Masteroppgave som ser på tjenestekvalitet

Expires
Education level
Started bachelor/master (1.-3. yr)
Started master (4.-5. yr)
Field of study
Medicine and Health Sciences
Social Work and Child Welfare Work
Economy, Administration and Marketing
Type
Master's thesis
Bachelor's thesis
Work place
i prosjekt levende laboratorium
Responsibilities
Other tasks
County
Gjøvik
Info on how to apply
Ta kontakt med prosjektleder for Levende Laboratorium. Marjolein Verplak. Hun jobber i USHT Innlandet (Oppland)
E-mail for application
maria.johanna.verplak@gjovik.kommune.no

Prosjekt Levende Laboratorium (LL) er et ledd i prosjekt universitetskommune, som skal fremme samarbeid mellom NTNU og Gjøvik kommune. LL skal være enheter i kommunehelsetjenesten som har en infrastruktur som legger til rette for prosjektarbeid. Dette kan være ulike type prosjekter fra interne utviklingsprosjekter, studentprosjekter og større forskningsprosjekter. Et LL vil være integrert i tjenestene og ha aktiviteter der brukere og pasienter, pårørende og andre aktører oppholder seg og der disse vil være en integrert del av aktiviteten/tjenestetilbudet.

I et LL kan flere aspekter komme sammen. Det er svært viktig at vi utdanner helsepersonell som er rustet til å stå i jobben. Dermed må utdanningen være utformet slik at vi skaper gode praksisperioder der det er maksimalt med læringsutbytte. Et tett samarbeid mellom praksisfeltet og utdanningsinstituttet er en forutsetning. Studenter må være realitetsorienterte, og beholde motivasjon for jobben sin. Praksisfeltet, i denne sammenheng kommunehelsetjeneste, må være en aktiv bidragsyter og ta ansvar for å skape gode læringsarenaer og dyktige fremtidige kolleger. Hvis dette gjøres på en god måte bidrar dette til rekruttering og at vi benytter ressurser best mulig. Når man er ferdig utdannet, stopper ikke læringen. Utdanningsinstituttene bidrar via sine studenter også med å øke kunnskapen i praksisfeltet. Dette krever en kultur for læring i organisasjonen. Kompetanse må vedlikeholdes og utvides i takt med utviklinger i samfunnet og forskningen. Det skal ytes effektive og virkningsfulle tjenester. Metodene som brukes skal være (evidence -) forskningsbaserte. 

I 2024 har LL hatt tiltak rettet til implementering av simulering som læringsmetode, mottak og ivaretagelse av studenter og studentveiledning. Vi tester og prøver ut ulike måte å veilede studenter på, gjennom to-spann-læring og studenttettpost. I dette dynamiske samspillet mellom simulering, mottak og ivaretagelse av studenter og studentveileder oppnår vi økt tjenestekvalitet. Det er en sammenheng mellom og gjensidig avhengighet av disse 3 tiltak. I prosjektet er det ikke kapasitet til å evaluere tjenestekvalitet, men muligens en masterstudent kan ta for seg den oppgaven.

Education
Applied Clinical Research
Audiology (Audiologist)
Advanced Clinical Nursing
Childhood Studies
Child Protection and Child Welfare
Child Welfare Work
Bioengineer
Biomarine Innovation
Sustainability, Work Environment and Safety Management
Digital Business Development
Digital Transformation
Occupational Therapy
Pharmacy
Clinical Health Science - Obesity and Health
Financial Economics
Public Health
Disability and Society
Physiotherapy
Physical Activity and Health
Global Health
Global Manufacturing Management
Health Nursing
Industrial Innovation and Digital Security
Industrial Ecology
Economics and Technology Management
International Business and Marketing
Clinical Health Science
Management of Innovation and Sustainable Business Development
Technology Management
Marketing, Innovation and Management
Medicine (Programme of Professional Study)
Medical and Biological Studies
Molecular Medicine
Neuroscience
NTNU School of Entrepreneurship (NSE)
Paramedic
Project Management
Radiography
Accounting and Auditing
Economics
Economics and Business Administration
Pain and Palliative Care
Social Work
Social Work (Social Worker)
Specialized nursing
Nursing
Social Education
Business Administration
tjenestekvalitet
masteroppgaven
helsetjeneste
kommunaletjenester
studentveiledning
simulering