Informasjon – Fuggelmyra
Informasjon om Fuggelmyra
Informasjon om Fuggelmyra
Fuggelmyra er en fiktiv verden som brukes i kombinasjon med case og anonymiserte og reelle elevarbeider. Ved å bruke case med kontekst ønsker vi å lage vadesteiner mellom praksisfeltet og campus. Målet er å ansvarligjøre studentene. De får små og store oppdrag som vil vise mangfoldet i deres framtididige yrke og gi en forsmak på utfordringer og gleder ved å følge en klasse.
Innhold
Fuggelmyra består foreløpig av ei bygd med litt nærmiljøbeskrivelser. En 1–7-skole med 16 ansatte/tilknyttete, 16 elever på 1. trinn og 13 på 7. trinn.
Disse elevene beskrives gjennom en lærerlogg og enkelte elever har elevarbeider i profilen sin. Elevarbeidene er genuine og anonymiserte og koblet til en fiktiv elev. En del av elevarbeidene ligger ikke åpent tilgjengelig på nettsiden på grunn av begrensede tilganger, siden disse kan være knyttet opp mot andre prosjekt, for eksempel Normprosjektet.
Du finner også noen elever som har en mer detaljert lærerlogger, for eksempel Emma og Matias på 1. trinn.
Denne fiktive verdenen har vi laget som en kontekst til casene vi bruker i undervisningen for våre lærerstudenter. Casene er enten flerfaglig eller laget spesifikt for et emne i lærerutdanningen. Disse endres, bygges ut og får stadig selskap av nye case. Disse casene ligger ikke ute på nettsiden, men vi har lagt inn noen eksempler på hvordan et case kan være.
Prosjektet
Fuggelmyra starta på et dobbelkontor på pedagogikkseksjonen i 2016. Siden har vi fått med flere fag og ønsker å utvikle bygda og elevene med tanke på flere fag i lærerutdanninga. På sikt håper vi å få utviklet en ungdomsskoleklasse og noen elever på videregående i Lyngby, byen som ligger 20 minutter fra tettstedet Fuggelmyra.
Vi har en illustratør som tegner elevene for oss, slik at vi kan lage nye case og illustrasjoner år etter år, som ville blitt vanskelig med foto eller film der førstetrinnselevene naturlig nok ikke kunne tatt nye oppdrag som førstetrinnselev etter 3–4 år. Illustratøren kjenner skolefeltet godt og illustrerer i tett samarbeid med faglærerne som utvikler personligheten til den enkelte person i Fuggelmyra. Tegningene er digitale og en elev kan settes på ulike bakgrunner og med ulike ansatte og medelever ut i fra hvilket case som skal illustreres.
Lærerstudenters erfaringer med Fuggelmyra
«Problemet med å bruke eksempler fra praksisskolen har vært at andre ikke kjenner disse elevene, men alle medstudentene kjenner elevene fra Fuggelmyra. Det gjør at diskusjonen er lettere, og det blir enklere å knytte teorien til praksis.»
«Det har gjort meg mer bevisst over hvilke ulike mennesker, utfordringer og situasjoner man står ovenfor som fremtidig lærer. Det er så mye forskjellig og varierende situasjoner som kan oppstå.»
«Gjør at det er lettere for meg å forstå teori.»
Om Fuggelmyra og Lisenskode
Om innholdet og lisens
Innholdet på denne nettsiden er fiktivt.
Fuggelmyra-universet er utviklet av av faglærere ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Innholdet er ikke ment å være idealer, men er et forsøk på å gi innblikk i skolehverdagen.
person-portlet
Kontaktpersoner
-
Åsa Dahl Berge Universitetslektor i pedagogikk
73412743 asa.d.berge@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Lillian Kirkvold Førsteamanuensis i spesialpedagogikk
73412407 lillian.kirkvold@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Marit Buset Langfeldt Universitetslektor på matematikkseksjonen
73412021 marit.b.langfeldt@ntnu.no Institutt for lærerutdanning