Læringsressurser – Innovasjon og skoleutvikling – Institutt for lærerutdanning
Læringsressurser utviklet ved Institutt for lærerutdanning
Kunnskap utviklet ved NTNU skal komme fellesskapet til gode. Ved Institutt for lærerutdanning foregår det kontinuerlig forskning og utviklingsarbeid som generer nye læringsressurser. På denne siden finner du læringsressurser knyttet til flere fag og temaområder som fritt kan benyttes.
Skolefag
utForskerne
«utForskerne» beskriver hvordan elever kan jobbe utforskende med fagstoff i religions- og livssynsfaget på måter som – i tillegg til fagkunnskap – bidrar til bevissthet om betydning av metoden man får kunnskap på for hvilken kunnskap man får. Bildet viser bokomslaget til ressursen.
Bruk
- kompetanse på overordnet nivå: bevissthet over egen læring og hvilken kunnskap man får
- metodikk som kan brukes til alle kompetansemål og alle fag
- tverrfaglige temaer: bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap
Utforskerne - En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen (PDF)
Krø.no
Nettsted for elever og lærere i kroppsøving.
Læringsressursene finner du under «For elever». Læringsressursene er sortert på skoletrinn, og under hver enkelt ressurs står aktuelle kompetansemål.
Vurdering i kroppsøving
Ressurs med informasjon om regelverk og praktisk vurderingsarbeid, og eksempler og spørsmål til refleksjon.
Water Competence (app)
App`en Water Competence er et læringsverktøy som gir deg som lærer og trener unike muligheter til formidling og forståelse av svømmeferdigheter.
ARiL (Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga)
ARiL er designet for å fremme lærerstudenters læring av å undervise matematisk resonnering, argumentasjon og bevis på mellomtrinnet.
FaSMEd
Mascil (Mathematics and Science for Life)
Læringsressurser for elever mellom 11 og 18 år.
Mascil (norske oppgaver)
Mascil står for Mathematics and Science for Life. Formålet er å øke bruken av utforskende læring i realfagene på alle skolenivå. Slik kan elever utvikle større forståelse for og interesse innen naturfag og matematikk.
Matematikk.org
Spill, oppgaver, aktiviteter og fakta om matematikk.
Matematikksenteret
Aktiviteter og undervisningsopplegg for barnehage og skole.
Matematisk argumentasjon i grunnskolen
Nettside med undervisningsressurser for lærere i skolen.
Ressursene er knyttet til kjerneelementet «Resonnering og argumentasjon» i matematikk og gjelder for hele grunnskolen.
Aktivitetene er designet for mellomtrinnet, men mange kan fint brukes også på småtrinn og ungdomstrinn.
Mattelist
Utforskings- og problemløsingsaktiviteter for barnehage og skole.
Primas
Naturfag
ENSITE (Environmental Socio-Scientific Issues in Teacher Education)
12 læringsmoduler for bruk i lærerutdanningen.
IncluSMe
Et Erasmus+-prosjekt med fokus på interkulturell læring i utdanning av lærerstudenter i matematikk og naturfag.
MOST: Meaningsful Open Schooling Connects To Communities
Materiell for gjennomføring av prosjekter med lokale aktører i skolen.
Mascil (Mathematics and Science for Life)
Læringsressurser for elever mellom 9 og 18 år der det benyttes utforskende arbeidsmåter og koblinger til arbeidslivet utenfor skolen.
Naturvitenskapens egenart
Undervisningsopplegg om naturvitenskapens egenart basert på historien om utviklingen av termometeret på 17- og 1800-tallet.
Historien om utviklingen av termometeret brukes i dette undervisningsopplegget som inngang for å lære kjemielever noe om naturvitenskapens egenart (Nature of Science, NOS). NOS handler blant annet om hvordan hypoteser, teorier, metoder og modeller utvikles og brukes innenfor de ulike naturvitenskapelige disiplinene.
Opplegget er
- tilpasset kjerneelementet «praksiser og tenkemåter i kjemi» (Utdanningsdirektoratet, 2020
- utviklet for kjemielever på VG2 (kjemi 1), men passer også for naturfag vg1 og kjemi 2
Primas
7 moduler om utforskende arbeidsmåter for bruk i lærerutdanning eller profesjonsutvikling av lærere.
Tidsreise grunnstoff
«Tidsreise grunnstoff» beskriver undervisningsopplegg for naturfag og kjemi knyttet til den fritt tilgjengelige digitale ressursen Tidsreise grunnstoff. For naturfag bidrar opplegget til læring om kjerneelementene Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter og Energi og materie. Elevarkene beskriver opplegg som kan brukes for naturfag på 7. trinn til kjemi 2 på videregående.
Yard4All
Undervisningsmateriell for bruk av skolehage for alle barns velvære og utvikling.
