Page 8 - universell_Rusforebyggende_arbeid

Basic HTML Version

8
3.5 Studentorganisasjoner og studentorganer
Studentene fremmer sin stemme og delaktighet i det rusforebyggende arbeidet gjennom student­
organisasjoner, Velferdstinget, linjeforeninger og i andre formelle utvalg og råd ved lærestedene
som for eksempel i Læringsmiljøutvalget. Særlig i forbindelse med fadderordningene har studente­
ne en sentral rolle gjennom å tilrettelegge alternative sosiale arrangementer og tiltak uten konsum
av alkohol. Erfaringer fra Sverige viser at det viktigste bidraget til universitetene og høgskolene i
det rusforebyggende arbeidet, er å ut­arbeide tydelige regler for bruk av alkohol og rusmidler i for­
bindelse med arbeid og studier. Et ­annet viktig bidrag er å legge til rette for at ansatte og studenter
med rusmiddelproblemer får tilbud om oppfølging og behandling.
3.6 Lærestedene
Universitetene og høgskolenes rusforebyggende arbeid gjøres med formål om å sikre studentene
et godt og trygt læringsmiljø, i tråd med
.
Lærestedet har en viktig rolle når det gjelder å være tydelig når det gjelder bruk av alkohol og
rusmidler ved lærestedet. Erfaringer fra Sverige viser at, utarbeidelse av en ruspolitikk forankret i
toppledelsen og retningslinjer for bruk av alkohol og rusmidler, er gode rusforebyggende tiltak. De
setter tydelige rammer og grenser.
Mange læresteder har etablert en form for lavterskel tilbud hvor studenter med rusproblemer
kan få råd og veiledning. Tilbudet gjelder ikke ansvar for rusrådgivning, oppfølging og behandling,
da dette ligger under samskipnadens ansvarsområde. Tilbudet inngår som regel som en del av
student­servicefunksjonene – skranke/veiledningstjenestene. Rådgiverne der har en viktig rolle
i tidlig intervensjon fordi de også kan fange opp studenter med rusproblemer under ordinære
veiledningssamtaler. Det krever at rådgiverne har informasjon og kunnskap om de ressursene som
finnes innen rusforebygging. Dette kan være selvtesterverktøy, kontaktpersoner hos samskipna­
dens helsetjenester eller andre tjenester og verktøy.
4 ANDRE RESSURSER
Det er ulike typer selvhjelpstester som er tilgjengelige på internett. Selvhjelpetestene gir student­
ene en mulighet til anonymt å teste seg selv i forhold til eget bruk av alkohol eller andre rusmidler:
- For bruk av alkohol:
,
- For bruk av andre rusmidler, narkotiske stoffer og løsemidler:
For de som jobber med tidlig intervensjon overfor studenter med rusproblemer, finnes noen
oppfølgings-verktøy som for eksempel
(MI) eller ASTP (Alcohol Skill Training
Program). Videre er
et nettbasert oppfølgingsprogram som studentene selv kan bruke.
For mange vil det være vanskelig å oppsøke hjelp og bistand. Helsedirektoratet har etablert gratis
telefontjeneste - Rustelefonen 08588 eller
Dette er en landsdekkende opp­
lysningstjeneste om rus og hjelpetiltak. Rustelefonen er et lavterskeltilbud hvor studenter, pårøren­
de og profesjonelle kan ringe for å få veiledning fra erfarne veiledere på spørsmål relatert til alko­
hol- og narkotikaproblematikk. Det er Velferdsetaten i Oslo kommune som er ansvarlig for driften,
og tilbudet finansieres av Helsedirektoratet.