Page 73 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

71
4.2 Ansatt eller frivillig koordinator
I videreføringen av Flyktningguiden blir det viktig å spørre seg hvordan man skal
organisere arbeidet. Spørsmålet om man skal basere seg på frivillige koordinatorer eller
ikke er sentralt i denne sammenheng. Det er ulike meninger blant både guider,
koordinatorer og innad i Røde Kors forøvrig rundt hvorvidt koordinatorene skal være
frivillige eller ikke. Vi ser at begge alternativene har både fordeler og ulemper.
Argumentene knyttet til å ha frivillige koordinatorer handler om frivillighetsprinsippet i
Røde Kors, om finansiering og om verdsetting av dette arbeidet kontra arbeidet som
guide. Flere fremholder at det å være koordinator, mange steder, ikke tar mer tid enn å
være guide, og at det derfor ikke er noen grunn til at koordinatorene skal være lønnet
for å gjøre arbeid innenfor samme "område" som de frivillige. Blant noen av guidene var
det reaksjoner på koordinatorens rolle, og det ble stilt spørsmål ved hvorfor denne
skulle være lønnet når mange av guidene gjør timevis med frivillig arbeid uten å få
betaling. Noen stilte også spørsmål ved om en andel av pengene som ble brukt til å lønne
koordinatoren heller kunne vært brukt til for eksempel aktiviteter i Flyktningguiden.
Det å ha lønnet koordinator kan videre føre til (for) store forventninger. En lønnet
koordinator kan føre til at guidene har større forventninger til oppfølgingen, mens de
som forholder seg til en frivillig koordinator har forståelse for at tiden til vedkommende
ikke strekker til. Lønnede koordinatorer kan også skape en forventning om rekruttering
av et visst antall guider og om et visst antall koblinger. Noen av våre informanter var
opptatte av at Røde Kors er, og skal være, en uavhengig frivillig organisasjon. Gjennom
ansatte koordinatorer kommer også mer formaliserte avtaler med kommunene, og en
kan hevde at Flyktningguiden slik i større grad blir et oppdrag som utføres på vegne av
kommunen.
Samtidig finnes det flere fordeler med lønnede koordinatorer: Det gir større grad av
formalisering og profesjonalitet, større muligheter for tilgjengelighet i samarbeidet med
kommunen, og bedre tid til dokumentering, søknadsskriving og oppfølging av de
frivillige. Tilgjengelighet overfor kommunene ses som viktig, da kommunene må "få noe
igjen" for de pengene som investeres i Flyktningguiden. Også kommuneansatte sier at
det er viktig å ha en tilgjengelig koordinator, og det er tendenser til at det å ha lønnet
koordinator er av betydning for kommunenes økonomiske støtte.
Det finnes altså argumenter både for og i mot ansatte og frivillige koordinatorer.
Spørsmålet er imidlertid hva som blir forskjellene dersom man har lønnede eller
frivillige, og hvorvidt en frivillig koordinator har mulighet til å følge opp forventningene
fra både kommunen og Røde Kors. Vi finner at virkningene som flyktningene oppgir
samsvarer uavhengig av om koordinatoren er ansatt eller frivillig. Det er ingen
indikasjoner på at relasjonen mellom flyktning og guide i koblinger gjort av frivillige