Grunnleggende ferdigheter
Matematikksenteret: Regning i alle fag
Matematikksenteret har utviklet undervisningsopplegg for regning i alle fag.
Skrivesenteret
Inspirerende eksempler på metoder og pedagogiske opplegg som støtter språkutvikling i barnehagen og skriveopplæring i skolen.
Tverrfaglige temaer
ENSITE (Environmental Socio-Scientific Issues in Teacher Education)
12 læringsmoduler for bruk i lærerutdanningen.
Skolehage
Skolehage gir mange muligheter til å sette fag inn i en praktisk og relevant sammenheng.
utForskerne
«utForskerne» beskriver hvordan elever kan jobbe utforskende med fagstoff i religions- og livssynsfaget på måter som – i tillegg til fagkunnskap – bidrar til bevissthet om betydning av metoden man får kunnskap på for hvilken kunnskap man får. Bildet viser bokomslaget til ressursen.
Bruk
- kompetanse på overordnet nivå: bevissthet over egen læring og hvilken kunnskap man får
- metodikk som kan brukes til alle kompetansemål og alle fag
- tverrfaglige temaer: bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap
Utforskerne - En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen (PDF)
Å vurdere kilder med ETOS-modellen
Kritisk tenkning og vurdering av kilder er sentralt i Kunnskapsløftet 2020. Denne ressursen inneholder en modellering og forslag til ulike tverrfaglige skriveoppgaver i norsk og samfunnskunnskap.
Arbeid med temaet rasisme i norskfaget
I overordnet del av læreplanen står det at skolen «skal formidle felles verdier som trengs for å møte og delta i mangfoldet». I denne ressursen viser Skrivesenteret hvordan samtidstekster fra «Håndbok for unge antirasister» av Tinashe Williamson kan brukes som utgangspunkt for lesing og skriving i norskfaget.
Demokrati og dataspill i klasserommet (digital forelesning)
Digital forelesning med Halvor Thengs fra Spillpedagogene om hvordan et utvalg dataspill kan brukes i demokrati(opp)læring.
Demokrati og dataspill i klasserommet
Oversikt over et utvalg spill som kan brukes i demokratilæring og forslag til hvordan de kan brukes, med innledende veiledning om bruk av spill i undervisning, utviklet av Halvor Thengs fra Spillpedagogene
Et møte med ulike tros- og livssynssamfunn
Denne undervisningsressursen viser hvordan man kan bruke skriving som redskap for å lære om sekulære og religiøse livssyn i samfunnet.
Læreraksjonen 1942
Informasjon og læringsressurser om læringsaksjonen 1942.
Lærings- og refleksjonsmateriell om 22. juli
Utviklet av Institutt for lærerutdanning og Wergelandsenteret.
Samisk byvandring
Samisk byvandring gir en innføring i samisk historie i Trondheim, med hovedvekt på personfortellinger. Målrettet elever fra 8. klasse og oppover.
Skolehage
Skolehage gir mange muligheter til å sette fag inn i en praktisk og relevant sammenheng.
utForskerne
«utForskerne» beskriver hvordan elever kan jobbe utforskende med fagstoff i religions- og livssynsfaget på måter som – i tillegg til fagkunnskap – bidrar til bevissthet om betydning av metoden man får kunnskap på for hvilken kunnskap man får. Bildet viser bokomslaget til ressursen.
Bruk
- kompetanse på overordnet nivå: bevissthet over egen læring og hvilken kunnskap man får
- metodikk som kan brukes til alle kompetansemål og alle fag
- tverrfaglige temaer: bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap
Utforskerne - En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen (PDF)
Å tenke kritisk over sosiale medier, påvirkning og identitet
I dette undervisningsopplegget viser Skrivesenteret eksempler på hvordan elevene på ungdomstrinnet kan jobbe med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.
Rådebank
Læringsmateriell knyttet til NRK-serien Rådebank. Utviklet av Skrivesenteret.
Skolehage
Skolehage gir mange muligheter til å sette fag inn i en praktisk og relevant sammenheng.
utForskerne
«utForskerne» beskriver hvordan elever kan jobbe utforskende med fagstoff i religions- og livssynsfaget på måter som – i tillegg til fagkunnskap – bidrar til bevissthet om betydning av metoden man får kunnskap på for hvilken kunnskap man får. Bildet viser bokomslaget til ressursen.
Bruk
- kompetanse på overordnet nivå: bevissthet over egen læring og hvilken kunnskap man får
- metodikk som kan brukes til alle kompetansemål og alle fag
- tverrfaglige temaer: bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap
Utforskerne - En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen (PDF)
Lydrik(k)
Kreativ skriving og musikkproduksjon i norsk- og musikkfaget.