksfonologi og uttaleundervisning.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
INFORMASJONSMATR
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2018)
"Hva tenker norsklærere om uttaleundervisning?".
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Knudsen, Cecilie Slinning.
(2017)
Meningsdrevet uttaleundervisning i andrespråksklasserommet.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
- Universitetslektor ved NTNU, 2016 -
- Norsk 1 (1 - 7) MGLU1101 1-7
- Norsk 1 (KfK) LVUT8004
- Norsk 2 SKOLE6008
- Andrespråkspedagogikk 1 (KfK) LVUT8119
- Norsk for utlendinger: Kortkurs, sommerkurs, Trinn 1, Trinn 2, Trinn 3.
- Norsk som andrespråk: NORD2313 - Uttaleundervisning, NORD2315 - Tverrspråklige emner, NORD6012 & NORD6013 - Flerspråklighet og litterære kulturmøter 2, NORD2316 - Norsk som andrespråk: Et sosiolingvistisk perspektiv
- Lektor i norsk for fremmedspråklige ved Ålesund Voksenopplæring, 2014 - 2016
- Kveldskurs i norsk som andrespråk (BKA) hos AOF, 2015 - 2016
- IFUS (Norsk for fremmedspråklige) 2013-14
- Læringsassistent masteremne fonologi - høst 2012 & 2013
- Diverse vikariat, Norsk for fremmedspråklige
Veiledning
Veiledning
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragKnudsen, Cecilie Slinning; Solheim, Oddny Judith. (2024) Et øre for detaljene - Lærerstudenters kunnskap om fonologisk bevissthet og dens rolle i den første lese- og skriveopplæringa. Skriv! Les! , Stavanger 2024-05-06 - 2024-05-08
-
Vitenskapelig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2024) Hensiktsmessig terminologibruk om fonologi i skole og lærerutdanning . MoNS: Møter om norsk språk , UiO 2024-11-27 - 2024-11-27
2023
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2023) Teachers’ knowledge about basic language constructs in phonology. New perspectives of L1 grammar in teaching 2023-05-22 - 2023-05-24
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2023) Fonologiens plass i lærerutdanningen. GRADIMO-nettverksmøte 2023-05-02 - 2023-05-04
2022
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2022) Andrespråksfonologi. Høgskulen på Vestlandet Forelesning , Bergen 2022-04-20 - 2022-04-20
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2022) Uttaleundervisning - fra teoretisk kunnskap til praktisk anvendels. Kongsgård skolesenter Etterutdanningskurs for lærere , Kristiansand (digitalt) 2022-03-03 - 2022-03-03
-
Vitenskapelig foredragRiksem, Brita Ramsevik; Knudsen, Cecilie Slinning. (2022) «ikke så kjedelig som jeg trodde» Mogelegheiter og utfordringar ved induktiv tilnærming til grammatikkundervising for lærarstudentar . Gradimo Gradimo-nettverksmøte 2022-05-10 - 2022-05-12
2021
-
Programdeltagelse
2019
-
Populærvitenskapelig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2019) Uttaleundervisning. Etterutdanningskurs for lærere i videregående skole. Rogaland fylkeskommune Seminar , Stavanger 2019-02-13 - 2019-02-13
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2019) Explaining hypercorrection in second language acquisition. Universitetet i Kiel NordAc3 , Kiel 2019-03-21 - 2019-03-21
2018
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Fylkesmannen i Troms Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa (Troms fylke) , Tromsø 2018-10-15 - 2018-10-15
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Fylkesmannen i Buskerud Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa (Buskerud) , Tyrifjorden 2018-08-15 - 2018-08-15
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Orkdal voksenopplæring Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa (Orkdal) , Orkdal 2018-08-17 - 2018-08-17
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Os kommune Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa (Os kommune) , Os 2018-08-14 - 2018-08-14
-
Vitenskapelig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2018) Hyperkorreksjon i andrespråk – teoretiske funn og didaktisk anvendelse. Universitetet i Oslo NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring , Oslo 2018-10-12 - 2018-10-12
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2018) Uttaleundervisning. Fylkesmannen i Trøndelag Regionsamling for lærere og ledere i voksenopplæringa (Trøndelag) , Hell 2018-11-06 - 2018-11-06
2017
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2017) Bevisstgjøring og automatisering av nye lydkategorier og lydkontraster. Kompetanse Norge Norskkonferansen 2017 , Oslo 2017-04-05 - 2017-04-05
-
Faglig foredragKnudsen, Cecilie Slinning. (2017) Uttaleundervisning. Fylkesmannen i Møre og Romsdal Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa , Molde 2017-10-25 - 2017-10-25
2014
-
Vitenskapelig foredragBorthen, Kaja; Knudsen, Cecilie Slinning. (2014) 'Visst' er visst en evidensmarkør. Institutt for språk og litteratur Språkdagen ved HF 2014 , Dragvoll, Trondheim 2014-02-06 - 2014-02-06
2013
-
Vitenskapelig foredragBerthelin, Signe Rix; Borthen, Kaja; Knudsen, Cecilie Slinning. (2013) Midtstillet 'jo' - semantiske og pragmatiske aspekter. Universitetet i Oslo Møter om norsk språk (MONS) , Oslo 2013-11-21 - 2013-11-23
-
Vitenskapelig foredragKnudsen, Cecilie Slinning; Borthen, Kaja; Berthelin, Signe Rix. (2013) Semantiske og pragmatiske aspekter ved midtstilt/etterhengt 'visst'. Universitetet i Oslo Møter om norsk språk (MONS) , Oslo 2013-11-21 - 2013-11-23
-
Vitenskapelig foredragBorthen, Kaja; Berthelin, Signe Rix; Knudsen, Cecilie Slinning. (2013) Report from a research project on Norwegian pragmatic particles. Faggruppa for språk, ISL Språkseminar ISL , Dragvoll, NTNU 2013-09-16 - 2013-09-16