Page 74 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

72
koordinatorer fungerer bedre eller dårligere enn koblinger gjort av ansatte
koordinatorer. Vi finner imidlertid at forskjellen mellom de to alternativene til
organisering ligger i effektene det har på rekruttering, opplæring, oppfølging, samarbeid
med kommunen, synliggjøring av aktiviteten og søknadsskriving i forhold til
økonomiske tilskudd. Disse punktene er områder som tar tid og som bør prioriteres.
Våre funn antyder at disse best følges opp når koordinatoren er
ansatt
.
I evalueringen finner vi altså at det i hovedsak er to modeller som er aktuelle når Røde
Kors skal diskutere organisering. I den ene modellen drives Flyktningguiden av en
frivillig koordinator. I denne modellen vil det være lite tid og rom for strukturert
samarbeid med kommunen og strukturert arbeid med rekruttering, opplæring og
oppfølging. Dersom man velger en slik modell vil det stilles større krav til at Røde Kors
sentralt legger bedre til rette for å bistå koordinatorene enn det som gjøres i dagens
modell. Den andre modellen baseres på en ansatt koordinator som driver
Flyktningguiden. En potensiell suksessfaktor i denne modellen vil være muligheten for
tett dialog og samarbeid mellom Røde Kors og kommunen (og spesielt ansatte på
introduksjonsprogrammet). Dersom man legger opp til en slik modell vil det stilles
større krav til faglighet hos den ansatte koordinatoren og hos Røde Kors som
organisasjon, større måling av resultater (i både antall koblinger og kvalitet på
koblingene), mer tilgjengelighet hos koordinator og større bruk av ressurser til
rekruttering, opplæring, oppfølging og administrering.
Vi mener at Røde Kors gjennom ansatte koordinatorer i større grad får systematisert
arbeidet på de fleste områdene i Flyktningguiden, og anbefaler derfor at Røde Kors
ansetter koordinatorer der dette er mulig. Tidligere undersøkelser poengterer at noe av
årsaken til at organisasjoner på velferdsfeltet fortsatt har høy oppslutning er at de
tilpasser seg folks behov for fleksibilitet gjennom å ha ansatte som koordinerer det
frivillige arbeidet (Sivesind 2005). Dersom Røde Kors likevel velger en modell med
frivillige koordinatorer, bør organisasjonen se på om det er noe som kan gjøres fra
sentralt hold for å lette koordinatorenes arbeid, for eksempel nasjonale rekrutterings-
kampanjer og bistand til opplæring og oppfølging.
4.3 Markedsføring, rekruttering og koblinger
Flyktningene som bosettes i norske kommuner er en mangfoldig gruppe, både med
tanke på kjønn, alder, interesser og livssituasjon, og det er derfor viktig at gruppen
guider kan gjenspeile dette mangfoldet. Breddeundersøkelsen vår viser at flyktning-
guidene
er
en mangfoldig gruppe – med både kvinner og menn, unge og gamle,
nordmenn og innvandrere, enslige og gifte, studenter, personer i arbeid og pensjonister.
Samtidig vet vi at mange lokalforeninger opplever at guidene ofte er yngre kvinnelige