Podcast – Blink Læringshub
Illustrasjon podcastboksen
Podcast
Podcast
Podcast er et populært medium for både undervisere og studenter. På Dragvoll kan du benytte deg av PodcastBoksen, og låne utstyr til produksjon av podcast. BLINK læringshub har bred kompetanse innen produksjon, publisering og distribusjon av podcast til bruk i undervisning. Ønsker du å lage podcast til undervisning, formidling, en studentoppgave eller til faglig-sosiale tiltak i regi av en linjeforening eller studentgruppe? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.
Podcast brukes mer og mer innen akademia, til både undervisning og forskningsformidling.
Podcasts kan være enkeltstående episoder eller serier, og episodene er typisk ganske korte, slik at man kan høre dem på bussen, under matlaging, mens man trener eller annet. Dette gjør at podcast blir mer tilgjengelig og lavterskel enn for eksempel undervisningsvideoer eller tekster.
Podcast kan i tilfeller der man ikke behøver grafer eller andre visuelle hjelpemidler for forklaring, være et godt supplement til pensumutvalget. I undervisningen kan podcast brukes som et alternativ til studentoppgaver og som bakgrunn for gruppediskusjoner i forelesninger eller seminarer.
BLINK bistår gjerne med opplæring i enkel podcastproduksjon. For førstegangsbrukere av PodcastBoksen er denne opplæringen obligatorisk.
Opplæring i PodcastBoksen med en av våre læringsassistenter tar 10 minutter, og består av en enkel gjennomgang av det tekniske utstyret. Under opplæringen tar vi opp hvordan man skal bruke stemmen og hvordan man kan gjennomføre en podcast-innspilling på best mulig måte.
BLINK tilbyr også workshops for undervisere og gruppeopplæring i emner der studentene skal lage podcasts som læringsaktivitet.
Vi kan også gi enkle kurs i opptak av podcast med det utstyret man selv har tilgjengelig, for eksempel på hjemmekontor, og i vårt mobile utstyr/"Podcastsekk".
Dersom man ønsker det, kan BLINK bistå med basisopplæring i lydredigering i programmer som Panopto og Audacity, og hjelp til publisering på Blackboard eller Spotify. Dersom du ønsker mer viderekommen opplæring, eller hvis du har behov utenfor vår tekniske kompetanse, kan du ta kontakt med Seksjon for læringsstøtte som forvalter blant annet et eget studio på Kalvskinnet.
Du kan sjekke når PodcastBoksen er ledig i kalenderen i TP.
Dersom du trenger hjelp til å booke tidspunkt i PodcastBoksen på Dragvoll kan du fylle ut skjema i NTNU hjelp eller sende en epost til kontakt@blink.ntnu.no. Oppgi hvilken dato du ønsker, og hvor lang studiotid du trenger.
Produksjon av podcast
Produksjon av podcast
Det ligger ofte mye og grundig planlegging bak en god podcast. BLINK bruker gjerne workshop-metodikk i kreativ idéutvikling og problemløsing, også for å utvikle et godt podcast-konsept. BLINK kan arrangere workshop med ditt prosjekt eller fagmiljø i sentrum, med innhold tilpasset ditt behov.
Når du planlegger en podcast, bør du tenke over følgende:
Hva skiller din podcast fra andre om samme tema? Hvem er målgruppen, og hva har dette å si for innholdet? Skal podcasten publiseres åpent på nettet, eller lokalt i et emne på Blackboard? Ønsker du at podcasten skal ha form som en monolog, eller vil du ha med en eller flere gjester for å skape en god samtale?
Skriv en kjøreplan med stikkord, og indiker i kjøreplanen hvor du vil ha med eventuelle jingles/lydeffekter, intervjuer og så videre.
Dersom du skal spille inn en serie, lag gjerne en plan for de første episodene på forhånd, og spill inn flere på en gang. Da er det lettere å holde en rød tråd, og du blir mindre sårbar for eksempel for sykdom enn hvis du spiller inn én episode hver uke.
I tråd med åndverksloven og god akademisk skikk må du også henvise til dine kilder. Husk å nevn i direkte tale hva opphaveren og verket/kilden heter.
Podcasts som skal publiseres skal kun behandle informasjon som kan deles åpent, og alle deltakere må informeres om dette. Alle som deltar i podcasten må signere et samtykkeskjema – kontakt oss hvis du vil ha en mal til dette.
Du bør også planlegge hvordan du skal gjennomføre etterarbeidet.
Har du mye kompetanse på lydredigering, eller er dette første gang du lager podcast selv? Dersom du ønsker å spille inn hele podcasten i én tagning, må du stille godt forberedt, men du får mye igjen for det når du redigerer sammen fra flere lydklipp.
