Naturvitenskapenes egenart
MENY
Naturvitenskapens egenart
Naturvitenskapens egenart
Vitenskapshistorie til å lære om naturvitenskapenes egenart
Undervisningsopplegg om naturvitenskapens egenart basert på historien om utviklingen av termometeret på 17- og 1800-tallet.
Historien om utviklingen av termometeret brukes i dette undervisningsopplegget som inngang for å lære kjemielever noe om naturvitenskapens egenart (Nature of Science, NOS). NOS handler blant annet om hvordan hypoteser, teorier, metoder og modeller utvikles og brukes innenfor de ulike naturvitenskapelige disiplinene.
Opplegget er
- tilpasset kjerneelementet «praksiser og tenkemåter i kjemi» (Utdanningsdirektoratet, 2020
- utviklet for kjemielever på VG2 (kjemi 1), men passer også for naturfag vg1 og kjemi 2
Mot en mer kulturelt bevisst undervisning av ‘naturvitenskapelige praksiser’
Her kommer norsk versjon av artikkelen: “Towards more culturally aware teaching of ‘scientific practices’: Understanding science as a social-historical human endeavour” av Helen Palmer, Sophia Efstathiou og Annette Lykknes.