Page 7 - universell_Rusforebyggende_arbeid

Basic HTML Version

7
For Læringsmiljøutvalgene kan nettsidene med tilgang til kartleggingsverktøy og kunnskaps­basene
og
være interessante. Sentrene tilbyr videre
kursing i bruk av verktøy for tidlig intervensjon «Motiverende samtale» . Helsedirektoratet har gitt
Kompetansesenteret i Midt-Norge særlig ansvar for utvikling og utrulling av «Optimal student» til
alle universiteter og høgskoler i Norge.
3.3 Arbeidslivets kompetansesenter for rus og avhengighetsproblematikk (AKAN)
AKAN er en ideell organisasjon med formål om å forebygge rus- og avhengighetsproblematikk
i norsk arbeidsliv. De utarbeider informasjon og utvikler verktøy til bruk i det rusforebyggende
arbeidet, tilbyr kurs, telefonveiledning og tar oppdrag ute i næringslivet. AKAN finansieres av LO
og NHO, og med tilskudd fra Helsedirektoratet og kursinntekter. De etablerte et studentprosjekt
med formål om å finne gode måter å jobbe rusforebyggende mot studenter. Prosjektet resulterte i
rapporten «Helter og hengehuer» (2010).
I Oslo er lederen for studentprosjektet lokalisert hos AKAN med tanke på å videreføre arbeid­
et fra prosjektet. I tillegg finansierer AKAN to lokale prosjektlederstillinger tilknyttet Student­
samskipnadene i Trondheim og Bergen. Prosjektlederne kan være en god samarbeidspartner for
lærestedene lokalt. De har etablert et studentnettverk med representanter fra Studentorganer,
studentorganisasjoner og studentsamskipnadene i Bergen, Oslo og Trondheim. Det er et ansatt­
nettverk som er tilknyttet AKANs studentnettverk.
Det er flere verktøy som kan være av interesse for lærestedene i det rusforebyggende arbeidet for
eksempel «Dialogverksted»3, «Balance» 4 eller «AKANs metodeperm»5. Informasjonsmateriell
kan om ønskelig lastes ned gratis fra nettsidene
AKAN finansierte også det kreative
bloggprosjektet «Nattens helter» om drikkekultur blant studenter hvor studentene selv var formid­
lere
3.4 Studentsamskipnaden
Studentsamskipnadene er viktige aktører innen rusforebygging. Mange studenter er ikke folke­
registrert på stedet de studerer, og terskelen for å kontakte til fastlegen kan være høy. Sam­
skipnadenes helse- og rådgivningstjenester tilbyr blant annet tidlig intervensjon overfor studen­
ter med et risikofylt drikkemønster. Råd- og veiledning ytes der for eksempel av helsesøstre,
leger, psykologer o.l., og de kan henvise studenten videre til spesialisthelsetjenestens ­konkrete
rus­behandlingstilbud. Helsedirektoratet har gitt kompetansesentrene for rus i oppgave å
­kurse student­rådgivningene ved Studentsamskipnadene i Motiverende intervju (MI). Student­
samskipnadene skal bruke verktøyet i veilednings- eller rådgivningssituasjoner med studenter.
Verktøyet kan brukes sammen med screeningsverktøyet AUDIT, og da som en oppfølging til de
studentene som skårer med høy eller alvorlig risiko.
3
Dialogverksted er et digitalt verktøy til hjelp for å forenkle virksomheters diskusjoner om egen alkoholkultur. Formålet er å skape økt bevissthet,
og brukes gjerne for å avstemme hvorvidt reell alkoholkultur er i overensstemmelse med kulturen som beskrives i virksomhetens rusmiddel-/
alkoholpolicy.
4
Balance et internett-basert tilbud for å kartlegge egne alkoholvaner. Verktøyet gir i tillegg råd om hvordan takle stress og ha det bedre i hverdagen,
og inneholder et nytt stressmestringskurs. AKAN er nå i gang med å utarbeide en ny pilotversjon som er mer rettet mot studenter.
AKAN har konsesjon fra Datatilsynet for bruk av Balance.
5
AKANs metodeperm er praktiske verktøy og hjelpemidler i det rusmiddelforebyggende arbeidet i virksomheter.