Page 76 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

74
ressurssterke arbeidsledige kan gi en vinn-vinn-situasjon, hvor både flyktninger og
arbeidsledige hjelpes inn i samfunnet.
I forlengelsen av diskusjonen rundt rekruttering ligger temaet koblinger. Tradisjonelt
har Flyktningguiden vært basert på en-til-en-koblinger, hvor særlig kjønn,
fritidsinteresser og til en viss grad alder har vært viktige koblingskriterier. Vår
evaluering viser at både koordinatorer, guider og flyktninger ser at en med fordel kan
benytte nye, utradisjonelle koblingsformer. For det første kan kriteriet om lik alder og
kjønn gis mindre plass. Som vi har vært inne på ønsker en del flyktninger at guiden skal
være eldre, og ofte får guidene en positiv foreldre- eller besteforeldrefunksjon overfor
flyktningene. Også koblinger på tvers av kjønn kan fungere godt så lenge dette er avklart
med begge parter i forkant, at rollene er klart definerte og at en er oppmerksom på
mulige misforståelser som kan oppstå i relasjonen. Livssituasjon og interesser kan være
viktige kriterier, men her er det vesentlig at koordinatorene er bevisste på at selv om
dette kan handle om å ha mye til felles, kan det også handle om å utfylle hverandre.
Vi anbefaler videre at Røde Kors ser på mulige utvidelser av koblingene. Her kan en for
eksempel sette flere koblinger sammen, eller koble to flyktninger til et par. Det
essensielle med større koblinger er at de kan legge bedre til rette for nettverksbygging
og fellesaktiviteter, og gi større spillerom og fleksibilitet i arbeidet. Samtidig kan det
hindre at guidene føler seg alene om ansvaret for at flyktningen skal ha det bra. I dette
ligger også behovet for sosiale aktiviteter for alle som er involvert i Flyktningguiden,
hvor deltakerne kan møtes og bli kjent med hverandre, og samtidig etablere eller utvide
kontaktnettet sitt. Lokalforeningene bør i den sammenheng tilby guidene og
flyktningene flere arenaer der de kan ha fellesaktiviteter gjennom Flyktningguiden. Her
kan en eksempelvis koble aktiviteten til andre Røde Kors-tilbud som leksehjelp,
kvinnegruppe og internasjonale kafé, eller koble personer opp mot fotballag, frivillig
arbeid eller andre lag/klubber.
4.4 Opplæring og oppfølging
Opplæring og oppfølging er to punkter som nevnes av mange når det kommer til
forbedringspotensial for aktiviteten, men forslagene til form og innhold varierer
14
.
Opplæringen som gis til guidene vil være viktig for å avklare roller og forventninger, og
for å gi guidene innblikk i hvilke utfordringer de kan møte. Vi anbefaler at Røde Kors
engasjerer nåværende guider til å komme på opplæringskursene og snakke om sine
erfaringer. De har god innsikt og kan motivere gjennom å fortelle om positive erfaringer
og gi råd om eventuelle utfordringer som kan dukke opp.
14
Se kapitlene 3.5 og 3.7 for nærmere beskrivelse av form og innhold.