Page 48 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

46
rettigheter og plikter). Flere mener at det på kurset burde vært sagt mer om at man
kanskje ikke kan forvente gjensidighet, og at det at flyktningen ikke tar kontakt ofte
handler om andre forhold enn at flyktningen ikke har interesse av å være sammen med
guiden. En av guidene sa:
Det er stort sett alltid guidene som tar kontakt! Noen synes at flyktningene ikke
bidrar nok. Men det handler egentlig bare om at de føler at de ikke kan ta tiden vår
(nåværende guide).
Gjennom å ha mer fokus på hva som kan være årsaker til manglende gjensidighet kan en
unngå misforståelser som at guiden tar det som et signal på at flyktningen ikke ønsker
kontakt.
3.5.4 Kurs for flyktninger
Avklaring av forventninger og roller, i tillegg til informasjon om mål og innhold i
Flyktningguiden, fremstår som sentralt for å sikre en god relasjon mellom flyktningen og
guiden. I tillegg påpekes det av flere at det er viktig å informere om at guiden jobber
frivillig, og at deltakelse i Flyktningguiden også er frivillig fra flyktningens side. Flere
påpeker at nettopp frivilligheten hos guiden er svært viktig for å sikre et "jevnt" forhold i
relasjonen mellom guide og flyktning.
Vi har tidligere i rapporten sett at informasjonen flyktningene får om aktiviteten kan
være varierende, og det blir derfor ekstra viktig å sikre god informasjon før eller i en
tidlig fase av koblingen. Det finnes noen få eksempler på at flyktninger har hatt guide i
lang tid uten at han/hun har skjønt hvem guiden er og hvilken rolle vedkommende har.
Det finnes også episoder hvor flyktningen trodde at guiden kom fra barnevernet når hun
kom på besøk.
Flere av koordinatorene og guidene påpeker at avklaring rundt forventninger og roller
kan sikre større grad av gjensidighet i relasjonen, da man også kan legge føringer på hva
som forventes av flyktningen. Mange uttrykker i den forbindelse at et kurstilbud til
flyktningene som skal ha guide kan være nyttig. En av lokalforeningene som har prøvd
ut dette opplever at tilbudet har vært positivt, og det har kommet signaler fra guidene
om at det er lettere å være guide etter at flyktningen har vært på kurs. Kurset omhandler
hva Flyktningguiden er, hva som kan forventes av guiden, hva som forventes av den som
skal ha guide og hva man kan gjøre sammen med guiden. Kurset er lagt opp som et
tretimers kurs hvor det er tolk tilstede og hvor flyktningene kan stille spørsmål.