Page 49 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

47
3.5.5 Oppsummering av opplæringstilbudet som gis
De aller fleste områdene ser ut til å arrangere opplæringskurs. Obligatoriske kurs
er det mest vanlige, men flere tilbyr frivillige kurs.
Opplæringskursene har et særlig fokus på aktiviteten, rollen som flyktningguide,
mulige problemer, mulige aktiviteter og oppfølging.
Flyktningguidene ser ut til å være fornøyde med opplæringen som gis, men en del
opplever at det ikke er nyttig i forhold til informasjon om nettverksbygging og
språktrening.
Det bør i opplæringen fokuseres mer på gjensidighet i relasjonen og eventuelle
årsaker til manglende gjensidighet.
Flere flyktningguider ønsker et sterkere fokus på flyktningers bakgrunn, med
fokus på traumatiske opplevelser, ettervirkninger og psykiske vansker. Dette vil
være viktig for guidenes følelse av trygghet i ulike situasjoner. Samtidig kan et for
stort problemfokus virke negativt inn på relasjonen mellom flyktningen og
guiden. Vår anbefaling er derfor at en finner en balanse i opplæringens fokus på
flyktningenes bakgrunn og behov som sikrer et mulighetsfokus.
Det er viktig at flyktningene får god informasjon i forkant av deltakelse i
Flyktningguiden. Vår anbefaling er at det utvikles opplæringskurs for flyktninger
som skal delta i aktiviteten.
3.6 Kobling av flyktningguide og flyktning
I dette delkapitlet presenterer vi funn tilknyttet hvordan koordinatorene setter sammen
koblinger og hvordan det første møtet mellom guide og flyktning oppleves av de
involverte partene.
3.6.1 Kobling av guider og flyktninger
De aller fleste områdene som tilbyr Flyktningguiden, 97 prosent, ser ut til å sette
sammen koblinger basert på vurderinger tilknyttet kjønn, alder, interesser, livssituasjon
og lignende (se tabell 11 i vedlegg 1). Kun én koordinator oppgir at de i tillegg
arrangerer koblingskvelder, hvor guider og flyktninger møtes og selv velger kobling.
Den vanligste formen for koblinger er en-til-en-koblinger, men i intervjuene kommer det
frem at det også benyttes andre koblingsvarianter. Disse variantene beskrives gjerne
som et forsøk på å dekke flyktningenes behov. For eksempel kan barnefamilier kobles til
barnefamilier. Det kan gjøre det lettere for dem å finne på ting, og det kan være en fordel
for flyktningene at guidene har erfaring med å ha barn i barnehage og skole. En