MuSaDel
Hold av dato! – Seminar om Økt arbeidslivsrelevans i museumsrelevante utdanninger, 3.-4. Oktober 2024 i Trondheim
Hold av dato! – Seminar om Økt arbeidslivsrelevans i museumsrelevante utdanninger, 3.-4. Oktober 2024 i Trondheim
Foto: Cecilie Baar
MuSaDel inviterer til tredje årlige seminar og denne gangen er teamet: Økt arbeidslivrelevans i museumsrelevante utdanninger.
Mer informasjon om program og påmelding til seminaret kommer over sommeren.
Vi tar veldig gjerne imot innspill til seminarets program! Ta kontakt med enten prosjektleder insa.muller@ntnu.no eller vitenskapelig assistent ingrid.e.fostervold@ntnu.no!
Rapportene fra tidligere seminar ligger under.
MuSaDel
MuSaDel
Museene endres i takt med samfunnet slik som andre kulturarvsinstitusjoner; endrede samfunnsstrukturer, kunnskapsregimer og deltakelseskulturer utfordrer etablerte forståelser av hva et museum er og hvordan museumsansatte arbeider. Det er en forutsetning at universitetsstudenter som ønsker seg en karriere i sektoren, har tilgang til forskningsbaserte og praksisnære undervisningstilbud, som forbereder dem på å utvikle fremtidens museer og museumspraksis. Samtidig har museumsansatte behov for etter- og videreutdanning som hjelper dem å fornye kompetansen sin gjennom hele arbeidslivet.
Prosjektet adresserer disse utfordringene ved å starte en kontinuerlig dialog mellom utdannings- og museumssektoren om relevant utdanning, og ved å utvikle et konkret undervisningstilbud. I MuSaDel kartlegger vi hvilke erfaringer studenter gjør seg i overgang fra studier til arbeidslivet, og hvilke kunnskaps- og kompetansebehov sektoren anser for å være viktig og bli viktig i fremtiden. Kartleggingen tjente i 2023 som samtalestarter mellom utdannings- og museumssektoren under Seminar om utdanningssamarbeid. Dialogen fortsetter i årlige seminar som møtested for undervisere, forskere og studenter fra UH-sektoren og museumsfeltet.
Med utgangspunktet i at den samme utdanningen kan være grunnutdanning for noen og etter- og videreutdanning for andre, utvikler prosjektet parallelt et undervisningstilbud i tett dialog mellom Museene Arven og studenter og undervisere fra NTNU. Emnet gjennomføres to ganger i løpet av prosjektperioden, emneevaluering og forskning på lærende sine opplevelser brukes aktiv til videreutvikling av emnet, og danner samtidig empirien for læringsforskning. Forskningens fokus ligger på hva som skjer når formell utdanning og livslang læring møtes i læringssituasjoner der studenter og museumsansatte lærer sammen. En artikkel med resultat fra denne forskningen markerer prosjektets avslutning, mens undervisning i emnet «Museum, samfunn, deltakelse» og seminar eller annen nettverksaktivitet fortsetter etter endt prosjektperiode.
Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og Museene Arven. Prosjektet er støttet av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) under programmet «Økt arbeidsrelevans i høyere utdanning».
Prosjekteamet består av prosjektleder Insa Müller (NTNU og Museene Arven), vitenskapelig assistent Ingrid Elise Fostervold (NTNU), fagsjef Hanna Mellemsether (Museene Arven), fagsjef forvaltning Bodil Østerås (Museene Arven), fagsjef formidling Gunhild Rikstad (Museene Arven) og førsteamanuensis Mattias Bäckström (NTNU).
En lokal og en utvidet referansegruppe med representanter fra flere museer og utdanningssteder bistår prosjektteamet i arbeidet sitt.
Ved siden av rapportene, blir prosjektresultatene formidlet i ulike relevante miljøer.
Medlemmer av prosjektteamet har vært på studiereise til Umeå i Mars 2023, hvor prosjektleder holdt et innlegg i Högre seminarium i Museologi ved Institusionen för kultur- och medievetenskaper ved Umeå Universitet, etterfulgt av erfaringsutveksling og faglig samtale.
Prosjektet deltar på Forskerforbundets sektorseminar for arkiv, bibliotek og museum i Oslo Juni 2023, med innlegg om prosjektets seminarvirksomhet og kompetanser i museumssektor.
Masteremnet KULMI3215 Museologi og kulturarvspedagogikk gjennomgår i rammen av MuSaDel-prosjektet en utviklingsprosess for å i økende grad tilpasse innholdet i emnet til arbeidslivets kompetansekrav. Utviklingen av emnet bygger på kartlegging av kompetansebehov og lærdom fra seminar om utdanningssamarbeid i Museums-Norge høst 2022. Emnet tematiserer læring og deltakelse som mål og metode i museene. Ved å samle studenter på masternivå (KULMI3215) og museumsansatte som tar emnet som videreutdanningsemne (KULMI6215) i læringssituasjoner knyttet til en konkret utfordring, tilrettelegger emnet for at lærende med ulik bakgrunn, kunnskaper og kompetanser lærer med, til og fra hverandre.
Vår 2023
I begynnelsen av semesteret ble studentene introdusert for en case: I kjølvannet av Skeivt kulturår 2022 ønsker Egge Museum å utvikle et museumsprosjekt sammen med likestillingsorganisasjonen Rød Tråd. For å kunne gjennomføre prosjektet ønsker Egge Museum å søke på Liksom-Kulturdirektoratet sin utlysning Deltakende museumsprosjekt som bidrar til økt mangfold i museene. Studentenes oppgave var å utvikle en prosjektidé og senere skrive en søknad til denne utlysningen.
