Masteroppgave som ser på tjenestekvalitet

Søknadsfrist
Utdanningsnivå
Påbegynt bachelor/master (1.-3. år)
Påbegynt master (4.-5. år)
Utdanningsområde
Medisin og helsefag
Sosialt arbeid og barnevern
Økonomi, administrasjon og markedsføring
Type oppdrag
Masteroppgave
Bacheloroppgave
Arbeidssted
i prosjekt levende laboratorium
Arbeidsoppgaver
Andre oppgaver
Arbeidssted (fylke / by)
Gjøvik
Informasjon om hvordan man søker
Ta kontakt med prosjektleder for Levende Laboratorium. Marjolein Verplak. Hun jobber i USHT Innlandet (Oppland)
E-post for søknad
maria.johanna.verplak@gjovik.kommune.no

Prosjekt Levende Laboratorium (LL) er et ledd i prosjekt universitetskommune, som skal fremme samarbeid mellom NTNU og Gjøvik kommune. LL skal være enheter i kommunehelsetjenesten som har en infrastruktur som legger til rette for prosjektarbeid. Dette kan være ulike type prosjekter fra interne utviklingsprosjekter, studentprosjekter og større forskningsprosjekter. Et LL vil være integrert i tjenestene og ha aktiviteter der brukere og pasienter, pårørende og andre aktører oppholder seg og der disse vil være en integrert del av aktiviteten/tjenestetilbudet.

I et LL kan flere aspekter komme sammen. Det er svært viktig at vi utdanner helsepersonell som er rustet til å stå i jobben. Dermed må utdanningen være utformet slik at vi skaper gode praksisperioder der det er maksimalt med læringsutbytte. Et tett samarbeid mellom praksisfeltet og utdanningsinstituttet er en forutsetning. Studenter må være realitetsorienterte, og beholde motivasjon for jobben sin. Praksisfeltet, i denne sammenheng kommunehelsetjeneste, må være en aktiv bidragsyter og ta ansvar for å skape gode læringsarenaer og dyktige fremtidige kolleger. Hvis dette gjøres på en god måte bidrar dette til rekruttering og at vi benytter ressurser best mulig. Når man er ferdig utdannet, stopper ikke læringen. Utdanningsinstituttene bidrar via sine studenter også med å øke kunnskapen i praksisfeltet. Dette krever en kultur for læring i organisasjonen. Kompetanse må vedlikeholdes og utvides i takt med utviklinger i samfunnet og forskningen. Det skal ytes effektive og virkningsfulle tjenester. Metodene som brukes skal være (evidence -) forskningsbaserte.

I 2024 har LL hatt tiltak rettet til implementering av simulering som læringsmetode, mottak og ivaretagelse av studenter og studentveiledning. Vi tester og prøver ut ulike måte å veilede studenter på, gjennom to-spann-læring og studenttettpost. I dette dynamiske samspillet mellom simulering, mottak og ivaretagelse av studenter og studentveileder oppnår vi økt tjenestekvalitet. Det er en sammenheng mellom og gjensidig avhengighet av disse 3 tiltak. I prosjektet er det ikke kapasitet til å evaluere tjenestekvalitet, men muligens en masterstudent kan ta for seg den oppgaven.

Utdanning
Industriell Økonomi og Teknologiledelse
Internasjonal Business og Markedsføring
Klinisk Helsevitenskap