Page 78 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

76
arrangere avslutningsmøte mellom guide og flyktning. Dette møtet er viktig for å få til en
god avslutning og for å si noe om hvordan kontakten skal være i fortsettelsen, noe som
vil være nyttig både for guide og flyktning.
Et område i oppfølgingen som det har vært fokusert mindre på, er oppfølging av
flyktningene. Det kommer frem i intervjuer at flyktningene ikke har oppfølging fra
koordinator, og noen kommuneansatte mener at flyktningene ikke blir kontaktet av
koordinator ved brudd i koblingen. En av de kommuneansatte sa også at det å følge opp
flyktningen i starten er veldig viktig, både på grunn av at den første fasen er et "kritisk
punkt" i forhold til å få i gang koblingen, men også fordi de første møtene kan oppleves
som litt vanskelige. Vi mener at det blir viktig å snakke med flyktningen for å holde
motivasjonen oppe, for å gi dem et "push" til å møte guiden, og for å gi dem en
påminnelse om det avtalte møtet. I tillegg ser vi at det vil være viktig at flyktningen får
en forklaring ved et eventuelt brudd i koblingen. En løsning på dette kan være at
koordinatoren tar en telefon til flyktningen for å høre hvordan det går, eller at man
inngår avtale med kontaktpersonen på introduksjonsprogrammet om at de kan ta denne
delen av oppfølgingen. Kontaktpersonene snakker jevnlig med flyktningene, og det å
spørre hvordan koblingen fungerer kan være nyttig både for flyktningen,
kontaktpersonen og for Røde Kors.
Selv om det gjennom undersøkelsen har vært fremmet mange forslag rundt opplæring
og oppfølging, er det viktig å presisere at det vil være forskjeller avhengig av både lokal
kontekst og individuelle behov. Vi mener at oppfølging er viktig og at Røde Kors må søke
å finne et system som sikrer at de som ønsker oppfølging får et reelt tilbud om dette,
mens de som ikke ønsker oppfølging lett kan takke nei. Det er også viktig å være bevisst
på at det finnes koordinatorer som gjør dette arbeidet frivillig i fritiden, og dersom dette
skal fortsette må Røde Kors finne alternative måter å ivareta opplæring og oppfølging
på, utover det som koordinator har mulighet til å følge opp.
4.5 Utfordringer innad i Røde Kors
Evalueringen av Flyktningguiden viser at det å ha en stor organisasjon i ryggen er av
vesentlig betydning for aktivitetens suksess. Røde Kors har stor anseelse, noe som er en
styrke i arbeidet med å rekruttere guider. Samtidig er det også en fordel i møte med
flyktningene. De aller fleste har hørt om Røde Kors og har tillit til at denne
organisasjonen er til å stole på. De har sett hva Røde Kors har gjort og gjør i praksis -
enten det dreier seg om humanitær innsats i forbindelse med store katastrofer ute, eller
det dreier seg om større eller mindre oppdrag her hjemme. Røde Kors som ”merkevare”
er derfor noe som gir drahjelp og som borger for både kvalitet og ansvarlighet.