Undervisningspraksiser i matematikklærerutdanning

Forskning – Institutt for lærerutdanning

Undervisningspraksiser i matematikklærerutdanning

Forskningsgruppens sentrale interesse er utvikling av- og forskning på undervisningstilnærminger og praksiser i matematikklærerutdanning. For å få bedre grunnlag for utvikling av undervisning i lærerutdanning, forsker gruppen også på matematikkundervisning i skolen.

Lærerstudenter opplever ofte matematiske prosesser som modellering, argumentering, generalisering og abstraksjon som utfordrende. Slike prosesser er sentrale i matematikk, og lærerstudenter skal ikke bare kunne gjøre dem, de skal også utvikle forståelse for hvorfor de er sentrale og hva som gjør matematikk annerledes enn andre skolefag. Og de skal også lære å undervise på en måte som gjør at elever får rike muligheter til å lære matematikk. Det hele er ikke lett, og det er behov for å stadig utvikle tilnærminger i lærerutdanning som kan støtte matematikklærerstudenters læring, også på tvers av emner på campus og i praksis.

Forskningsgruppen tar utgangspunkt i sosiokulturelt perspektiv på undervisning og læring i sin forskning. Innen det perspektivet, ser man deltakelse i et fellesskap som sentral for læring. Gjennom å ta del i et fellesskap som jobber med matematikk og/eller undervisning av matematikk, tar man i bruk fellesskapets ord, redskaper og rutiner og kan etter hvert selvstendig utforske spørsmål innen matematikk og matematikkundervisning og -læring.