Om – DigSkole – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Om DigSkole
Om DigSkole
Skolebasert og kollektiv kompetanseutvikling, der flere lærere fra samme skole er involvert, påvirker praksisen i større grad enn individuelle tiltak og korte kurs. Derfor planlegges kompetanseutvikling lokalt for at den best mulig er tilpasset de lokale behovene. For å skape den forankringen som er nødvendig, er beslutninger og prioriteringer om kompetanseutvikling flyttet nærmere dem som skal gjennomføre tiltaket.
DigSkole skal bidra til å gjøre utviklingsarbeidet mer forutsigbart og langsiktig for både skoleeier ved Trøndelag sørvest og NTNU ILU. Utviklingsarbeidet skal bygge på utfordringer med digitalisering i skolene i kommunen, og føre til bedre læring for elevene. Formålet med DigSkole Trøndelag sørvest/NTNU er å legge til rette for en utstrakt inkludering av profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) på tvers av skolenes praksis i regionen
DigSkole har fokus på
- Systematisk kompetanseutvikling når det gjelder bruk av digital teknologi i pedagogisk praksis
- Inkludering av profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)
- Legge til rette for elevers grunnleggende digitale ferdigheter – arbeide systematisk med lærer som rollemodell
- Bruke en engasjert ressursperson fra skolen som ressurslærer i prosjektet
- Kompetansebygging innen digital teknologi ved lærerutdanningen NTNU
- Følgeforskning med bruk av aksjonsforskning med ansatte, elever og forskere fra NTNU
DigSkole er et omfattende prosjekt som inkluderer 5 prosjektfaser disse er: (I) Situasjonsanalyse og utvikling av DigSkole-Online (II) kompetanseutvikling ved regionens 36 skoler med utgangspunkt i DigSkole-Online, (III) erfaringsdeling, (IV) Seminarer for lokalt læreplanarbeid ved den enkelte skole og (V) regional erfaringskonferanse.
Pilotskoler skole A, B og C
- Knarrlagsund oppvekstsenter 1–7
- Rindal skole 1–10
- Skaun ungdomsskole 8–10
Situasjonsanalyse
- Spørreundersøkelse til ansatte om deres erfaring med bruk av digital teknologi i undervisningen
- Elevundersøkelse om deres erfaring med bruk av digital teknologi i undervisningen og på fritiden
- Heldags oppstartsseminar for alle ansatte i skolen - kickstart
- Presentasjon for ansatte og et utvalg elever
Utvikling av DigSkole-Online
Prosjektgruppe med lærerne fra de tre pilotskolene, samt fagpersoner fra NTNU skal sammen utvikle et modulbasert nettkurs. Dette nettkurset skal legge til rette for en innføring i hvordan nye teknologier og digitale tjenester endrer måten vi underviser og lærer på. Samtidig som den inneholder diskuterer hvordan nye teknologier og endrer utdanningssektoren og arbeidsmarkedet. Nettkurset skal legge til rette for utprøving i egen undervisning og det hele knyttes til innføringen av Fagfornyelsen. Nøkkelpersoner er ledelsen ved de tre pilotskolene, ressurslærere og NTNU. Ressurslærer beregnes i forhold til kommunens elevtall og disse ressurslærere er også med i neste klynge av skoler.
Kompetanseutvikling i alle skolene i regionen med utgangspunkt i DigSkole-Online
Tre semester per skole etter følgende plan:
- Høst 2021- høst 2022 Pilotskoler gjennomfører (3 stk)
- Høst 2023- høst 2024 Klynge 2 gjennomfører (9 stk)
- Høst 2025 -høst 2026 Klynge 3 gjennomfører (24 stk)
Innebygd i DigSkole-Online ligger utprøving og bruk av digital teknologi i egen undervisning med egne elever og sette dette i sammenheng med Fagfornyelsen.
Erfaringsdeling og refleksjon
- Erfaringsdeling 1 vår 2023 etter pilot med 3 skoler DigSkole-Online v 1.0
- Erfaringsdeling 2 vår 2025 etter klynge 2 med 9 skoler DigSkole-Online v 1.1
- Erfaringsdeling 3 vår 2027 etter klynge 3 med 24 skoler DigSkole-Online v 1.2
Lærerne skal skrive multimodale prosjektlogger hvor de reflekterer over undervisning med bruk av ny teknologi sett i sammenheng med: fagfornyelsen, elevaktive læringsformer, elevmedvirkning og refleksjon over økt læringskvalitet. Etter hver av de tre periode vil det bli avholdt et seminar; disse vil inneholde praksisfortellinger erfaringsdeling og refleksjon
Seminarer for lokalt læreplanarbeid ved den enkelte skole
Lokal forankring skal sikre en videreutvikling av skolens praksiser gjennom lokalt arbeid med Fagfornyelsen og revisjon av skolens plandokumenter for å sikre systematisk arbeid med PfDK samt digitalt perspektiv på arbeid med mål, oppgaver og vurdering.
Regional erfaringskonferanse vår 2027
Etter at hele prosjektet er ferdig, skal erfaringene deles på tvers av regionene. innholdet i denne erfaringsdelingen er. I denne regionale konferansen skal alle skolene som har deltatt dele sine erfaringer med prosjektet. Her skal erfaringer med bruk av digital teknologi fra klasserommet deles, fokusområder vil være elevaktiv læring, litteratur og kunnskapskilder og fagfornyelsen og digitale læringsformer. I tillegg vil forskning og innspill fra UH sektoren også blir presentert.