Skoleutvikling og innovasjon ved Institutt for lærerutdanning

Skoleutvikling og innovasjon ved Institutt for lærerutdanning

Innovasjon og skoleutvikling er kjerneområder i Institutt for lærerutdannings strategi for 2018–2025. Målet er å være en nasjonal pådriver for skolebasert kompetanseutvikling, og å styrke NTNUs engasjement for innovasjon gjennom Institutt for lærerutdannings kompetanse innenfor utdanning, læring og skoleledelse.

Innovasjoner springer ut fra nye ideer og ny kunnskap. Forskning og innovasjon er derfor nært forbundet. Man sier gjerne at mens forskning skaper nye muligheter, skaper innovasjon ny virkelighet. På grunnlag av forskningsresultater identifiseres og realiseres ideer til mulige innovasjoner i offentlig sektor. Mange av våre forskningsresultater ved Institutt for lærerutdanning bidrar til innovasjoner i skoler og kommuner, og har derfor blant annet bidratt til skoleutvikling. Vi har blant annet utviklet metoder, verktøy, prosesser, modeller og programmer som har bidratt til forbedring og endring i skoler, kommuner, lærerutdanningen og samfunnet for øvrig.


Skoleutvikling

Skoleutvikling

Et par hender. Fargede brikker ligger utover et bord. Foto
Foto: Elin Iversen/NTNU

Institutt for lærerutdanning, med Matematikksenteret og Skrivesenteret, bidrar inn i skoleutviklingsprosjekt i flere regioner, både i Trøndelag og i andre deler av landet, gjennom nasjonale strategier som Dekom, Dekom for yrkesfagene, Rekom og Oppfølgingsordningen. Nedenfor kan du finne mer informasjon om flere av de tiltakene Institutt for lærerutdanning er en del av.

Ressursgruppemodellen ved Institutt for lærerutdanning

I DEKOM-prosjekt benytter Institutt for lærerutdanning ofte ressursgruppemodellen som utgangspunkt for partnerskap med praksisfeltet.

Ressursgruppemodellen er dynamisk og kan tilpasses ulike tiltak med ulik tematikk. Modellen er videreutviklet gjennom flere år, og den er blant annet brukt i Malvik/Trondheim-nettverket og i Trøndelag fylkeskommune.

Les mer om ressursgruppemodellen i denne studien.

Spørsmål?

Ta kontakt med


Institutt for lærerutdanning er en utviklingspartner innen:

Andrespråkspedagogikk for yrkesfaglærere

Institutt for lærerutdanning inngår i et langsiktig partnerskap med Trøndelag fylkeskommune der vi utvikler flerspråklighets- og mangfoldskompetanse. I partnerskapet benyttes ressursgruppemodellen.

DigSkole – Trøndelag sørvest og NTNU

Digskole – Trøndelag sørvest og NTNU er et Dekom-prosjekt som handler om å prøve ut og tenke nytt om undervisning. Prosjektet innebærer at skoleeiere gjennomfører egne kompetanseutviklingstiltak og utprøving, i tillegg til erfaringsdeling og lokalt læreplanarbeid. 

DEKOM-samling med Skrivesenteret

Skrivesenteret kan inngå i partnerskap med mål om å utvikle språk- og skriveopplæringen i skolen.

DEKOM-samling med Matematikksenteret

Matematikksenteret kan inngå i partnerskap med mål om å utvikle matematikkopplæringen i skolen.

Fellestiltak innen DEKOM i Trøndelag fylke

Trøndelag satser på tidlig innsats. Målet er å styrke begynneropplæringen slik at alle skoler stiller likt til start. Matematikksenteret og Skrivesenteret ved NTNU er med som støttespillere og utviklingspartnere i prosjektet.

Fellestiltaket Vurdering og LK20

I Trøndelag får lærere i ungdomsskolen tilbud om å styrke sin vurderingskompetanse i norsk, matematikk og engelsk. Det faglige innholdet er utviklet av Matematikksenteret, Skrivesenteret og Fremmedspråksenteret.

Svømming og livredning

Kompetanseløftet skal bidra til at barn og unge får den hjelpen de trenger, når de trenger den. Tiltak er særlig rettet mot ansatte i barnehage, skole og PPT, og målet er å styrke kollektiv kompetanse i barnehager og skoler ut fra lokale behov, gjennom samarbeid med universitet eller høyskole.

Spørsmål?