I uke 10 ble undervisning gjennomført som et intensivkurs på Egge Museum i Steinkjer. Museet stilte lokaler og infrastruktur til rådighet og studentene bodde hele uken sammen på en gård i nærheten av museet.
Uken startet med en workshop i regi Kvinnemuseet og Kvinnenettverket med tema Kjønnsrepresentasjon i museet. Sammen med rundt 20 ansatte i Museene Arven hørte studentene på foredrag, diskuterte kjønnsrepresentasjoner i museer og analyserte og diskuterte utstillingen «Traktor». Gjennom deltakelse i et kompetansehevingstiltak for museumsansatte, fikk masterstudentene direkte innsyn i, og mulighet til å delta i pågående fagdiskusjoner i sektoren.
Under intensivuken fikk studentene bruke deres kjennskap til pensumlitteraturen og egne erfaringer, og de hørte på forelesninger fra universitetslærere, fag-, formidlings- og forvaltningsansvarlig i Museene Arven. Studentene deltok i workshop om læring i museene i regi av NCK og hadde speed date med representant for Rød Tråd. Med hjelp av alle disse ressursene utviklet de prosjektideer for deltakende museumsprosjekt. Uken ble avsluttet med at studentene pitchet prosjektideene sine for medstudentene og et fagpanel bestående av emneansvarlig, vitenskapelig assistent og fagenheten i Museene Arven som ga tilbakemeldinger og innspill til videre utvikling av prosjektbeskrivelsen og prosjektsøknad.
Høst 2023
Onsdag 22. november 2023 åpnet utstillingen Mangfold i landbruket på Egge Museum i Steinkjer, som er et resultat av samarbeidet i undervisningen i emnene KULMI3215 og KULMI6215.
Med utgangpunkt i spørsmålet: Hvordan kan den frivillige organisasjonen Rød Tråd og landbruksmuseet Egge museum samarbeide på måter som bidrar til økt mangfold i lokalsamfunnet? Skrev studentene og museumsansatte i emnene flere prosjektbeskrivelser, som de leverte som eksamensoppgaver. Samtidig fikk Egge Museum mulighet til å velge ut og jobbe videre med studentenes forslag. Noen av studentene utviklet prosjektideer knyttet til en oppdatering av basisutstillingen Traktor med fokus på mangfold. En realisering av studentenes ideer er Lovetass, en tradisjonell Gråtass-traktor malt i regnbuens farger. Lovetass var museets bidrag til Pridefeiringen I Steinkjer 2023. I dag befinner Lovetassen seg sammen med historiske traktormodeller i museets basisutstilling Traktor.
En annen oppdatering som bygger på studentens prosjektideer, er portrettutstilling «Mangfold i norsk landbruk» som åpnet 22.11.23. På introduksjonsplakaten heter det
«Norsk landbruk er preget av både tradisjon og innovasjon. Vi bor i et langstrakt land som byr på stor klimatisk og topografisk variasjon. Vi har landbruk på fjellhøyder, i rolige dalstrøk, på flate innland og i arktiske kyststrøk. Det blir kreative bønder av slikt. Innafor rammene av naturressursene dukker det opp en stor variasjon av driftsmetoder og et stort mangfold av mennesker. Portrettfotografiene viser oss noe av mangfoldet blant dagens bønder i Steinkjer. Mangfoldet i landbruket handler om alder, kjønn, tradisjon, produksjon og arbeidsmetoder. Det handler også om samhandling og brudd med det tradisjonelle.»
Portrettfotografiene ble tatt av fotografen Janne Amalie Svit. Kulmi-studenter var til stede under utstillingsåpningen og bidro med en kort presentasjon.
2024
Våren 2024 ble emnene KULMI3215 Deltakelse og læring i museer og KULMI6215 Deltakelse og læring i museer gjennomført på nytt. Med erfaringene fra forrige gjennomkjøring, noen endringer og med dobbelt så mange studenter som året før, reiste vi denne gangen til lokalmuseet Stjørdal Museum Værnes i Stjørdal. Med utgangspunkt i aktuelle utlysninger for prosjekter i museumssektor, Funksjonshemmedes historie og kulturarv fra Kulturrådet og Tilgjengelige museer fra Kulturdirektoratet, ble studentene utfordret til å utvikle prosjektideer for museet som svarer på en av utlysningene.
Undervisningen og pensum ble ved denne gjennomkjøringen tilpasset utlysningene, og handlet om deltakelse, læring, tilgjengelighet og public history. På forhånd av intensivuken jobbet studentene i grupper med pensum og gruppeoppgaver. På starten av intensivuken fikk studentene en introduksjon til Stjørdal Museum Værnes, til Museene Arven og ulike deltakende prosjekter museene i organisasjonen har gjennomført tidligere. I løpet av uken besøket studentene Døvemuseet i Trondheim, som er utviklet med utgangspunkt i deltakende museumspraksis og tilgjengelighet. Resten av uken tilbrakte vi på Stjørdal. Gjennom variert undervisningsaktivitet jobbet studentene og museumsansatte med læring i museet, deltakelse og tilgjengelighet. De utviklet prosjektideer i grupper og på slutten av uken presenterte de en pitch for de ansatte på museet og undervisere.
Med tilbakemeldinger jobbet studentene videre med prosjektideene sine og utviklet dem til en prosjektsøknad som de leverte som eksamen.
Emnene er nå i en evalueringsfase.