7
For Læringsmiljøutvalgene kan nettsidene med tilgang til kartleggingsverktøy og kunnskapsbasene
og
være interessante. Sentrene tilbyr videre
kursing i bruk av verktøy for tidlig intervensjon «Motiverende samtale» . Helsedirektoratet har gitt
Kompetansesenteret i Midt-Norge særlig ansvar for utvikling og utrulling av «Optimal student» til
alle universiteter og høgskoler i Norge.
3.3 Arbeidslivets kompetansesenter for rus og avhengighetsproblematikk (AKAN)
AKAN er en ideell organisasjon med formål om å forebygge rus- og avhengighetsproblematikk
i norsk arbeidsliv. De utarbeider informasjon og utvikler verktøy til bruk i det rusforebyggende
arbeidet, tilbyr kurs, telefonveiledning og tar oppdrag ute i næringslivet. AKAN finansieres av LO
og NHO, og med tilskudd fra Helsedirektoratet og kursinntekter. De etablerte et studentprosjekt
med formål om å finne gode måter å jobbe rusforebyggende mot studenter. Prosjektet resulterte i
rapporten «Helter og hengehuer» (2010).
I Oslo er lederen for studentprosjektet lokalisert hos AKAN med tanke på å videreføre arbeid
et fra prosjektet. I tillegg finansierer AKAN to lokale prosjektlederstillinger tilknyttet Student
samskipnadene i Trondheim og Bergen. Prosjektlederne kan være en god samarbeidspartner for
lærestedene lokalt. De har etablert et studentnettverk med representanter fra Studentorganer,
studentorganisasjoner og studentsamskipnadene i Bergen, Oslo og Trondheim. Det er et ansatt
nettverk som er tilknyttet AKANs studentnettverk.
Det er flere verktøy som kan være av interesse for lærestedene i det rusforebyggende arbeidet for
eksempel «Dialogverksted»3, «Balance» 4 eller «AKANs metodeperm»5. Informasjonsmateriell
kan om ønskelig lastes ned gratis fra nettsidene
AKAN finansierte også det kreative
bloggprosjektet «Nattens helter» om drikkekultur blant studenter hvor studentene selv var formid
lere
3.4 Studentsamskipnaden
Studentsamskipnadene er viktige aktører innen rusforebygging. Mange studenter er ikke folke
registrert på stedet de studerer, og terskelen for å kontakte til fastlegen kan være høy. Sam
skipnadenes helse- og rådgivningstjenester tilbyr blant annet tidlig intervensjon overfor studen
ter med et risikofylt drikkemønster. Råd- og veiledning ytes der for eksempel av helsesøstre,
leger, psykologer o.l., og de kan henvise studenten videre til spesialisthelsetjenestens konkrete
rusbehandlingstilbud. Helsedirektoratet har gitt kompetansesentrene for rus i oppgave å
kurse studentrådgivningene ved Studentsamskipnadene i Motiverende intervju (MI). Student
samskipnadene skal bruke verktøyet i veilednings- eller rådgivningssituasjoner med studenter.
Verktøyet kan brukes sammen med screeningsverktøyet AUDIT, og da som en oppfølging til de
studentene som skårer med høy eller alvorlig risiko.
3
Dialogverksted er et digitalt verktøy til hjelp for å forenkle virksomheters diskusjoner om egen alkoholkultur. Formålet er å skape økt bevissthet,
og brukes gjerne for å avstemme hvorvidt reell alkoholkultur er i overensstemmelse med kulturen som beskrives i virksomhetens rusmiddel-/
alkoholpolicy.
4
Balance et internett-basert tilbud for å kartlegge egne alkoholvaner. Verktøyet gir i tillegg råd om hvordan takle stress og ha det bedre i hverdagen,
og inneholder et nytt stressmestringskurs. AKAN er nå i gang med å utarbeide en ny pilotversjon som er mer rettet mot studenter.
AKAN har konsesjon fra Datatilsynet for bruk av Balance.
5
AKANs metodeperm er praktiske verktøy og hjelpemidler i det rusmiddelforebyggende arbeidet i virksomheter.