SamStup: SAMarbeidsmodell for STudenters Underveisvurdering i fagPraksis

Forskning – Institutt for lærerutdanning

SamStup: SAMarbeidsmodell for STudenters Underveisvurdering i fagPraksis

Tre personer sitter ved et bord og skriver på postit-lapper. Foto
Foto: Elin Iversen/NTNU

SamStuP er et tverrfaglig samarbeid mellom natur-, samfunns- og KRLE-fagene med medlemmer fra ILU, NTNU og UiT Norges arktiske universitet campus Alta. Prosjektet ønsker gjennom forskningsbasert kunnskap å støtte lærerstudenters fagdidaktiske kompetanseutvikling i praksis.

Det pågår to delprosjekter:

  • spørreundersøkelse om lærerstudenters praksiserfaringer i naturfag, KRLE og samfunnsfag
  • designstudie utvikler og utprøver et verktøy for fagdidaktisk refleksjon i praksis

SamStuP er et prosjekt under forskningsgruppen USPiTE.

Spørreundersøkelse: Erfaringer knyttet til naturfag, KRLE og samfunnsfag i praksis (grunnskolelærerutdanning)

Hovedmålet med undersøkelsen er å kartlegge over tid hvordan fagdidaktisk veiledning og kompetanseutvikling i praksis foregår i Norge. Slik ønsker vi å skape et kunnskapsgrunnlag for å utvikle en bedre praksis for deg som lærerstudent.

Undersøkelsen fokuserer nå på MGLU-utdanningene i Norge innen naturfag, KRLE og samfunnsfag. Vi håper du, som har praksiserfaring fra minst ett av disse fagene, kan besvare undersøkelsen, som tar 5-15 minutter.

Til undersøkelsen

På forhånd takk for ditt viktige bidrag!

Utvikling av fagdidaktisk kompass - verktøy for refleksjon i praksis

Det fagdidaktiske kompasset utvikles for å støtte studenter, praksislærere i skolen og oppfølgingslærere fra campus i fagdidaktiske refleksjon før og etter undervisningsøkter. Målet er styrket kunnskap om fagdidaktisk veiledning i grunnskolelærerutdanningene, og å styrke den fagdidaktiske veiledningen. For å oppnå dette benyttes pedagogisk design forskning, der teori og intervensjon – det fagdidaktiske kompasset – utvikles parallelt.