Gevinstrealiseringsplan - Campussamling - Campusutvikling
Gevinstrealiseringsplan for NTNU Campussamling
Gevinstrealiseringsplan for NTNU Campussamling
Gevinstrealiseringsplan er et verktøy for å planlegge og styre prosjektet for å sikre at en når målene med NTNU Campussamling.
I en gevinstrealiseringsplan for Campussamling er det beskrevet hvordan prosjektet kan nå sine mål ved å identifisere, realisere og hente ut gevinster i alle faser av prosjektet; under planlegging, bygging og bruk. Det er en høy forventning om at samlingen av campus ved NTNU er samfunnsøkonomisk lønnsom.
Prosjektets eier, bruker og byggherre anvender planen som et verktøy for styring og planlegging av hvordan gevinster fra NTNU Campussamling måles, når de er tenkt oppnådd, i tillegg til roller og ansvar for tiltak som bidrar til å realisere gevinster.
Prosjektets mål og forventede gevinster
Målbildet til NTNU Campussamling beskriver hva prosjektet skal oppnå i et målhierarki bestående av samfunnsmål, effektmål og resultatmål. Av samfunnsmålet er det utarbeidet effektmål som beskriver hvilke gevinster en søker å oppnå med prosjektet, men for å kunne svare på om hvorvidt de oppnås, må de være målbare, enten kvalitativt eller kvantitativt.
I gevinstrealiseringsplanen er det derfor definerer noen hovedindikatorer for å kunne måle forventede gevinster: faglig kvalitet, sosial kvalitet, samarbeid, tverrfaglighet, arealbruk, bærekraft, formidling, åpenhet og omdømme. Hovedindikatorene er utledet av prosjektets effektmål, samtidig som prosjektets resultatmål understøtter hovedindiaktorene og mens hovedindikatorene igjen understøtter effektmålene.
Rektorvedtak
Rektorvedtak
Gevinstrealiseringsplanen er utarbeidet med NTNU som prosessleder i samarbeid med Statsbygg og med Kunnskapsdepartementet som oppdragsgiver.
Rektor ved NTNU besluttet 14.02.2022 hvordan gevinstrealiseringsplanen for NTNU Campussamling skal anvendes:
Rektorvedtak - Anvendelse av gevinstrealiseringsplan for NTNU Campussamling, 14.02.22 (pdf)
Les dokumentet
Les dokumentet
Oppdatert versjon levert til KS2 mars 2023):