Page 70 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

68
gjennom møtet med en person med en annen bakgrunn. En guide forteller at han har
sett seg selv med øynene til den han har vært guide for. Dette har blant annet gitt ham en
økt bevissthet om hvor viktig nettverket hans er for ham. Guidene forteller i intervjuene
om sammenligninger de har gjort mellom seg selv eller nordmenn generelt og
flyktningen de er blitt kjent med. I lys av flyktningenes verdier og væremåter ser de
forbedringspotensialet i sine egne verdier og væremåter. En guide sier: ”Måten de
hegner om familiene sine på og de er hjelpsomme. Og når de spør hvordan det går – da
mener de det. Vi er mer overfladiske”. En guide med to barn har bevisst gjort flyktningen
til en del av hele familiens omgangskrets. Hun forteller:
Barna mine er vokst opp i Norge, hvor folk har det godt. Jeg er opptatt av at det skal
komme alle mulige mennesker over dørstokken hjemme hos oss – særlig fordi barna
mine har vokst opp i Norge og har hatt det så bra
(tidligere flyktningguide).
3.10.3 Oppsummering av aktivitetens virkninger
Flyktningene får gode muligheter til å praktisere norsk og til å få innsikt i det
norske samfunnet med tilhørende kultur og tradisjoner.
Det ser ut til at mange flyktningguider, både i breddeundersøkelsen og de vi
intervjuet, har svært høye forventninger til virkningene for flyktningene –
forventninger som er så høye at de ofte ikke kan innfris. Dette gjelder kanskje
særlig nettverksbygging blant nordmenn. Flyktningene vi intervjuet er ofte svært
fornøyde med koblingen og opplever at de får mye igjen av å delta.
Guidene opplever at de får økte kunnskaper om flyktningers bakgrunn og deres
situasjon som nyankomne i det norske samfunnet, samtidig som det gir en god
mulighet til å lære om andres – og egen – kultur.