Page 66 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

64
3.10 Virkninger av aktiviteten
Som nevnt tidligere er målsetningene med Flyktningguiden koblet til utvikling av
språkferdigheter, nettverk og kunnskap om lokalsamfunnet samt deltakelse i aktiviteter
som fremmer integrering og selvstendiggjøring. En viktig side ved vår evaluering har
vært å studere hvordan guidene, koordinatorene og flyktningene selv vurderer
virkningene av aktiviteten. I det følgende presenterer vi våre funn tilknyttet denne
tematikken.
3.10.1 Virkninger for flyktninger
Gjennom vår evaluering kommer det frem at en av de viktigste virkningene av
aktiviteten er at flyktningene kan praktisere norsk. 54 prosent av flyktningguidene i
breddeundersøkelsen mener at aktiviteten i stor til svært stor grad har gitt flyktningen
bedre språkkunnskaper (se tabell 42 i vedlegg 1). Flere av koordinatorene trekker også
frem muligheten til å praktisere norsk som en av de viktigste sidene ved
Flyktningguiden. Det påpekes videre at språk åpner muligheter for både nettverk og
arbeid.
Intervjuene med flyktningene viser tydelig at de opplever å ha fått økte
språkkunnskaper gjennom å ha en guide. Flyktningene forteller at de lærer språket "på
en annen måte" enn de gjør på skolen, og at det å kunne snakke norsk med noen er av
stor betydning. De fleste forteller at de i relasjonen med guiden lærer språket gjennom å
praktisere det, mens noen beskriver hvordan guidene i tillegg går systematisk til verks i
noe som kan minne om ren språkopplæring. Mange av flyktningene har ikke andre i sin
omgangskrets som har norsk som morsmål, og det å ha en guide blir da ekstra viktig for
språktrening gjennom praktisering. Denne språktreningen rommer naturligvis samtaler,
men gjennom relasjonen til guiden kan flyktningen også få erfaring med andre måter å
kommunisere på. En guide trekker i intervjuet frem hvordan hun og flyktningen har
kommunisert mye på tekstmelding og e-post. Hun mener at dette er måter å
kommunisere på som flyktningene ikke jobber med i introduksjonsprogrammet. Guiden
ser det som viktig at flyktningene får erfaring med den ”tonen” som brukes i
tekstmeldinger mellom to bekjente som gjør en avtale om å treffes.
Alle flyktningene vi snakket med er bevisste på viktigheten av å lære norsk, og flere sier
at det å ha en guide og å lære språk er en døråpner inn i samfunnet – både i forhold til
utdanning, arbeid og nettverk. I intervjuene mener flere guider at flyktningen er i en
språklig utviklingsprosess, og at han/hun ville vært i denne prosessen uansett deltakelse
i Flyktningguiden. De påpeker at det er umulig å si om det er introduksjonsprogrammet
eller Flyktningguiden som har hatt innflytelse på flyktningens språkutvikling. Samtidig