DigSkole – Forskning – Institutt for lærerutdanning
DigSkole
DigSkole
Digskole – Trøndelag sørvest og NTNU er et Dekom-prosjekt som handler om å prøve ut og tenke nytt om undervisning. Prosjektet innebærer at skoleeiere gjennomfører egne kompetanseutviklingstiltak og utprøving, i tillegg til erfaringsdeling og lokalt læreplanarbeid.
For oss handler god undervisning om solide fagkunnskaper, kunnskaper om hvordan læring skjer, hvordan læreprosesser organiseres og hvordan kompetanse vurderes. Å legge til rette for variasjon og tilpasning i utvikling av elevers kunnskaper, ferdigheter og holdninger i faglige og relevante kontekster er sentrale komponenter i god undervisning. Noe som også innebærer å utnytte nye teknologier og digitale tjenester til å fremme samarbeid og læring tilpasset det digitaliserte samfunnet som elevene er en del av. I dette prosjektet legger vi til rette for læreres profesjonsutvikling når det kommer til bruk av digital teknologi i egen undervisningspraksis. Denne kompetanseutviklingen handler om utvikling av læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse.
Trøndelag sørvest er et kompetansenettverk som er geografisk vidstrakt og omfavner mange ansatte innenfor grunnskole. For å få best mulig utbytte av de kompetansehevende tiltakene som gjennomføres i nettverket, må det etableres en helhetlig tenkning og metodikk for hvordan tiltakene strukturerer og gjennomføres.
Samarbeidspartnere
Trøndelag sørvest kompetansenettverk og NTNU, Institutt for lærerutdanning.