Matias – 1. trinn – Elevene – Fuggelmyra
Matias
Matias
Matias er en legobygger som digger dinosaurer og vulkaner. Han kan også en ting og to om giftfrosker i Sør-Amerika.
Lærerlogg
Matias bor hos mamma og Olav i partallsuker og hos pappa i oddetallsuker. Storesøster Erica går på 4. trinn. (Se logg fra de første to ukene lenger ned) .
Jeg tror han er høyrehendt, men kan av og til holde blyanten i venstre hånd. Han er ikke spesielt glad i å tegne, men han gjør de oppgavene har får beskjed om med flid.
Litt stille i friminuttene, men han prøver seg på fotballbanen innimellom.
Matias kan mye om dinosaurer og vulkaner og når han blir stor skal han bli en som forsker på ville dyr. Kanskje aller helst i Sør-Amerika hvor det finnes giftfrosker. Han er glad i å fortelle ting til læreren, men blir mer usikker når de andre elevene hører på.
Logg de to første ukene
Uke 1
Mandag
Matias prater lite i felles samling, men kan fortelle en del en til en på oppfordring. Han svarer kort på direkte spørsmål i full klasse og ofte tar det litt tid før han svarer.
Matias stod alene ved drikkefontena da jeg kom ut på inspeksjon i friminuttet. Jeg observerte han i nesten fem minutter før jeg gikk bort og snakket med han. Han fortalte at han ikke hadde bestemt seg helt for hva han ville leke med dette friminuttet. Etter å ha snakka litt med meg sa han at han kanskje skulle spille litt fotball allikevel. Tenker at det er lurt å følge med litt nærmere på om Matias har noen å leke med slik at han ikke blir ensom.
Onsdag
Matias er nok høyrehendt, men jeg ser han også bruker venstre hånd innimellom når han tegner. Han brukte lang tid på å tegne familiebildet sitt. Tegnet tre streker på familiebildet slik at arket ble delt i tre like store deler. Han tegnet seg selv på midten. På den ene siden tegnet han mamma, Olav og søsteren Erica og på den andre siden tegnet han pappa, hunden og bilen. Pappa har fuglehund og går på jakt. Må finne ut mer om dette med familieforholdene i hans familie.. Bor søsteren bare hos mor? Er hun halvsøster? Klarte ikke å spørre rett ut i timen. Det får komme etterhvert, vil ikke plage Matias med disse spørsmålene nå. Viktigere å bygge relasjon og ta utgangspunkt i tema han bringer på bordet framover tror jeg.
Han observerer fortsatt leken i utkanten av elevgruppa i friminuttene. Han kan kanskje være en som liker å vite mer om hva han begir seg inn på før han kaster seg ut i det. Jeg må tenke på at han akkurat har begynt på skolen, selv om han kjenner en stor del av klassekameratene sine fra før er det mye nytt for han å sette seg inn i.
Torsdag
Matias kom bort til meg etter matteøkta og sa han syntes det var gøy å telle gullmynter. Tror dette er første gang han har tatt initiativet til å snakke med meg.
Møte Magda på butikken etter jobb (måtte ha mat før jeg kjørte til byen!) Hun spurte høylytt om hvordan det gikk på førstetrinn. Hun er veldig hyggelig og passer på meg men, jeg kjenner det er litt vanskelig å snakke om elevene når jeg ikke vet hvem som kan høre oss bak nabohylla. Var sikker på at dette med taushetsplikt var superstrengt, jeg. Magda bare pratet i vei om at hun hadde hatt pappaen til Matias på skolen og han var “en liten slabbedask” så hun mente det var lurt at jeg satte krav til gutten! Hm.. får det ikke helt til å stemme.
Fredag
Matias liker LEGO og det er Jurassic World som er yndlingsLEGO’en hans. Han sa han likte bøker og filmer om dinosaurer veldig godt også. Men han har mange andre LEGO-typer også sa han. Det finnes nemlig ikke så mange forskjellige Jurassic World. Jeg lærer nye ting hver dag! :) Kanskje jeg er den som lærer mest den første uka?
