Page 63 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

61
3.9
Flyktningguidens ansvarsoppgaver og roller
Vi har flere ganger vært inne på behovet for avklaringer rundt guidenes
ansvarsoppgaver og roller i relasjonen med flyktningen. I det følgende sammenligner vi
koordinatorenes og guidenes vurderinger rundt dette temaet.
Vi spurte både koordinatorene og flyktningguidene hva de mener er guidens viktigste
ansvarsoppgaver og roller overfor flyktningen. Som vi ser av figur 11 er koordinatorene
og flyktningguidene relativt enige i at formidling av praktisk informasjon om det norske
samfunnet (utdanning, arbeidsliv, offentlige tjenester og lignende), formidling av norsk
kultur, normer og verdier, samt språktrening alle er viktige oppgaver overfor
flyktningen. Flere av guidene oppgir i intervjuene at de bruker mye tid sammen med
flyktningen på å snakke om kultur og kulturforskjeller. Også det å hjelpe flyktningen til å
forstå hva som står i offentlige brev og hvor man skal henvende seg når man har behov
for hjelp oppgis som viktige områder. Imidlertid er det interessant å se at mens 82
prosent av koordinatorene mener at nettverksbygging er en viktig oppgave for guidene,
mener kun 35 prosent av guidene det samme. Vi skal gå nærmere inn på
nettverksbygging i kapittel 4.
Figur 11. Flyktningguiders viktigste oppgaver overfor flyktninger. Flere svar mulig.
Prosent. Svar fra flyktningguider (N=309) og koordinatorer (N=33).
Om vi ser på vurderinger tilknyttet guidens rolle overfor flyktningen, ser vi at
koordinatorene og flyktningguidene er enige i hvor sentral rollen som hjelper (rundt 52
prosent) og rådgiver (rundt 30 prosent) er (se figur 12).
93,9
81,8
81,8
75,8
84,4
71,7
35,2
77,9
0
20
40
60
80
100
Språktrening
Norsk kultur, normer og verdier
Nettverksbygging
Praktisk informasjon om det norske
samfunnet
Flyktningguider Koordinatorer