Hilde Storrøsæter
Hilde Storrøsæter
hilde.storrosather@ntnu.no
Om
Universitetslektor i Geografi, Faglig Leder for Praksis og Koordinator for 3. året 5-10 på Master for grunnskolelærerutdanning (MGLU).
Hilde Storrøsæter er ansatt som universitetslektor i geografi ved NTNU, hvor hun fungerer som faglig leder for praksis og koordinator for 3. året på MGLU. Hilde underviser i ulike emner innenfor geografi på både MGLU 1-7 og 5-10, samt for utvekslingsstudenter. En stor del av hennes arbeid er knyttet til den pågående omorganiseringen av praksis for grunnskoleutdanningen ved Institutt for lærerutdanning (ILU).
Hildes undervisningsfilosofi er sentrert rundt didaktikk som fremmer mestring, undring, utforsking og aktiv læring. Hun legger stor vekt på å løfte fram ulike perspektiver og tilrettelegge for et fellesskap hvor det er rom for både enighet og uenighet. Spesielt innen bærekraft er hun opptatt av å unngå en moraliserende og indoktrinerende tilnærming, samt å fokuserer på alle tre dimensjonene innen bærekraft: miljø, det sosiale og økonomi.
Før sin nåværende stilling ved NTNU, arbeidet Hilde ni år i den videregående skole, både i Trøndelag og Oslo. Der underviste hun i geografi, samfunnsgeografi, samfunnsfag, sosialkunnskap, samfunnsøkonomi og engelsk. Under arbeidet med LK20 var Hilde også involvert i utviklingen av læreplaner i geografi gjennom fagutvalg.
Kompetanseord
- Bærekraftsdidaktikk
- Elevvurdering
- Formativ vurdering
- Geografi
- Geografi i skolen
- Geografididaktikk
- Kollegaveiledning
- LK20
- Læreplaner i geografi
- Nyutdannede lærere
- Praksis i lærerutdanning
- Praksis i lærerutdanninga
- Samfunnsfagdidaktikk
- Samfunnsfagdidaktikk
- Summativ vurdering
- Utforsking i samfunnsfag
- Veiledningspedagogikk
- Vurdering av studenter i praksisstudier
- praksisveiledning
Forskning
Publikasjoner
2024
-
Storrøsæter, Hilde.
(2024)
Fremtidens grunnskole har behov for lærere med mastergrad.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
Tidsskriftspublikasjoner
-
Storrøsæter, Hilde.
(2024)
Fremtidens grunnskole har behov for lærere med mastergrad.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
Undervisning
Emner
- MGLU2507 - Introduction to Social Studies Education Part 2 (5-10)
- MGLU5522 - Field Practice, Teacher Education (5-10) Year 4 and 5
- MGLU3520 - Field Practice, Teacher Education (5-10) Year 3
- MGLU4520 - Field Practice, Teacher Education (5-10) Year 4
- MGLU5520 - Field Practice, Teacher Education (5-10) Year 5
- MGLU3111 - Specialization in social studies (1-7)
- MGLU2520 - Field Practice, Teacher Education (5-10) Year 2
- MGLU3511 - Specialization in social studies (5-10)
- MGLU3510 - Introduction to Social Studies Education Part 2 (5-10)
- MGLU1520 - Field Practice, Teacher Education (5-10) Year 1
Formidling
Utforsking i møte med spenninger i samfunnsfaget.
En tverrfaglig og praktisk innfallsvinkel til bærekraftsundervisning
Underveisvurdering med fokus på ferdigheter.
Hva kjennetegner lærerstudenters forståelse av utdanning for bærekraftig utvikling?
Studenters mestringsforventning til egen undervisning rundt bærekraft
2024
-
Faglig foredragStorrøsæter, Hilde. (2024) Developing young people’s geographical thinking in Norway: Curriculum, pedagogical strategies, and tools . Institutt for geografi, NTNU Geography research seminar , Trondheim 2024-05-13 -
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte; Storrøsæter, Hilde; Hellesnes, Gro. (2024) På hvilken måte kan oppfølgingslærer i større grad inkluderes i trepartssamarbeidet? . Nord Universitet Praksiskonferansen 2024 , Stjørdal 2024-05-22 - 2024-05-23
-
Vitenskapelig foredragBendl, Tomáš; Storrøsæter, Hilde. (2024) Developing young people´s geographical thinking: Curriculum, pedagogical strategies, and tools - a summary of the white paper. IGU Commission on Geographical Education IGU-CGE Research Symposium , Galway 2024-08-22 - 2024-08-24
-
Vitenskapelig foredragStorrøsæter, Hilde; Dille, Karen Birgitte. (2024) Bridging the Gap: Understanding Stakeholders' Perspectives on Future Teacher Competencies. European Educational Research Association (EERA) Emerging Researchers Conference , Nicosia 2024-08-26 - 2024-08-27
-
Vitenskapelig foredragPettersen, Anne Rakstad; Storrøsæter, Hilde. (2024) Exploring Geographical Enquiry: Insights from an upper secondary school in Norway. Institutt for geografi, NTNU Geography research seminar , Trondheim 2024-05-13 - 2024-05-13
-
PosterDille, Karen Birgitte; Storrøsæter, Hilde. (2024) PSTs´ expectations and experiences of professional development in field practice . International Society for Cultural Historical Activity Research International Society for Cultural Historical Activity Research , Rotterdam, Nederland 2024-08-28 - 2024-08-30
2023
-
Faglig foredragStorrøsæter, Hilde. (2023) Utforsking i møte med spenninger i samfunnsfaget. Høyskolen på Vestlandet Samfunnsfagkonferansen , Bergen 2023-11-30 - 2023-12-01
-
Faglig foredragStorrøsæter, Hilde. (2023) Underveisvurdering med fokus på ferdigheter. Eksempel på hvordan man kan tenke rundt lærings,- og vurderingsprosesser. Ny som Lærer Samling for nyutdannede lærere i Trøndelag , Trondheim 2023-03-23 - 2023-03-23
-
Faglig foredragStorrøsæter, Hilde; Bye-Bakke, Sigrid. (2023) En tverrfaglig og praktisk innfallsvinkel til bærekraftsundervisning - Et samarbeid mellom ILU og Credo Kompetansesenter . SEG: Sustainability, Education and, Geography Workshop , Trondheim 2023-05-31 - 2023-06-01
2022
-
Faglig foredragStorrøsæter, Hilde. (2022) Hva kjennetegner lærerstudenters forståelse av utdanning for bærekraftig utvikling?. Norsk Geografisk Selskap Norsk Geografisk Selskap Konferanse 2022 , Oslo 2022-10-27 - 2022-10-28
2021
-
Faglig foredragStorrøsæter, Hilde. (2021) Studenters mestringsforventning til egen undervisning rundt bærekraft. OsloMet Samfunnsfagkonferansen , Oslo 2021-11-25 - 2021-11-26