Dersom du skal spille inn podcast for først gang, anbefaler vi at du setter av god tid slik at du har mulighet til å spille inn flere ganger.
Det er flere ting du burde tenke over under opptak av podcast. For det første er det viktig å snakke tydelig og være bevisst på ordvalg og språk. Dersom du greier å skape bilder i hodet til lytterne, vil de huske innholdet bedre. Bruk et konkret språk og prøv å unngå tomme formuleringer. For det andre har måten du står og bruker kroppen innvirkning på lydkvaliteten. Åpne brystkassen og åndedrag fra mage gir mer kraft i stemmen og kan hindre at den slites ut. Hvis du skal snakke mye, kan det også være lurt å varme opp stemmen på forhånd.
Enkel klipping kan gjøres i Panopto, men for mer komplisert redigering kan man bruke Adobe Audition. Det finnes også andre gode gratis lydredigeringsprogrammer, som GarangeBand og Audacity, men NTNU har ikke databehandleravtaler med disse.
I PodcastBoksen på Dragvoll får opptaket høy kvalitet og trenger sjelden mer enn enkel klipping. Dersom du ønsker å legge inn lydeffekter eller en kjenningsmelodi, kan dette enten gjøres direkte i opptaker eller i de overnevnte programmene i etterkant. Det finnes jingles og lydeffekter finnes tilgjengelig for gratis nedlastning på nettet.
Publisering av podcast
Publisering av podcast
Det finnes flere måter å publisere podcasten din på. Under kan du lese mer om de ulike alternativene.
Merk også at du ikke kan bruke NTNU sitt podcaststudio til kommersielle formål.
I undervisning anbefaler vi alltid å publisere en skriftlig fremstilling av innholdet sammen med podcasten. Hva som er et hensiktsmessig format vil variere med hvordan podcasten er laget, og må tilpasses til målgruppe og formål. En framskriving kan for eksempel ha form som en transkribert tekst, en mer helhetlig omskriving eller en kortere eller stikkordsmessig oppsummering.
Dersom du har studenter med behov for tilrettelegging anbefaler vi en dialog med tilretteleggingstjenesten om hva som er hensiktsmessig i hvert enkelt tilfelle.
Når du har spilt inn en podcast i PodcastBoksen, sitter du igjen med en fil som er lagret lokalt på din datamaskin. For å publisere denne i Blackboard:
- Gå til det området du ønsker at filen skal legges ut i.
- Trykk på “Bygg innhold” → “Lyd”.
- Trykk på "Bla gjennom min datamaskin"
- Velg filen du ønsker å laste opp.
Husk å legge inn navn på lydopptaket. Hvis du blar nedover siden kan du krysse av for ulike alternativer for publisering, men dette er ikke nødvendig. - Til slutt trykker du på “Send” for å publisere.
Når du har spilt inn podcast i PodcastBoksen, sitter du igjen med en fil som er lagret lokalt på din datamaskin. For å laste opp denne i Panopto, trykk på “Create” og deretter på “Upload media”. Filen ligger under “My Folder” i Panopto.
I Blackboard går du til det området du ønsker at filen skal legges ut i. Trykk deretter på “Bygg innhold” og så “Panopto Video Embed”. Velg filen du ønsker å sette inn, og trykk på “Insert video”.
Dersom du publiserer podcasten åpent på nett, finnes det ingen garanti for at innholdet kan slettes igjen. Derfor er det viktig å ta en vurdering på hvor åpent du ønsker at innholdet skal være, og hvor du ønsker å publisere det.
Så lenge du har hentet inn informert samtykke fra alle som deltar i podcasten, og du har fulgt konvensjonene for kildeføring, er det i utgangspunktet ikke et problem å publisere innholdet åpent på nett, men vær bevisst på mulige konsekvenser av dette.
Podcast om podcast
Podcast om podcast
Denne podcasten om podcast fra OsloMet har mange gode tips til deg som vil lage podcast.
Podcast som vurderingsform
Finnes det en vurderingsform som gjør at studentene må kunne fagstoffet, men også formidle det på en muntlig måte?
Gjett om! I denne episoden får vi høre hvordan podcast kan brukes til å vurdere studentene!
Gjester i NOKUT-podden er professor Daniel Schofield fra Institutt for pedagogikk og livslang læring (NTNU) og Magnus Bergland-Landheim fra Blink læringshub (NTNU). De deler sine erfaringer med bruk av podcast til vurdering, og gir som alltid gode tips til deg som vil teste ut dette
Kontakt oss
Kontakt oss
Lurer du på noe? Kom innom læringshuben på Dragvoll, rom 6304
Du kan også kontakte oss:
- via NTNU hjelp
- per e-post på kontakt@blink.ntnu.no
- via Zoom, alle hverdager kl 10-14, s.ntnu.no/BLINKkontakt