MOST – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Om MOST
Om MOST
Hva handler prosjektet om?
Lærerutdanninga ved NTNU (ILU) er norsk partner i et EU-prosjekt innenfor utdanning for bærekraftig utvikling der målet er å utvikle måter å undervise på som engasjerer elever i autentiske utfordringer knytta til bærekraft. Prosjektet er svært relevant sett i lys av nye læreplaner. I dette prosjektet, som har forkortelsen MOST (Meaningful Open Schooling Connects Schools to Communities), er det valgt ut to tema; avfall og energi.
I tillegg til ILU er Birralee International School og Ducky, et firma som utvikler løsninger innen bærekraft og klimaproblematikk, med som norske partnere i prosjektet. Internasjonalt er det 23 partnere fra ti land. En rekke skoler i de ti deltakerlandene vil være med i prosjektet. Prosjektet retter seg mot både grunnskole og videregående skole.
Såkalte School Community Projects (SCPs) er kjernen i MOST-prosjektet. Det innebærer at elever skal gjennomføre bærekraftsprosjekter i samarbeid med aktører i lokalsamfunnet. Eksempler på aktører er foreldre, forskere, bedrifter, kommunen, fylkeskommunen. Problemstillingen for et prosjekt bør ta utgangspunkt i konkrete miljøutfordringer som samfunnet står ovenfor. Prosjektene vil foregå i to omganger og nedenfor er en tidsplan for gjennomføringen.
- Mai – november 2021: prosjekter med temaet avfall
- Mai – november 2022: prosjekter med temaet energi
- I forkant av hver prosjektperiode vil NTNU arrangere et seminar for involverte skoler
- I etterkant av hver prosjektperiode vil det arrangeres en utstilling av alle prosjektene (mulig digitalt, ev. i samarbeid med Futurum)
- Avslutningsvis, i 2023, arrangeres en europeisk konferanse der noen av prosjektene fra ulike land vil presenteres
Hva er et School Community Project (SCP)?
Fra prosjektets side anbefales det at hvert prosjekt har 10 elever og 5 samfunnsaktører utenfor skolen, men dette er ganske fleksibelt. Det er også mulig at en hel klasse går sammen om ett prosjekt, og at flere mindre grupper jobber i prosjekter. Varigheten til prosjektene er fleksibel, men må gjennomføres innenfor de gitte tidsrammene. Det overordnede målet er imidlertid at prosjektene, enkeltvis eller samlet, skal munne ut i et reelt forslag til tiltak. Problemstillingen bør derfor, ideelt sett, være et resultat av samarbeid mellom elevene og samfunnsaktørene. Vi anbefaler å jobbe tverrfaglig med disse prosjektene, men ønsker som et minimum at naturfag og/eller matematikk er inkludert.
Hva slags støtte vil skolene få fra prosjektet?
Prosjektet tilbyr støttestrukturer til skolen i form av en veiledning for hvordan slike prosjekter kan gjennomføres i praksis, samt en pedagogisk veiledning for de som skal lede prosjektene (SCP-ledere). Disse veiledningene vil videreutvikles gjennom prosjektperioden. I de fleste tilfeller vil SCP-ledere være lærere. Informasjonsmateriell om temaene avfall og energi vil gjøres lett tilgengelig.
Vi har også en lokal rådgivingsgruppe som vil bistå i arbeidet med å skaffe samarbeidspartnere fra lokalsamfunnet. Se fanen Deltakere.
Tidslinje med aktiviteter
Her er en forenklet oversikt over prosjektets hovedaktiviteter:
Mai – November 2021: Prosjekter innenfor temaet avfall (syklus 1)
Mai – November 2022: Prosjekter innenfor temaet energi (syklus 2)
Representerer du en skole?
Synes du prosjektet høres interessant ut og har lyst til å bli med oss på denne spennende reisen? Ta kontakt.