Ta kontakt med

Eksempel

Matematikksenterets støtte til kompetanseløftet

Matematikksenteret er en utviklingspartner i arbeidet med å skape inkluderende fellesskap og styrke laget rundt barn og unge. Vi gir faglig støtte og har kompetanse på nettverksbygging mellom barnehager, skoler og PP-tjeneste.

Oppfølgingsordningen skal bidra til at kommuner med svake resultater på sentrale områder av opplæringen over tid får hjelp til å skape bedre læringsmiljø og læringsresultater for elevene i kommunen. I oppfølgingsordningen får kommunen tilbud om støtte og veiledning over en periode på 3 år (Udir.no 2022).

Institutt for lærerutdanning kan være utviklingspartner for kommuner og kompetansemiljø i oppfølgingsordningen.

Vi kan gi støtte og veiledning til skolens- og kommunens arbeid med faglig utvikling og organisasjonsutvikling.

Informasjonsvideo om oppfølgingsordningen ved Heim kommune

Utdanningsdirektoratet har i samarbeid med Heim kommune laget en informasjonsvideo. Videoen viser hvordan Heim kommune jobber med oppfølgingsordningen og samarbeider med NTNU.

Spørsmål?

Ta kontakt med

Institutt for lærerutdanning med Matematikksenteret og Skrivesenteret har mange tilbud innen etterutdanning.

Skolelaboratoriet ved NTNU tilbyr etter- og videreutdanning for realfaglærere og har spennende tilbud i realfagene for alle trinn.

Ta kontakt dersom dere ønsker kompetanseheving eller etterutdanning innenfor et spesielt område.

Spørsmål?

Ta kontakt med

Eksempel på prosjekt:

Helhetlig skoleutvikling med Skrivesenteret

Utviklingsarbeid med begynneropplæring i fokus (Askøy kommune)

Skoleutvikling ved ILU

I samarbeid med skole- og barnehageeiere i Trøndelag utvikler og drifter NTNU og DMMH lokale veiledningsordninger for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående skole.

Innovasjon

Innovasjon

Tre ansatte samarbeider, har postit-lapper på et vindu. Foto
Foto: Elin Iversen/NTNU

I strategien til Institutt for lærerutdanning er det et mål at mer av NTNUs forskning skal være til nytte, bli tatt i bruk og føre til forbedringer i samfunnet.

Ved Institutt for lærerutdanning er innovasjon nært knyttet til bidrag til skoleutvikling, men har også eksempler på at ideer som springer ut av forskning, har blitt utviklet videre til produkter eller tjenester.

Studentinnovasjon


Innovasjoner ved ILU

NTNU Discovery gir støtte til både ansatte og studenter som ønsker å ta sine ideer eller forskningsresultat videre. Det kan være støtte til å utvikle produktinnovasjoner, prosessinnovasjoner, markedsinnovasjoner eller organisasjonsinnovasjoner. Det kan søkes støtte både til forprosjekt og hovedprosjekt.

NTNU Discovery

Universitetsskolene i Trondheim (USSiT) er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Trøndelag fylkeskommune og NTNU. Samarbeidet ble etablert i 2015, og har gått fra å være et midlertidig prosjekt til å få en tiårig rammeavtale. Hensikten er at alle partene skal bli styrket, og at resultatene skal deles med andre skoler i regionen og andre lærerutdanningsinstitusjoner. Dette gjør de ved å samarbeide om forsknings- og utviklingsprosjekter, som gir noe tilbake til alle de involverte.

Universitetsskolene i Trondheim (USSiT)

UniKuP vil identifisere hva slags kompetanse fremtidens kulturskole trenger, hvilke høyere utdanninger som best kan utdanne denne, og utvikle modeller for samarbeid og kunnskapsflyt. Hovedmål i UniKuP er å etablere Universitetskulturskoler som et varig partnerskapssamarbeid mellom kulturskolen og ulike høyere utdanninger, lokalt og nasjonalt. I prosjektperioden foregår UniKuP hovedsakelig i Trondheim kommune, som i samarbeid med NTNU har etablert partnerskapet Universitetskommunen Trondheim 3.0.