Observerte Matias lekte i sandkassa med Jakob og Filip i dag. Så at Filip tråkka rett over veien han bygde tre ganger før han sa ifra til Filip at han måtte være forsiktig. Prøvde seg på fotball i dag også. Ser han løper litt tungt og spiller ikke lenge om gangen.
Matias kan å skrive navnet sitt, men s-en blir ofte feil vei, bokstavene er skjeve og varierer veldig i størrelse ennå. Ser ikke at han skriver noe annet så jeg går ut i fra at han kjenner igjen sitt eget navn som logo-skrift. Synes han har et bra ordforråd, kanskje spesielt i forhold til naturfaglige tema. Tror faren hans jakter, noe med at hunden er med på jakt om høsten.
Uke 2
Mandag
Matias fortalte han hadde plukket blåbær med pappa, farmor og Hulken i helga. Han forklarte uten noen oppfordring at Hulken var hunden til pappa.
Onsdag
I dag hadde vi et lite gruppearbeid i naturfag og det var spennende å se hvordan det fungerte. Jeg hadde to jenter og to gutter sammen i tre grupper. Først tenkte jeg at dette skapte balanse, men det var mer det at jeg foreløpig ikke kjenner elevene godt nok til å gjøre det annerledes. Den ene gruppen strevde en del i oppstarten, for Oliver, Sara, Nora og Matias ble på samme gruppe. Som læringspartnere ser det ut til å fungere greit, men når de kom sammen skjedde det liksom ingenting. De ble alle sittende å vente på at jeg skulle hjelpe de i gang. Og beklageligvis havnet de sist i runden min. Sara prøvde å få respons fra de andre, men ingen turte å sette i gang før de var sikre på at de hadde forstått oppgaven riktig. Men etter at jeg hadde forsikret de om at det de tenkte var riktig, begynte de så smått å jobbe. De hadde fått i oppgave å skrive rev på en plakat og tegne det de husket rundt. Sara tok føringen, og delegerte litt på oppgavene. Matias skulle skrive rev, men Sara påpekte ganske raskt at R'en var feil vei. Matias visket bort lenge og vel, og prøvde på nytt. Denne gangen ble det riktig, men v'en havnet på skrå nedenfor de andre to bokstavene. Sara sukket og tok saken i egne hender, men i stedet for å viske bort bare v'en visket hun bort alt og startet på nytt. Jeg så hvordan Matias strevde for å ikke bli sint og lei seg. Det var nesten så jeg fikk lyst til å be han si fra om at det ikke var nødvendig viske bort alt han hadde skrevet. De andre satt og tegnet, mens Sara pyntet.
Torsdag
Ble litt paff i dag da Matias takket meg for at jeg hjalp han med et regnestykke. Det har jeg aldri hørt noen andre si. Kanskje jeg bør snakke med elevene om det å takke, og at det er hyggelig? Ser også at han er veldig avhengig av å telle på fingrene, og starter alltid på tommelen på venstre hånd. Litt uheldig strategi når det blir tall over fem kanskje?
Fredag
Når det ble friminutt kom det et skikkelig regnskyll, og Matias ville ikke ha på seg regnklær. Jeg argumenterte og argumenterte for at det måtte han ha siden det regnet som bare det ute. Matias sto på sitt og ble lei seg. Til slutt spurte jeg ham om hvorfor og da sa han at mammaen hans hadde sagt at han ikke trengte det fordi det skulle være fint vær i dag. Jeg tror ikke at han skjønte at premissene hadde endret seg siden mammaen hans hadde gitt han beskjed i dag tidlig. Vanskelig situasjon, og jeg følte vel at han heller stolte på mammaen sin enn på meg... Eller var det noe annet jeg ikke skjønte i den situasjonen her?
Om Fuggelmyra og Lisenskode
Om innholdet og lisens
Innholdet på denne nettsiden er fiktivt.
Fuggelmyra-universet er utviklet av av faglærere ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Innholdet er ikke ment å være idealer, men er et forsøk på å gi innblikk i skolehverdagen.
Matias
Matias
- Født: 8. mars
- Adresse: Byveien 18 og Lerkesvingen 1
- Morsmål: Norsk
Foresatte: Karin og Rune