Page 75 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

73
studenter, og at det er vanskelig å rekruttere menn. Dette
kan
være en utfordring for
koblingsarbeidet med tanke på det høye antallet unge mannlige flyktninger som
bosettes. I tillegg ser Flyktningguiden som aktivitet ut til å være relativt ukjent. Her
ligger det med andre ord et viktig fremtidig arbeid i markedsføringen.
Markedsføringen av Flyktningguiden oppleves å ha et sterkt "hjelpe-fokus": det er snakk
om å hjelpe flyktninger i møtet med det norske samfunnet. Vi anbefaler at
markedsføringen i større grad fokuserer på at det å være flyktningguide er gøy og
gjensidig morsomt og lærerikt, hvor en møter mennesker en ellers aldri ville møtt. I
tillegg til at denne typen frivillig arbeid er samfunnsnyttig og kan gi støtte, gir det også
mye til de frivillige selv, og dette blir et viktig poeng i informasjonsarbeidet som gjøres.
Å være frivillig åpner opp for kontakt med andre mennesker, læring og utvikling,
erfaringer og kanskje mer tillit til andre mennesker (Sivesind 2005).
I tillegg til å ha et annet fokus i markedsføringen anbefaler vi at Røde Kors, både lokalt
og nasjonalt, prøver ut nye former for rekruttering. Et alternativ kan være å engasjere
kjente personligheter som guider og fronte dette i media. Man kan også drive
informasjons- og rekrutteringsarbeid i seniorklubber og idrettslag. I tillegg kan en større
bruk av sosiale medier, som for eksempel Facebook, være nyttig for rekruttering og
markedsføring. Her handler det om å tenke bredt og nytt i markedsføringen, både når
det gjelder generell informasjonen om ordningen og i det konkrete rekrutterings-
arbeidet.
Hvor ligger så muligheter for en bred og mangfoldig rekruttering? Flere vi snakket med
løftet frem det store potensialet for frivillig arbeid som ligger i de eldre aldersgruppene.
Dagens pensjonister har ofte god helse og pensjonerer seg tidligere enn foregående
generasjoner, noe som ser ut til å øke graden av frivillig arbeid i denne aldersgruppen
(Wollebæk og Sivesind 2010). Våre data antyder at særlig eldre menn er aktive som
flyktningguider. Tidligere studier har vist at menn er mer aktive i frivillig arbeid enn
kvinner i aldergruppen 50 år og eldre (Sivesind 2005). Samtidig vet vi fra våre
intervjuer at svært mange eldre kvinner opplever det som svært positivt å være guide.
Disse gode historiene bør innlemmes i rekrutteringsarbeidet overfor gruppen eldre. Det
frivillige arbeidet handler her om å kunne være tilstede som en forelder eller
besteforelder både for flyktningene og deres barn.
Frivillig arbeid kan også være viktig for personer som står utenfor arbeidslivet, ved at
det gir en meningsfull hverdag og kanskje også et økt nettverk (Sivesind 2005). Samtidig
vet vi fra forskning at sannsynligheten for å arbeide frivillig øker med økt utdanning og
sysselsetting (Wollebæk og Sivesind 2010). Kanskje ville det være en mulighet for Røde
Kors å rekruttere innenfor gruppen arbeidsledige? Vi ser at rekruttering blant