Universitetskulturskoleprosjektet (UniKuP)

Målet om å redusere antall drukningsulykker nås ved å tilby et fleksibelt og skalerbart svømmeopplæringskurs på flere språk. Forskningsprosjektet Water Competence har utviklet svømmeappen «Water competence». Undervisningsdesignet benytter smarttelefon-teknologi (applikasjon/app) og video, samt omvendt undervisning (“flipped classroom”) som metodisk tilnærming i basseng og ved vann. Svømmeappen har over 350 øvingsbilder/ filmer i HD-format og inneholder det man trenger for å nå kompetansemålene i 2, 4., 7. og 10. trinn. Med storskjerm i svømmehallen eller vanntette iPader har lærere/instruktører mulighet til å formidle bevegelsesoppgaver på en effektiv og korrekt måte. Elevene kan se arbeidsoppgavene forkant, underveis eller i etterkant for refleksjon. Foreløpig er appen oversatt til svensk og engelsk, men den vil etter hvert være tilgjengelig på spansk, arabisk og kinesisk. Prosjektet er finansiert av NTNU Discovery og Innovasjon Norge.

Les kronikk om prosjektet i Gemini.

Forskningsgruppen «Læring og undervising av matematikk med digitale verktøy», ledet av Øistein Gjøvik, utvikler en nettside/web-applikasjon «WeBabble» som gir lærerstudenter muligheten til å øve seg på matematiske samtaler med fiktive elever. De har tidligere fått midler gjennom studiekvalitetstilskudd, men for å få på plass en demoversjon har de vært avhengig av å få på plass mer finansiering – og har nå blitt tildelt midler fra NTNU Discovery som gjør det mulig å få en demo ferdig utviklet.

Grunnstoffblokka er en nyskapende, studentaktiv digital læringsressurs som gir innsikt i sentralt fagstoff i naturfag (grunnstoffene og periodesystemet og naturvitenskaplige praksiser og tenkemåter). Lærerstudenter og lærere kan også bruke Grunnstoffblokka som grunnlag for å kunne utvikle naturfagundervisning som er relevant og motiverende for sine elever. Forprosjektmidlene skal brukes på å utvikle en tidslinje-modus som får fram hvordan en rekke ulike vitenskapsfolk har brukt ulike metoder for å komme fram til de kunnskapene vi har om grunnstoffene og periodesystemet i dag. Prosjektet er et samarbeid med det digitale historiefortellingsfirmaet Ablemagic.

Prosjektleder: Unni Eikeseth.

Interne prosjektmedarbeidere: Annette Lykknes.

SNiPe er en undervisnings webapplikasjon som gjør det mulig for undervisere å få innsikt i studenters løsningsprosesser i realtid som gir muligheten for felles refleksjon, problematisering og umiddelbar tilbakemelding, i tillegg kan det brukes til at undervisere kan forske på egen undervisningspraksis, analysere og vurdere didaktiske og pedagogiske valg og for forskere og undervisere til å samle data til grunnforskning. Formålet med forprosjektet er å berede grunnen for utvikling av en prototype, samt spesifisere et kostnadsoversikt til en søknad på hovedprosjekt.

Prosjektleder: Tore Forbregd.

Interne prosjektmedarbeidere: Hermund Andre Torkildsen.

Tegning av tre barn. Et barn kaster en stein i luften. Et barn står med fletter. Et barn sparker en fotball i luften og fotballdrakt. JPG

Fuggelmyra er et fiktivt univers som er utviklet for å kunne bygge case som passer inn i undervisning, faglig og flerfaglig. Denne undervisningsressursen bidrar til at studenter kan knytte teori opp mot praksis og gi dem et mer reelt og helhetlig innblikk i skolehverdagens mangfoldighet. Dette blir en ufarlig øvingsarena for å reflektere over ulike faglige, pedagogiske og etiske dilemma. Forprosjektmidlene skal brukes til å digitalisere Fuggelmyra.

Prosjektleder: Åsa Dahl Berge.

Interne prosjektmedarbeidere: Lillian Kirkvold, Ole Enge, Marit Buset Langfeldt, Jørn Ove Asklund, Ingrid Remmen Semmingsen, Marte Helland Fiskvik, Cecilie Slinning Knudsen, Kathrine Lervold og Theresa Kerstin Ristad.

Læringsressurser

Læringsressurser

To hender som tar på modeller av nevroner. Foto
Foto: Elin Iversen/NTNU

Kunnskap utviklet ved NTNU skal komme fellesskapet til gode. Ved Instittut for lærerutdanning foregår det kontinuerlig forskning og utviklingsarbeid som generer nye læringsressurser.

Læringsressursene er knyttet til flere fag og temaområder og kan fritt benyttes.