Emma – 1. trinn – Elevene – Fuggelmyra
Emma
Emma
Emma er ei sprudlende jente med fart i. Hun forteller mye og noen av historiene er ekstra fantasifulle.
Lærerlogg
Emma bor med storesøster Ina på 3.trinn og lillebror Georg, sammen med mamma og pappa.
Jeg opplever Emma som ei sprudlende og kreativ jente, men har også opplevd at hun kan være litt ukonsentrert. Tror hun kan synes det er vanskelig å sitte stille lenge av gangen. Hun forteller mye og lett noen ganger, men andre ganger er hun stille og det er ikke så lett å få henne med i en samtale da. Her om dagen fortalte hun mye om naboen som er 31 år og jobber på oljeplattform. Hun tror ikke mamman liker han for hagen hans er full av snegler og skvalderkål, men Emma liker snegler og ønsker seg mest av alt i hele verden en kattunge. Naboen ønsker seg også en kattunge, men han kan ikke ha den med på plattform, for tenk hvis den faller i vannet.
Hun har ingen spesiell venn, men leiker med flere forskjellige elever på småskolen. Hun forteller at hun av og til leker med Sara på ettermiddagene.
Logg de to første ukene
Uke 1
Mandag
Emma imponerer meg med å slå hjul! Det trodde jeg ikke så små barn kunne, jeg. Hun står like mye på hodet som på føttene i friminuttet. Klatrer mye i treet bak skolen også.
Emma forteller en del når hun blir spurt og hun har en livlig måte å snakke på. Hun skulle fortelle om en tur de var på i sommer men det kan være at det var en tur de hadde vært på en annen gang. Hun forteller litt usammenhengende. Ser ut som om noen av de andre elevene henger med på det hun forteller bedre enn meg.
Tirsdag
Emma og Lea hadde en konflikt i første friminutt. Lea sa at Emma hadde ødelagt smykket hennes og Emma sa hun ikke hadde det. Etterhvert fortalte Emma at hun slo hjul mens Lea, Sara og hun lekte. Mulig hun kom borti arma til Lea da Lea skulle feste smykket til veska si. Jeg prøvde å la begge få forklare seg og tror de kom til en forståelse til slutt.
Onsdag
“Oldefar var konge i ett annet land!” sa Emma da hun, Ella, Jakob og jeg snakket om familien vår i friminuttet. Ella sa at det trodde hun ikke på. Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvordan jeg skal se og bekrefte begge jentene i slike situasjoner. Det var tydelig at Emma var sikker på at hun snakket sant.
Hun leker litt rollelek med noen andre fra klassen, men ikke så lenge i gangen. Hun kan av og til bare gå fra leiken for å klatre litt.
Hun har et adekvat blyantgrep og det ser ut som om hun har tegnet en del før. Hun kan også klippe med saks, men det virker ikke som om det er så viktig for henne at hun følger strekene nøyaktig.
Torsdag
Ble litt uro i gangen da elevene skulle kle av seg. Filip sa at Emma slo han, men Emma sa hun bare hadde gått forbi med sekken sin på vei inn i klasserommet. Filip hadde slått tilbake og da hadde Emma blitt sint og sagt at han var en dust og slått han igjen. Jeg var inne på klasserommet for å hilse på hver enkelt da de gikk inn og så ikke hva som skjedde. Tar lang tid med sånne konfliktløsinger og resten av elevene blir urolige og alle kommer stormende til og skal si noe om hva som skjedde eller noe helt annet de kommer på og vil fortelle om. Vet ikke om jeg brukte nok tid på å ordne opp i konflikten, men det ser ut som om Emma og Filip er vant med å bare gå fra konflikten når det roer seg igjen. Så jo at Emma og Filip var sinte og lei seg da de var midt oppi det, men det gikk over etterhvert.
Emma var uheldig og sølte melk på boka til Lukas da hun gikk forbi han på vei til vasken. Hun ble skikkelig lei seg og sa unnskyld. Hun hjalp til å tørke opp på golvet uten at jeg spurte.
Fredag
Emma, Sara og Ghina lekte fredløse i skogen. Var Sara som hadde sett Robin Hood sammen med fetteren sin og forklarte litt til de andre to at de trengte pinner som sverd og at det var bare å liste seg fram i skogen til man så noen rikinger så man kunne gi penger og mat til de fattige.
Uke 2
Mandag
Emma hadde med seg en tøyhund i sekken i dag og etter at jeg hadde hilst på den ble vi enige om at Bulle skulle ligge i sekken i dag sånn at han ikke kom bort. Da elevene kom inn etter langfriminuttet viste det seg at Bulle ville bli med ut og hadde gått seg bort. Emma var utrøstelig og grein. Jeg lovte at vi skulle ut å lete i lillefriminuttet, men det tok lang tid før hun greide å flytte fokuset over til samtalen vi andre hadde i lyttekrok. Jeg vurderte å sende hele klassen ut på leiting, men bestemte meg for å følge den opprinnelige planen min. Det ble vanskelig for Emma å følge faglig samtale, men det var viktig for de andre å få med seg denne. Da vi ikke fant Bulle i neste friminutt måtte jeg ringe hjem til foreldrene til Emma etter skoleslutt. Hun var så opprørt og lei seg. Jeg fikk sms fra Emmas mamma kl 18 den kvelden om at Bulle var kommet til rette.
Onsdag
Emma venta ved porten da jeg kom kjørende i dag. Hun fortalte at hun hadde funnet Bulle i går kveld og at han var hjemme i dag. Tror han har fått en slags kurv han skal ligge i når Emma er på skolen. Mammaen hennes og hun hadde gått rundt på skolegården og snakket om hvor hun hadde lekt i friminuttet, men det hadde tatt lang tid og tilslutt hadde de funnet den på området hvor de eldste elevene leker i friminuttene. Kan være at noen av de største elevene var litt sein med å gå inn og har funnet Bulle og gjemte han. Skal jeg ta opp dette med kollegene eller? Sikkert ikke nødvendig.
Emma tegna en sol i KRLE-timen i dag. Sola hadde en snakkeboble og inni den måtte jeg skrive «Jeg er glad i mamma». Jeg sa jeg kunne skrive ordene på en lapp sånn at hun kunne herme bokstavene på bildet sitt, men hun sa at det ble alt for mange ord. Jeg valgte å skrive ordene selv og ikke presse på. Tror det ville vært en stor utfordringen for henne å holde motivasjonen oppe gjennom hele prosessen med å skrive hele setningen selv.
Fredag
Emma var skikkelig våt etter langfriminuttet. Hun og Filip hadde leika i den store vanndammen mot parkeringsplassen. Jeg fant ikke noe skiftetøy på plassen hennes så hun måtte være våt på strømpebuksa. Nora ble også våt men hun stod utenfor før det ringte inn for å få skifta med en gang og var tydelig ukomfortabel med det våte tøyet, men det så ikke ut som om Emma oppdaga at hun var våt en gang før jeg sa det. Det var i hvert fall veldig tydelig at de hadde hatt det morsomt i friminuttet!
Om Fuggelmyra og Lisenskode
Om innholdet og lisens
Innholdet på denne nettsiden er fiktivt.
Fuggelmyra-universet er utviklet av av faglærere ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Innholdet er ikke ment å være idealer, men er et forsøk på å gi innblikk i skolehverdagen.
Emma
Emma
- Født: 27. oktober
- Adresse: Lerkesvingen 6
- Morsmål: norsk
Foresatte: Maja og Tor