Page 87 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

85
Samarbeid
Røde Kors bør ta en diskusjon rundt hvilke avtaler de skal inngå med
kommunene, hvor forpliktende disse skal være og hvilke forventninger Røde
Kors kan ha til slike avtaler.
Det bør fokuseres på bedre informasjon til flyktningene i forkant av søknad om
guide. Her bør det inngås et tettere samarbeid mellom Røde Kors og kommunene
hvor det avklares hvilken informasjon som skal gis og hvem som skal gi denne
informasjonen.
Finansiering
Tilstrekkelige økonomiske ressurser er en utbredt utfordring. Røde Kors sentralt
bør i større grad bistå lokalforeningene i søknader om midler.
Røde Kors bør arbeide mer aktivt med synliggjøring overfor kommunene.
Spesielt med bakgrunn i at det er store forskjeller i kommunale finansierings-
ordninger til drift av Flyktningguiden.
Det kan med fordel utarbeides en mal og et notat med "gode argumenter" til bruk
i søknadsskriving.
Markedsføring og rekruttering
Flyktningguiden er lite kjent. Røde Kors bør generelt jobbe med synliggjøring av
Flyktningguiden, både med tanke på rekruttering og for å synliggjøre de gode
virkningene Flyktningguiden har i et integreringsperspektiv.
Røde Kors bør ha større fokus på det gjensidige utbyttet guide og flyktning har av
deltakelse i Flyktningguiden.
Det bør fokuseres på alternative rekrutteringsmetoder- og arenaer. For eksempel
kan man rekruttere kjente personer som kan gå foran som er godt eksempel, man
kan bruke Facebook eller man kan jobbe med rekruttering på alternative arenaer.
"Jungeltelegrafen" ser ut til å være en effektiv rekrutteringsmåte. Kanskje kan
Røde Kors arrangere en verv-en-venn-kampanje blant guidene?
Det bør rettes større fokus mot rekruttering av både menn, innvandrere, eldre og
arbeidsledige.
Koblingsstrategier
Det bør tenkes alternativt og utradisjonelt ved koblinger, ofte er interesse
viktigere enn kjønn og alder. Det kan også være en idé å prøve ut koblinger på
tvers av kjønn og alder.
Koordinatorene kan prøve ut koblinger hvor flere møtes sammen.