Page 88 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

86
Opplæring
Det må sikres opplæring til alle guider. I de kommunene der det er frivillig
koordinator som ikke har kapasitet til dette bør det vurderes om andre fra Røde
Kors kan ta dette ansvaret.
Tidligere guider eller nåværende guider med erfaring kan med fordel brukes i
kurssammenheng for å fortelle om sine opplevelser.
Nettverksbygging bør konkretiseres mer i opplæringen. Nettverksbygging
handler ikke nødvendigvis om å få nye venner, og det bør fokuseres på de
positive sidene ved å ha bekjente.
Det er viktig at Røde Kors gjennom opplæringskursene og oppfølgingen
presiserer og avklarer hva som kan forventes av positive virkninger for
flyktningene.
Det må sikres at alle flyktninger som skal ha guide får god nok informasjon i
forkant av koblingen. Dette kan gjøres gjennom informasjonsmøte med den
enkelte flyktning eller felles kurs for flyktningene. Her kunne Røde Kors sentralt
med fordel ha utarbeidet en "kurspakke".
Oppfølging
Det bør sikres mer oppfølging av koordinatorene. En løsning kan være å
arrangere nasjonale samlinger for koordinatorer i regi av Røde Kors sentralt.
Man bør finne gode rutiner for oppfølging som sikrer at guider som har behov for
oppfølging får tilbud om dette og at de som ikke har behov for oppfølging kan
takke nei.
Starten av koblingen defineres som en "kritisk fase" og det bør settes inn innsats
for å sikre oppfølging helt i starten.
Det bør sikres at guide og flyktning inviteres til avslutningsmøte ved
kontraktslutt.
Et ledd i en effektiv oppfølging av guidene er at koordinator organiserer
halvårssamlinger for guider hvor de kan utveksle erfaringer. Dette bør
fremlegges som et tilbud til guidene, uten en forventning om deltakelse.
Det bør også sikres oppfølging av flyktningene, spesielt i de tilfellene hvor
koblinger brytes, og ved avsluttet kontraktsperiode. Det bør vurderes om
oppfølging av flyktningene kan ivaretas gjennom tettere samarbeid med
kommunen.
Relasjoner
Det bør i større grad fokuseres på at det å
bare være sammen
gir en effekt. En
trenger ikke nødvendigvis være verken veileder eller hjelper, man kan være
"bare" en venn eller samtalepartner.
Det bør rettes ytterligere fokus på å jobbe for større grad av gjensidighet,
samtidig som man i opplæringen bør ha fokus på at dette ikke kan forventes.