Page 47 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

45
Figur 7. Opplæringskurset var i stor til svært stor grad nyttig i forhold til følgende
informasjon. Prosent. Svar fra flyktningguider (N=195-198).
Alle guidene vi intervjuet sa at det på kurset hadde vært fokus på hvilke aktiviteter man
kunne legge opp til sammen med flyktningen. Det er store variasjoner i eksempler på
hvilke aktiviteter dette kan være, men flere nevnte at det hadde vært fokus på at
aktivitetene ikke skulle koste så mye penger ettersom mange av flyktningene har dårlig
økonomi. I tillegg nevnte noen at det var snakket om at man bør unngå å spandere for
mye, da dette kan føre til store utgifter for guiden i tillegg til "ubalanse" i relasjonen. En
stor del av guidene sa også at det hadde vært fokus på nøytralitetsprinsippet i Røde
Kors, og at man skal være varsom i forhold til hva man snakker om, spesielt i starten av
koblingen. I et av intervjuene uttrykte en flyktningguide følgende:
Jeg har vært forsiktig med å spørre om hva som er grunnen til at personen kom til
Norge. Dette lærte vi at vi skulle være litt varsomme med. Jeg har ikke brukt så mye
lærdom annet enn at jeg har vært imøtekommende og opptrådt slik jeg ellers gjør i
sosiale interaksjoner
(nåværende flyktningguide).
Enkelte nevner at de ønsker et sterkere fokus på flyktningers bakgrunn med fokus på
traumatiske opplevelser, ettervirkninger og psykiske vansker. Mange guider har behov
for å føle en større trygghet på hvordan de skal møte og bistå flyktningene i slike
utfordringer. Andre temaer som nevnes som viktige er guidens rolle, oppgave,
relasjonen til flyktningen og grensesetting. Enkelte ønsker også mer konkret
informasjon om hvilke områder de bør konsentrere seg om å hjelpe flyktningen med
(praktiske hverdagslige gjøremål), og hvordan en kan lære flyktninger om norske
kulturelle særtrekk og ikke minst det norske systemet (offentlig tilbud, jobbsøking,
21,0
22,3
47,2
48,7
53,9
57,1
60,5
77,7
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90
Språktrening
Nettverksbygging
Oppfølging
Norsk flyktningpolitikk
Flyktningers bakgrunn
Mulige aktiviteter
Mulige problemer som kan oppstå
Rolle som flyktningguide